Gratis kursus for historielærere skal blandt andet inspirere til besøg i lokale kulturinstitutioner, for eksempel kirken.
Foto: Hanne Hellisen
Gratis kursus til historielærere
Historielærere kan få ny viden og inspiration på fem kurser, som DLF holder i 2017/18. Med støtte fra A.P. Møller Fonden er kurserne er gratis for lærerne.
Gratis kurser for historielærere
Kurserne afholdes i skoleåret2017/2018. Formålet med kurserne er at inspirere og opkvalificerefaglærere, så lærerne kender og kan anvende den nyeste viden indenfor de fag, de underviser i.
Kurserne løber over to dage (historie) fra ca. kl. 10.00 denførste dag til ca. kl. 16.00 den anden dag/den sidste dag.
Kurserne er udviklet i et samarbejde mellem UCC og DanmarksLærerforening. Undervisningen varetages af et team af erfarnemedarbejdere fra Professionshøjskolen UCC.
Se oversigt over historiekurserne, tid og sted og tilmeld dig på
dlf.org Kurserne er gratis. Udgifter til transport til og frakursusstedet og udgifter til vikar påhviler skolen.
Sidste frist for tilmelding til kurserne er fredag den 5. maj2017, og du vil få besked om optagelse senest den 9.juni.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Historiefaget er blevet et kompetencefag, hvor eleverne skal trænes i at arbejde undersøgende. Og det er lidt af en udfordring for mange af fagets lærere", fortæller Lektor Sanne Faber fra læreruddannelsen på UCC. Hun er koordinator på fem kurser, for historielærere - med og uden undervisningskompetence i faget - som DLF udbyder for midler fra A.P. Møller Fonden. Kurserne skal hjælpe historielærerene med lige netop det, som Sanne Faber oplever, at mange af dem finder svært.
"Det kan være for eksempel hvordan man arbejder problemorienteret eller med kilder, som er noget, mange har vanskeligt ved" fortæller hun til folkeskolen.dk/historieogsamfundsfag
"Vi kommer også ind på, hvordan læreren kan træne elever i aktivt at bruge historiefagets begrebsapparat, for faget har jo en udfordring af ord fra hverdagssproget betyder noget andet i fagets fagsprog. For eksempel ordet 'konge'" uddyber hun.
Undersøgelse af faget er udgangspunktet
Kurserne er i høj grad baseret på den dokumentationsindsats, som HistorieLab har faget af historiefaget sidste år. Den viste blandt andet at elever oplever at de læser meget i faget, så et af målene er at inspirere lærernes til andre former for undervisning.
Ny rapport: Historiefaget er i krise
"Vi er også optagede at skabe kontakter mellem lærere om museer og andre kulturinstitutioner, så der kan samarbejdes på tværs. Vi håber at kunne åbne lærernes øjne for de store potentialer, der for eksempel ligger i at bruge den lokalhistoriske forening i undervisningen" siger Sanne Faber.
Kurserne afholdes i skoleåret 2017/2018. Formålet med kurserne er at inspirere og opkvalificere faglærere, så lærerne kender og kan anvende den nyeste viden inden for de fag, de underviser i.
Kurserne løber over to dage fra ca. kl. 10 den første dag til ca. kl. 16 den følgende dag. Kurserne er udviklet i et samarbejde mellem professionhøjskolen UCC og Danmarks Lærerforening. Undervisningen varetages af et team af erfarne medarbejdere fra Professionshøjskolen UCC.
Læs mere
Tilmeld til historiekurserne