Formand for DLF's Skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen mener, at lærerne kan få en smule mere tid til forberedelse de steder, hvor skolerne vælger at konvertere understøttende undervisning til tovoksentimer.
Foto: Stig Nielsen
DLF: Tolærer-ordninger kan give bedre undervisning
Det er godt at bruge muligheden for at konvertere understøttende undervisning til tolærerordninger, fordi det giver mulighed for at diskutere, hvordan eleverne får bedst udbytte af undervisningen, siger formand for DLF’s Skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Som udgangspunkt synes vi, at det er rigtig godt, at bruge muligheden for at konvertere understøttende undervisning til at diskutere, hvordan man på den enkelte skole giver eleverne den bedste undervisning. Er det til gavn for eleverne, at de sidder på skolen og har understøttende undervisning, som de måske ikke helt ved, hvad skal bruges til, eller er det bedre, at der er to voksne i undervisningen, så de mål der er, bedre kan konkretiseres og nås", siger Bjørn Hansen.
Flere end hver tredje kommune har åbnet for en kortere skoledag
Skolelederen bør have kompetencen til at konvertere
Han mener, det er bedst, hvis kommunalbestyrelserne giver skolerne frihed, så det er skolelederen, der i dialog med lærerne, finder ud af, hvilke klasser, der kan have gavn af at konvertere understøttende undervisning.
"Vi så gerne, at flest mulige kommuner giver det fri til skolelederne. Så håber vi, at skolelederne tager den dialog med lærerne, som er nødvendig. Det er det, der er sket på de skoler, hvor den understøttende undervisning er konverteret", siger Bjørn Hansen. Men han anerkender også, at nogle skoler har fundet veje, som betyder, at den længere skoledag øger udbyttet for eleverne. Og han vil ikke på forhånd anbefale alle at konvertere, fordi der kan være gode grunde til at beholde den understøttende undervisning:
"Der er nogle steder, hvor den understøttende undervisning bliver brugt på, at den enkelte lærer har flere timer til sit fag. Her giver det god mening for eleverne og udbyttet af undervisningen".
De grønne kommuner har åbnet for kortere skoledage. I de røde kommuner har kommunalbestyrelserne officielt sagt nej til muligheden for at afkorte skoledagen. I de grå kommuner er spørgsmålet officielt diskuteret på et udvalgsmøde, men der foreligger ikke en endelig beslutning.
Tre ud af fire elever synes skoledagen er for lang
Dyrt at konvertere i indskolingen
Nogle skoler fokuserer især på mellemtrinnet og udskolingen, når det diskuteres, om understøttende undervisning skal konverteres til tovoksentimer.
"Det er også et økonomispørgsmål. I indskolingen vil man måske ikke give los for det, for så skal eleverne i fritidsordning som koster penge, og derfor er der nogle steder, hvor det er mellemtrinnet og udskolingen, der har muligheden".
Han understreger, at kommunerne ifølge folkeskolereformen ikke kan spare penge ved at konvertere timer.
Konvertering kan give mere tid til forberedelse
Han tror, at nogle lærere på skoler, hvor understøttende undervisning er konverteret til tovoksentimer vil opleve at have en anelse mere tid til forberedelse.
"Lærerne er jo på skolen, så bliver der mere tid efter undervisningen, men der skal også bruges mere tid på samarbejdet, når der to lærere. Men i det samarbejde er der også forberedelse, og derfor kan der også blive frigjort lidt mere tid til forberedelse. Det er ikke nogen stor revolution. Men som situationen er i nogle kommuner, har lidt også ret".