"At lærerne bruger en større del af deres arbejdstid sammen med eleverne er jo helt i tråd med skolereformen og de ønsker, der har været fra politisk side", skriver Michael Ziegler.
Foto: KL
KL: Lærernes undervisningstid er steget planmæssigt
Det er helt i tråd med reformen, at lærerne underviser mere nu end tidligere, lyder det fra KL i en kommentar til OECD’s rapport, der tidligere på ugen påviste, at de danske læreres undervisningstimetal i gennemsnit er steget 121 timer på ét år.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tidligere på ugen udkom OECD's årlige rapport, Education at a Glance, der sammenligner skolesystemer på kryds og tværs af de 35 OECD-lande. Heri fremgik det blandt andet, at lærernes gennemsnitlige undervisningstimetal i 2015 var steget til 784 klokketimer om året. I 2014 var dette tal 663 klokketimer. Det giver en stigning på 121 timer på et enkelt år - et år der i øvrigt er sammenfaldende med indførelsen af folkeskolereformen og arbejdstidsloven.
Rapport: Hver dansk lærer har fået 121 undervisningstimer mere om året
Michael Ziegler, der er formand for KL's løn- og personaleudvalg, mener, at tallene er i tråd med, at lærerne skulle undervise mere med skolereformen.
"At lærerne bruger en større del af deres arbejdstid sammen med eleverne er jo helt i tråd med skolereformen og de ønsker, der har været fra politisk side", lyder det fra Michael Ziegler i et mailsvar.
Men han understreger, at man skal være varsom med de konkrete tal.
"Når det så er sagt, skal man nok også passe på at konkludere for meget ud fra disse tal. Der er flere fejlkilder til den slags opgørelser, og det fremgår ikke nærmere, hvor OECD har tallene fra".
Undervisningsministeriet oplyser til folkeskolen.dk, at de står for at indberette tal til OECD sammen med Danmarks Statistik.
(Oplysning fra Undervisningsministeriet er tilføjet 15/9 2017, kl. 17:46)
Lærerne har fået endnu flere undervisningstimer end varslet
De 121 undervisningstimer er en stigning, der er væsentlig højere, end de 80 timer, som KL varslede, at lærerne i gennemsnit skulle undervise mere med indførelsen af folkeskolereformen. Michael Ziegler peger dog på, at den understøttende undervisning vil tælle mere i en opgørelse.
"Det fremgår heller ikke, hvor stor en del af lærernes undervisning, som er understøttende undervisning. Det har jo en betydning, da der i skolereformen er forudsat, at lærerne kan undervise væsentligt mere i den understøttende undervisning i forhold til, hvis lærerne alene underviser i den fagopdelte undervisning", uddyber han i mailsvaret.
Han har tidligere overfor folkeskolen.dk bekræftet, at langt de fleste lærere med folkeskolereformen underviser mere end 80 timer ekstra om året - svarende til to timer mere om ugen.
"Forudsætningen for de to timer mere om ugen er gjort op med en lærer, der alene varetager fagopdelte timer. Det er ikke sådan, at den understøttende undervisning kommer oven i den fagopdelte undervisning. Men det er sådan, at man kan konvertere almindelig fagdelt undervisning til understøttende undervisning. Og det sker ikke i forholdet én til én, fordi understøttende undervisning kræver mindre forberedelse end fagopdelt undervisning", lød det fra Michael Ziegler til folkeskolen.dk i 2014.
På spørgsmålet om, hvorvidt det højere timetal er et udtryk for, at kommunerne har overimplementeret folkeskolereformen, svarer Michael Ziegler i dag nej.
"Det er KL's vurdering, at kommunerne generelt har hævet undervisningstimetallet i tråd med forudsætningerne for skolereformen", skriver han.
Myte punkteret: Lærerne har fået mere undervisning, end Antorini siger
Lærernes undervisningstid er nu på niveau med OECD-gennemsnittet
I forhold til andre lande noterer Michael Ziegler sig, at de danske lærere i højere grad end tidligere rammer det gennemsnitlige undervisningstimetal for OECD-landene.
"Undersøgelsen viser, at danske lærere ligger en smule over OECD-gennemsnittet, hvor vi i tidligere undersøgelser har ligget et godt stykke under gennemsnittet. I Danmark er vi nu på niveau med Tyskland, England og Holland, men stadig et stykke under USA og Schweiz", konstaterer Michael Ziegler.