Der er et stort potentiale i at tale med ordblinde elever om, hvordan de bruger deres læse- og skriveteknologi, sagde Helle Bundgaard Svendsen fra hjørnet af computerskærmen.

Webinar: Stort potentiale i at udnytte ordblinde elevers egne læse- og skrivestrategier

Selv om lærere har indgående kendskab til it til ordblinde elever, bruger de ikke selv redskaberne og udvikler derfor ikke særlige læse- og skrivestrategier. Det gør eleverne, og det kan lærerne med fordel udnytte, lyder det fra Ordblindenetværkets webinar.

Offentliggjort

Ordblindenetværket

Ordblindenetværket er fagpersoner, som arbejder med læse- ogskriveteknologi i undervisningen af ordblinde elever, studerende ogkursister. Formålet er at give dem mulighed for national sparring iet forum, hvor man let og hurtigt kan få adgang til en rækkenyttige informationer og mulighed for at udveksle erfaringer medandre.

Netværket drives af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet underUndervisningsministeriet, og det er gratis at melde sig ind. LektorHelle Bundgaard Svendsens oplæg var det første webinar iOrdblindenetværket. Planen er, at netværket vil afholde towebinarer om året. Det næste er endnu ikke planlagt.

Fra tæger til tåge

Det, jeg fandt ud af, det var, at han gik ind i Googlessøgefunktion og så skrev han tåge medt-æ (…) og så fortalte han, hvordan han fandt udaf, at det ikke var det rigtige ord (…) Så kom der jo billeder opaf tæger. Så sagde han: "Jeg ved jo godt, at detikke er det ord, jeg så skal have".

Lærer i Helle Bundgaard Svendsens ph.d.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ordblinde elever udvikler deres egne læse- og skriveteknologier, som passer til graden af deres dysleksi. Det viser en ph.d., hvor Helle Bundgaard Svendsen lod seks ordblinde elever på en gymnasial ungdomsuddannelse arbejde med skriftlige opgaver, mens de tænkte højt.

"Normalt er læsning en indre kognitiv proces, som foregår i stilhed, men for de seks unge er det en ydre proces, fordi de får læst teksten op. I stedet for at afkode med øjnene lytter de sig til indholdet, og de vælger bevidst en stemme, som passer til dem hver især. På den måde skaber de sig en indre stemme", sagde lektor Helle Bundgaard Svendsen fra læreruddannelsen i Nørre Nissum, da hun i sidste uge holdt oplæg om teknologibaseret læsning og skrivning på det første webinar i Ordblindenetværkets historie.

Elever bruger farver til at skabe sig overblik

Nogle af de unge farvelægger tekstbidder, så de let kan finde tilbage til et bestemt afsnit i den digitale tekst, mens andre skaber sig overblik ved at sætte teksten op i spalter.

"Selv om de seks unge alle er ordblinde, organiserer sig med forskellige grafiske modeller for at få overblik over en tekst, eller de slår op i google billeder for at se modeller af for eksempel fotosyntese. Det støtter dem i deres forståelse", sagde Helle Bundgaard, som til daglig er lektor i dansk.

Ejer- og navneskifte skal gøre ordblindenetværk mere attraktivt for lærere

Hvis eleverne er usikre på, om de har forstået en tekst korrekt, spørger de deres klassekammerater om, hvordan de har forstået den. Og stavning foregår som en søgeproces i blandt andet ordforslag, stavekontrol og ved at google ordet.

"Når de finder ordet, tjekker de, om det er rigtigt, ved at lytte til det. De kan også redigere det ind i teksten, ved at indtale det. Da jeg lavede min undersøgelse for fire år siden, var talegenkendelse ikke så veludviklet som i dag, men eleverne skal stadig sikre sig, om ordet er det rigtige i forhold til konteksten".

Gab mellem den læsende lærer og den ikke-læsende elev

De unge i undersøgelsen gik på en gymnasial ungdomsuddannelse, og Helle Bundgaard Svendsen talte også med deres lærere i dansk. De pegede på tre aspekter ved deres undervisning:

  • Elevernes læse- og skriveteknologi skal fungere og skal sættes op individuelt til den enkelte elev. Samtidig skal lærerene kunne anvende værktøjerne.
  • Undervisningens indhold adskiller sig ikke fra undervisning i andre klasser i overbygningen, men lærerne har fokus på at integrere læse- og skriveteknologi.
  • Eleverne har negative erfaringer for tidligere skolegang, et lavt selvværd og modstand mod at bruge læse- og skriveteknologi. Lærerne har derfor fokus på at få dem til at erkende deres vanskeligheder med at læse og skrive.
  • I sine analyser har Helle Bundgaard Svendsen fundet frem til endnu et aspekt, som hun kalder for 'mind the gap' mellem den læsende lærer og den ikke-læsende elev.

    "Lærerne er utrolig gode til at tilrettelægge undervisningen, men de har ikke selv brug for læse- og skriveteknologier. Det har eleverne, og derfor udvikler de meget personlige strategier, og det skaber en kløft mellem lærer og elev. Selv om lærerne er meget kompetente, sætter de ikke fokus på elevernes egne læse- og skrivestrategier, og der ser jeg et udviklingspotentiale",

    Læreren bør lade eleverne udveksle strategier

    Lærerne synes måske ikke, at elevernes strategier er hensigtsmæssige, fordi de tager lang tid og er besværlige at bruge, men for eleverne er det hensigtsmæssigt at have flere strategier, når de støder på et problem, sagde Helle Bundgaard Svendborg til de 38, som lyttede med på webinaret.

    Elever bruger it-støtte til at udvikle deres egne læse- og skrivestrategier

    Hun har udviklet den iterative didaktiske model, hvor hun har tænkt ind, at ordblinde elever lærer flere strategier end deres lærere.

    "Der er et potentiale i, at læreren lytter til de strategier, som eleverne selv udvikler, og de skal få eleverne til at tale sammen om deres strategier. De er ikke nødvendigvis synlige for læreren, fordi læreren ikke selv anvender læse- og skriveteknologier", sagde Helle Bundgaard Svendsen.

    Lærer-elev og elev-elev samarbejdet skal tænkes ind i undervisningen, fordi det giver nye didaktiske muligheder, lød hendes opfordring.

    Ordblindepatrulje sikrer ordblinde elever praktisk hjælp og moralsk støtte

    "Samtidig gør det den enkelte elev mere bevidst om sine vanskeligheder, og det har betydning for udviklingen af strategier", sagde Helle Bundgaard Svendsen.

    Du kan se eller gense webinaret, hvis du er medlem af Ordblindenetværket. Det er gratis at melde sig ind. Du kan læse mere via dette link: