Lærere har brug for en vejledning i, hvordan de kan lære ordblinde elever at arbejde effektivt med deres it-støtte.

Mange ordblinde elever anvender ikke it-støtte på trods af effekt

Selv om it-støtte har en positiv effekt på ordblinde elevers læsning og stavning, anvender rigtig mange ordblinde elever ikke deres it-hjælpemidler. Det viser en ny undersøgelse af elever på mellemtrinet. Projektet efterlyser en it-didaktisk vejledning til lærerne.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever har gavn af it-støtte i både læsning og stavning. Alligevel anvender en meget stor del af ordblinde elever kun i begrænset omfang eller slet ikke it-støtte i undervisningen.

Det viser en ny undersøgelse af ordblinde elever i grundskolen fra Projekt It og Ordblindhed, som Aarhus Universitet og Undervisningsministeriet står bag.

Alle de involverede elever har uafhængigt af undersøgelsen fået tildelt it-støtte på deres skole. Som en del af projektet har forskere testet dem med læse- og staveopgaver både med og uden it-støtte. Resultaterne viser, at eleverne klarer opgaverne bedre med it-støtte.

Samtidig fortæller eleverne og deres lærere i interview og spørgeskemaer, at rigtig mange elever ikke eller kun i begrænset omfang bruger deres it-støtte til hverdag.

Dansklærere støtter kun i begrænset omfang med særlige opgaver

Undersøgelsen viser også, at der er stor variation i, hvordan lærerne hjælper ordblinde elever i deres brug af it-støtte. Kun i meget begrænset omfang giver dansklærerne ordblinde elever særlige læse-, stave- og skriveopgaver, hvor de skal bruge deres it-støtte.

Det stiller store krav til den enkelte eleves motivation og udholdenhed at bruge og få gavn af læse- og skriveteknologien. Derfor vil mange ordblinde elever have brug for støtte fra lærerne, skriver Undervisningsministeriet i en nyhed om undersøgelsen.

Ordblinde bør lære effektive arbejdsrutiner med it

Projektet peger på disse udfordringer i skolernes praksis:

  • For at ordblinde elever skal kunne udnytte deres it-støtte på en funktionel måde, skal lærere i alle fag planlægge og gennemføre undervisning, som tager højde for, at ordblinde elever får støtte i at anvende læse- og skriveteknologi. Derfor skal eleverne have adgang til både tekster og opgaver i elektronisk form.
  • Ordblinde elever vil have glæde af at have en kontaktperson på skolen, der kan hjælpe med brug af it-redskaberne, blandt andet når der opstår tekniske eller faglige problemer. Kontaktpersonen skal derfor både kende til læsevanskeligheder og it, så vedkommende både kan vejlede den ordblinde elev og elevens lærere og aktivt følge op på, at eleven får udbytte af undervisningen.
  • Undersøgelsen indikerer også, at der mangler en egentlig it-didaktik, så ordblinde elever kan lære mere bevidste og effektive arbejdsrutiner. Der findes ikke en vejledning til lærere i, hvordan de hensigtsmæssigt kan undervise ordblinde elever i at udnytte skriftsproglig viden i kombination med it-støttens muligheder. Der er således brug for at udvikle læse- og skrivestrategier, som kan effektivisere ordblinde elevers arbejde med it-støtte.

Du kan læse rapporten via dette link:

Læs mere

Projekt It og Ordblindhed - en undersøgelse afit-støtte til ordblinde elever på mellemtrinnet