It kan bruges til meget i matematik, men en del lærere kender ikke mulighederne med cas-værktøjer. Det skal nye kurser og øget fokus rette op på.
Foto: Helle Lauritsen
Kurser skal sikre fokus på it i matematik
En del matematiklærerne har brug for faglig opkvalificering i brug af it-værktøjer, og det er baggrunden for at bl.a. Danmarks Matematiklærerforening sætter ind. Det bliver kurser til lærere i efteråret, materialer, e-learning, forskning - og en startkonference 22. november.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
300 lærere kan komme på et kort kursus, 1000 lærere kan deltage i e-learning, og en ny grundbog uddelt til alle landets folkeskoler om brug af cas-værktøjer i matematik bliver en del af den indsats, som Matematiklærerforeningen står bag sammen med blandt andre matematikvejledere i 12 kommuner, Via UC i Aarhus og CFU i København. A.P. Møller Fonden har givet lidt over to millioner kroner til projektet.
Matematik: Lær cas-værktøjerne at kende
22. november i år holder Matematiklærerforeningen en startkonference om bedre brug af cas-værktøjer - computer-algebra-systemer. I foråret 2017 vil projektet slutte med en konference.
Blog: Cash til CAS
"Vi skal have fokus på it i matematikundervisningen, fordi brug af cas-værktøjer muligvis kommer til at indgå i afgangsprøven fra 2017, og fordi man kan noget andet, når man bruger it i matematik", siger Gert B. Nielsen, der er direktør for forlaget Matematik.
Professor: It i matematik kan skabe både mirakler og faldgruber
Han fremhæver, at det handler om at få bedre indhold ind i matematikundervisningen.
"En del lærere bruger allerede en del cas-værktøjer i deres undervisning, men i foreningen oplever vi, at mange lærere ikke er klædt godt nok på her. Der er skoler, hvor det kniber gevaldigt med ordentlig adgang til computere, og hvor man ikke har forskellige cas-værktøjer til rådighed. Hvis lærerne skal bruge it-værktøjerne godt, er det jo en forudsætning, at de har et godt kendskab til brugen af dem. Derfor vil vi samle lærere og arbejde for at give dem mere viden på området".
Mellemtrinnets drenge præsterer bedre med it i matematik
Ideen er, at det øgede fokus på it-værktøjer brugt i matematik skal sprede sig lokalt. Matematiklærerforeningen vil desuden uddele en bog om emnet til samtlige grundskoler. Her er målgruppen primært skolens matematikvejledere og matematikfaglige teamledere.
Projektet vil desuden blive fulgt løbende forskningsmæssigt.
Blog: Brug af cas-værktøjer i folkeskolen