Du kan ikke fjerne lærere fra undervisningen, uden det får konsekvenser for elevernes faglige niveau, siger formand for Frederiksberg Lærerforening Kristine Falgaard.

Frederiksberg skal skære 40 lærerjob: Vil erstatte lærere med pædagoger i specialskole

Op mod 40 lærerstillinger skal spares væk, lyder udspillet til næste års budget på Frederiksberg. Forvaltningen foreslår, at størsteparten af besparelsen findes ved, at alle to-lærer-timer i specialklasserækker og på specialskolen Skolen ved Nordens Plads i stedet dækkes af én lærer og én pædagog.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis politikerne på weekendens budgetseminar følger forvaltningens forslag, vil specialundervisningen snart se radikalt anderledes ud i Frederiksberg Kommune.

I kommunens budget for 2019 lægges der nemlig op til en 'effektivisering' i form af, at al tolærerundervisning på specialskolen Nordens Plads og på specialsporene på Lindevangskolen, Søndermarkskolen og Tre Falke Skolen omlægges til lærer-pædagogundervisning.

Det betyder, at der i stedet for to lærere i en specialklasse vil være én lærer og én pædagog.

En besparelse som vil have store konsekvenser for de børn, der i forvejen er udsatte, mener formand for Frederiksberg Lærerforening Kristine Falgaard, som vil kæmpe med næb og kløer for at undgå stillingsnedlæggelserne.

Speciallærer: Besparelser rammer fagligheden i specialskolen 

"Hvorfor ikke kalde en spade for en spade? Det har intet med effektivisering at gøre. Det her er et spareforslag. En besparelse som konkret betyder, at undervisningen forringes. Det rammer eleverne og lærerne. Du kan ikke  fjerne lærere fra undervisningen, uden det får konsekvenser for elevernes faglige niveau", understreger hun.

Hvis budgetforslaget går hele vejen, vil det pålægge de tilbageværende lærerne en større forberedelsesopgave:

"Lærerne vil blive mere presset. Min forhåbning er, at man kommer til besindelse i kommunen, og at man ikke skærer 40 lærerstillinger på et område, der i forvejen er presset. Hvis forslaget vedtages, må politikere og forvaltning tage ansvar for, at det faglige niveau i undervisningstilbuddet ændres. Det må påregnes, at eleverne ikke længere vil kunne honorere kravene, der stilles ved folkeskolens prøver samt ved arbejdet med Minuddannelse (Frederiksberg Kommunes læringsplatform, red.)", siger Kristine Falgaard.

Skole vil miste 20 lærere

Det er en antagelse fra politikerne om, at lærerne udfører pædagogarbejde på specialskolerne, der har ledt til forslagene om at skærer på lærerstillinger, mener Kristine Falgaard.

Kommunens budgetforslag indeholder blandt andet en nedskæring på 19,5 lærerstillinger på Skolen ved Nordens Plads, som er kommunens store og eneste specialskole samt en reduktionpå 5,9 lærerstillinger i specialklasser på de andre folkeskoler på Frederiksberg. To tredjedele af lærerjobbene vil blive  erstattet af pædagoger.

"Det er under ingen omstændigheder vores indtryk, at lærerne laver pædagogarbejde. At direkte antage, at man har ansat lærere, der ikke underviser, det synes jeg helt ærligt er ret frækt".

Kommuner svinger sparekniven over folkeskolerne

"Vi mener, at det vil give en ringere mulighed for at sikre den kvalitet, som er i arbejdet på skolerne. Handler det blot om, at der skal være to voksne til stede?".

Hvis dette er startskuddet på en ny start, så er det en rigtig ringe start på en ny start mellem DLF og KL, mener Kristine Falgaard.

"Ude hos lærerne opfattes det her som en kold spand vand i hovedet. Det er ingen ny start. Det er ringere vilkår for lærere såvel som elever", understreger hun.

På 10 år er knap 7000 lærerjob vekslet til pædagogjob

Politikere: Folkeskoleområdet vil ikke gå fri

Også i den understøttende undervisning i de almindelige indskolingsklasser, vil lærere blive erstattet med pædagoger, hvis Frederiksberg-politikerne følger det fremlagte forslag.

I dag får skolerne resurser til, at den understøttende undervisning varetages af 75 procent pædagoger og 25 procent lærere. Det foreslår forvaltningen at ændre, "så den understøttende undervisning i indskolingen i hovedsagen varetages af pædagoger, idet dog 1 time om ugen varetages af en lærer. Dette for at understøtte trivselsarbejdet i klassen, klassens tid, elevrådsarbejde", hedder det i effektiviseringskataloget.

Viceborgmester og formand for undervisningsudvalget Michael Vindfeldt (S) kan ikke love, at der ikke kommer besparelser på folkeskoleområdet i Frederiksberg Kommune:

"Jeg kan lige så godt sige det, som det er, jeg kommer ikke til at garantere, at skoleområdet ikke bliver udsat for besparelser. Men det jeg gerne vil kæmpe for er, at vi finder de rigtige modeller for besparelserne. Vi skal i dialog med skolebestyrelsen og skolens ledelse på Nordens Plads og se på, hvordan vi kan reducere de her besparelser".

Han bryder sig ikke om forslaget om at erstatte lærerstillinger med pædagoger på specialområdet. 

"Det, der bekymrer mig, er, at det vil gå ud over det faglige indhold. Derfor er jeg kritisk over for at erstatte lærer med pædagoger", siger han.  

Se hvor der er forsvundet flest lærerstillinger 

Konservative: Samme antal voksne

Hos De Konservative, der er klart det største parti i Frederiksberg Byråd, er man mere åben over for modellen med at erstatte lærere med pædagoger.

"Det er en mulig løsning at erstatte lærere med pædagoger, men ikke i det omfang, som der er lagt op til fra forvaltningen. Vi skal være lydhør over for de mennesker, som har de her ting inde på livet i dagligdagen", siger Nikolaj Bøgh, der sidder  i undervisningsudvalget for De Konservative.

"Det er vigtigt at understrege, at der er tale om det samme antal voksentimer til specialeleverne, det er jo bare et spørgsmål om, hvorvidt det er pædagoger eller lærere".  

Han anerkender, at lærerne har bedre forudsætninger for at dygtiggøre børnene, når det gælder skolefagene.

"Det er muligvis problematisk at skære lærerne fra. Det kommer an på det enkelte barn, og hvad for nogle udfordringer, barnet har. Det her er et af de vigtigste temaer inden for de kommende budgetforhandlinger. Jeg håber vi finder en god løsning, som bakkes op af et bredt flertal".

Han understreger, at det er en svag gruppe børn, der skal passes på.

"Men udfordringen er, at udgifterne stiger og stiger på specialområdet".