Der er store forskelle kommunerne imellem når eleverne skal angive hvordan de trives generelt i skolen.

Store kommunale forskelle i elevers trivsel

På landsgennemsnit trives eleverne på samme niveau som sidste år, men kommunerne imellem er der store forskelle på elevers trivsel. Det viser den tredje temperaturmåling af elevers trivsel i folkeskolen.

Offentliggjort
Fordelingen af elevernes trivselsscore over de tre trivselsmålinger viser, at trivslen i 2017 ligger stort set uændret siden sidste år.

Kategorier af trivsel

Undervisningsministeriet har udviklet fire indikatorer fortrivsel samt en samlet trivselsindikator for eleverne i 4.-9.klasse, som har været gennemgående siden første måling i foråret2015:

  • Social trivsel - omhandler elevernes opfattelse af derestilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet samt tryghed ogmobning.
  • Faglig trivsel - omhandler elevernes oplevelse af egne fagligeevner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.
  • Støtte og inspiration - omhandler elevernes oplevelse afmotivation og medbestemmelse samt af lærerenes hjælp ogstøtte.
  • Ro og orden - omhandler elevernes oplevelse af ro og støj iklassen samt klasseledelse.
  • Generel skoletrivsel - er en samlet indikator bestående af de29 spørgsmål, som indgår i de fire differentieredeindikatorer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I foråret blev folkeskoleeleverne bedt om at svare på, hvordan de trives i skolen både socialt og fagligt. Trivselsmålingen er den tredje af sin slags og blev besluttet som en del af folkeskolereformen.

I et nyt notat gennemgår Undervisningsministeriet trivslen blandt de knap 300.000 elever i 4.-9. klasse, der har svaret. Ifølge ministeriet har over 500.000 elever deltaget i trivselsundersøgelsen, når man medtæller indskolingseleverne.

Af notatet fremgår det, at trivslen blandt eleverne i 4.-9. klasse er stort set uændret siden sidste år. Inden for de fem trivselsindikatorer - faglig trivsel, social trivsel, støtte og inspiration, ro og orden samt generel trivsel, scorer eleverne stadig højest inden for social trivsel. For tredje år i træk har eleverne den laveste trivsel inden for indikatoren støtte og inspiration, som handler om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse samt af lærerenes hjælp og støtte.

Lille stigning i elevers skoletrivsel

Op til 26 procentpoints forskel i elevernes trivsel

Opgøres trivslen på kommunalt plan ser billedet imidlertid anderledes ud. Her er store udsving kommunerne imellem. Ser man på den generelle skoletrivsel, varierer andelen af elever, der har den højeste trivselsscore, på kommuneniveau fra 20 procent til 45 procent, mens landsgennemsnittet er 32 procent. Inden for indikatoren ro og orden er det i nogle kommuner 43 procent af eleverne, der har den højeste trivsel, mens det i andre kommuner kun er 17 procent af børnene. På landsplan er dette tal 29 procent.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) opfordrer kommunerne til at kigge nærmere på resultaterne og handle ud fra dem.

"Elevernes trivsel er vigtig for deres skolegang og har betydning for, hvad de får med sig videre, når de er færdige i folkeskolen. Der skal selvfølgelig være plads til lokale forskelle, men jeg vil opfordre kommunerne til at bruge resultaterne til at sætte ind der, hvor de halter bagefter, så vi sikrer, at alle elever i udbredt grad går i skole med ro og orden omkring sig og oplever høj faglig og social trivsel," siger Merete Riisager i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser også, at elever, der er blevet mobbet, har større tilbøjelighed til selv at mobbe andre, mens det er meget få af de elever, der aldrig er blevet mobbet, der mobber.

Læs mere

Undervisningsministeriets notat om trivsel hoseleverne i folkeskolen, 2017

Undervisningsministeriets bilag til notat omtrivsel hos eleverne i folkeskolen (opgørelse på kommunaltniveau)