Den danske folkeskole er præget af færdighedstræning, og det er demotiverende for eleverne, lyder det fra Thorkild Hanghøj

Skoler søges til forskningsprojekt om spil i undervisningen

Et stort forskningsprojekt skal undersøge, om computerspil i undervisningen kan fremme elevernes trivsel og styrke deres færdigheder. 40 skoler søges til at indgå i projektet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Computerspil i undervisningen øger trivslen i klassen og motivationen hos fagligt og socialt svage elever.

Sådan lød konklusionen på et forskningsprojekt, der blev offentliggjort for nylig, og nu skal et nyt projekt forsøge at komme et spadestik dybere.

Konference: Computerspil i undervisningen øger motivation og trivsel 

Med 9,8 millioner kroner fra Innovationsfonden i ryggen skal forskere fra Aalborg Universitet i det femårige forskningsprojekt Spilbaseret læring i det 21. århundrede undersøge, om spilbaserede forløb i 5. og 7. klasse kan være med til at fremme elevernes motivation og deres faglige og almene kompetencer.

Der vil især være fokus på de såkaldte 21st Century Skills som for eksempel samarbejde, kommunikation og problemløsning.

40 skoler søges til at medvirke i forskningsprojektet. Skolerne skal medvirke fra foråret 2019 og halvandet år frem, og det eneste krav er, at man anvender MinUddannelse som sin læringsplatform og at mindst to lærere og to klasser fra hver årgang kan medvirke.

I spil fejler man ikke - man prøver igen

 "Vi ved, at den danske folkeskole i høj grad er præget af færdighedsorienterede opgaver og test, der kan virke demotiverende for mange elever. Med dette projekt får vi mulighed for atgennemføre en intervention i stor skala, der både skal udvikle konkrete materialer og solid didaktisk viden om, hvordan spilredskaber kan bruges til at skabe mere meningsfuld, fagligt udfordrende og engagerendeundervisning", siger Thorkild Hanghøj, som er lektor i spil og læring ved Aalborg Universitet og leder af forskningsprojektet.

Kronik: Lad os sætte mål for måling