Udviklingen i 4.-9.-klasseelevernes trivsel fra første undersøgelse i 2015 til i år.
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene indenfor hver indikator, hvilket kaldes elevens score på den pågældende indikator. En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på mindst halvdelen af spørgsmålene. Elevernes score er kategoriseret i fire intervaller: 1,0-2,0 (ringest mulige trivsel); 2,1-3,0; 3,1-4,0; 4,1-5,0 (bedst mulige trivsel). Figuren viser fordelingen af elevernes trivselsscorer for hver indikator. Kilde: uvm.dk
Lille stigning i elevers skoletrivsel
På landsplan trives eleverne en lille smule bedre end sidste år i følge den nationale trivselsmåling, som i dette forår blev gennemført for anden gang. Især de ældste elevers trivsel er steget lidt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er anden gang den nationale trivselsmåling finder sted. Målingen blev besluttet som en del af folkeskolereformen. Der er fem parametre - social trivsel, faglig trivsel, støtte og inspiration, ro og orden samt generel trivsel.
De spørger, om lærerne kommer for sent. Det kan vi jo ikke svare på
Ifølge undersøgelsen trives eleverne bedre, jo højere skoleuddannelse deres forældre har. Ligesom sidste år oplever indvandrerelever en lavere social trivsel end efterkommere og elever med dansk herkomst. Men de oplever mere støtte og inspiration.
Andelen af elever, der oplever mobning, er ifølge undersøgelsen faldet lidt.
Glad minister
Eleverne har svaret på 29 spørgsmål i den nationale trivselsmåling. I alt fortæller Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at 500.000 elever har svaret. Notatet, der netop er offentliggjort, handler om eleverne fra 4.-9. klasse - de udgør omkring 300.000 af eleverne. Gennemsnittet for forbedringen er på 0,1 procentpoint.
Trivselsmåling på alle skoler begynder fra på mandag
I en pressemeddelelse siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby, at hun er glad for at trivslen går i den rigtige retning.
"Vi ved, at børn, der trives og har det godt, lærer mere. Hvis et barn er ked af det, er det også sværere at koncentrere sig om brøker, retstavning eller gruppearbejde. Det er vigtigt at have fokus på, hvorfor pigerne trives mindre godt end drengene. Det indgår som en af de centrale udfordringer i det ligestillingsarbejde, som jeg netop har sat i gang. Vi skal sikre, at alle børn uanset evner og færdigheder får lige muligheder i klasseværelserne", siger ministeren.
DLF: Årlig trivselsmåling kan blive en sovepude
Elevernes opfattelse af toiletforholdene på skolerne - om toiletterne er rene eller ej - har ikke ændret sig.
Læs mere
Undervisningsministeriets notat ommålingen
Tal fra målingen påUddannelsesstatistik.dk