Et eksempel på en af de illustrationer, som man kan finde i bogen under temaer forår...

Nyt koncept skaber musikalske åndehuller for eleverne

Musik, illustrationer, tekst og kulturarv bliver forenet i Musicarma, der er et koncept, som giver eleverne ro og læring gennem mindfulness.

Offentliggjort
... og tekstdelen til selvsamme tema.
Billede fra en morgen hvor Gitte B. Jensen havde fortalt sine elever, at de skulle lave mindfulness. Da hun kom tilbage senere på dagen, havde de lavet denne tegning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan være hårdt for koncentrationsevnen at gå i skole fra klokken 8-14, når man er indskolingselev. Måske vil man hellere ud og lege i solen, hjem til sin nye Playstation, ned til brugsen, stå på rulleskøjter og spise vaffelis sammen med hende den søde fra parallelklassen med de røde rottehaler. 

Den rastløse energi er næppe en ubekendt størrelse for indskolingslærere. Et nyt koncept har imidlertid haft gode resultater med at skabe ro på børnene gennem billeder, tekst og mindfulness, tømret sammen i et musikalsk bindingsværk.

"Det er rart, at børnene får åndehul i løbet af en dag", siger Gitte B. Jensen, der er dansk og musiklærer.

Hun har brugt Musicarma gennem en måned i sin 2. klasse på Stilling Skole i Skanderborg.

"Det giver ro i klassen, og børnene koncentrerer sig bedre efterfølgende".

Det indre anker

Trivsel og velvære

Drivkraften bag konceptet, Claus Behrens, er konservatorieuddannet musiker og har i lang tid beskæftiget sig med meditation.

"Jeg har arbejdet med konceptet omkring at lytte og slappe af til musik siden 2008, hvor begrebet mindfulness endnu ikke rigtig var slået igennem. Dengang hed det trivsel og velvære".

Musikken bliver spillet af bandet "Trio Before", som Claus Behrens er medlem af. Indledningsvist blev det brugt af børnehaver og daginstitutioner som et roligt underlæg, der kunne få ro på børnene.

"Senere har vi udviklet det med tekst og illustrationer, så det også kan bruges fagligt i indskolingen", siger Claus Behrens.

Konkret er der udviklet en børnebog med billeder og vers skrevet af børnebogsforfatteren Lotte Salling, som alt sammen kommer med en CD med musikken fra 'Trio Before'.  

Melodierne er samtidig baseret på kendte danske sange. "Det kan godt være de ikke i situationen ved, at det er 'den blå anemone', der bliver spillet, men når de hører musikken igen om fem-seks år, kan de gribe tilbage i hukommelsen og relatere til sangene", siger Claus Behrens.

Let at tage fat på

"Vi sætter musikken på om morgenen, når børnene kommer for at få noget ro på", fortæller Gitte B. Jensen. "Så lytter de til melodierne, mens de arbejder i en mappe, de har. Omkring middagstid laver vi en mindfulness-øvelse, hvor eleverne har tæppe med hjemmefra, og så prøver vi at få helt ro på ved at bruge musik og fortælling".

Fortællingerne læses op af læreren, mens børnene ligger og lytter til musikken, men man behøver ikke være den næste Charles Dickens for at konstruere et narrativ. For bogen stiller både vejledning og tekst til rådighed.

"Man behøver ikke at kende til mindfulness for at bruge konceptet", siger Claus Behrens. "Hvis man tager bogen frem og slår op på side 10, så er man faktisk køreklar".

PD: Mindfulness kan hjælpe elever med ADHD

Giver færre konflikter

"Vi har fået mange positive tilbagemeldinger på projektet", siger Claus Behrens.

"Flere lærere har sagt, at der er kommet færre konflikter i deres klasse, efter de har brugt musicarma. Andre siger, at de simpelthen har fået gladere elever".

"De mere rastløse elever havde i starten rigtig svært ved at ligge stille", fortæller Gitte B. Jensen.

"Men det ændrede sig hurtigt, og generelt har eleverne været meget positive omkring konceptet".

Musicarmas pilotprojekter kører for øjeblikket på flere skoler, og Claus Behrens vil snart igangsætte en mere omfangsrig undersøgelse, der evaluerer lærernes oplevelse med forløbet.

Gitte B. Jensens klasse er færdige med det officielle projekt i morgen, men hun agter at fortsætte med Musicarma.

"Det giver rigtig god mening i indskolingen, og jeg vil fortsætte med det og anbefale det til mine kollegaer".