"Ifølge min mand arbejder jeg for meget", griner hun. "Men jeg elsker mit job".

Finland: Universitetet har gjort mig til en bedre lærer

”Jeg elsker mit job”, så kort kan lærer Sirkku Myllyntausta sige det. Men hun kan også fortælle længe om, hvordan hun synes, hun får det hele, fordi hun både underviser børn, coacher lærerstuderende, skriver lærerbøger og forsker. I Finland har de lærerstuderende deres praktik på særlige øveskoler, og Sirkku Myllyntausta arbejder på Helsinki øveskole.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

24 lektioner om uger. Det er normen for alle finske klasselærere, som underviser elever fra 1. til 6. klasse i alle fag. Derudover kommer forberedelse og møder. Men for Sirkku Myllyntausta ligger der også meget andet. Hun har de seneste otte år arbejdet på Viiki Øveskole i Helsinki, som tager imod alle de lærerstuderende fra Helsinki Universitet. Det betyder, at hun udover at undervise sin egen 4. klasse også har lærerstuderende det meste af året, som hun holder samtaler med og giver feedback og derudover finder hun tid til at forske.

Prioriteringen er klar. Eleverne kommer i første række, men hun går meget op i at klæde kommende lærere på til en hverdag ude i klasselokalerne. Forskningen kommer i tredje række.

"Jeg elsker at holde mig opdateret og blive klogere. Det er der brug for, at kunne give de studerende en god feedback. Min mand siger, at jeg arbejder hele tiden, og det gør jeg nok også. Jeg møder ind kl. 7.30 og går hjem 16.30, og så arbejder jeg fire timer om aftenen", fortæller hun.

I tidens løb er det blevet til flere lærerbøger, og lige nu er hun i gang med at forberede et netbaseret efteruddannelseskursus. Lærerne på skolen er universitetslønnede, og lønnen afhænger af, hvor meget forskning der bliver tid til.

Finsk læreruddannelse skaber undervisningseksperter

Oprindeligt seminarieuddannet

Sirkku Myllyntausta har været lærer i 38 år, så hun blev uddannet før den finske læreruddannelse kom på universitetet. Men det har hun i høj grad kompenseret for siden.

"Jeg havde kun tre års uddannelse, og den var ret praktisk. I løbet af de første år opstod der mange spørgsmål hos mig som lærer, og jeg ville gerne finde svar.  Min manglende teoretiske viden fik mig til at læse videre, og det er jeg fortsat med gennem hele mit lærerliv, så jeg har gennemgået et antal akademiske studier. Det er styret af min interesse, men det var også en nødvendighed", fortæller hun.

Hun har en kandidatgrad i matematik, men har også studeret en række andre felter, også for at kunne coache sine lærerstuderende mest kvalificeret.

"Jeg er helt sikker på, at det gjorde mig til en bedre lærer at læse på universitetet. Det gav mig svar, men også en masse nye spørgsmål. Gudsketakoglov at min undervisning har ændret sig siden dengang", siger hun og griner.

Lærerstuderende er en del af hverdagen i klassen

På øveskolen, hvor hun har arbejdet de seneste otte år, har hun lærerstuderende i klassen størstedelen af året. Den del giver hende også meget i forhold til faglig udvikling.

"Det tvinger mig til at blive ved med at studere og holde mine professionelle kompetencer ved lige. Jeg er nødt til at følge med i nye undervisningsteorier, så jeg kan diskuterer med de studerende og med deres undervisere, som kommer på besøg. De lærer mig en masse og det holder mig ung".

Og endelig nævner Sirkku Myllentausta den finske metodefrihed som den sidste brik, der giver hende et godt lærerliv.

"Der er stor tillid til os lærere i Finland - til vores professionelle evner. Det er et stort privilegium, at vi har friheden til at vælge de metoder, vi foretrækker. Det er en rigdom. Og hvis det ikke var sådan, ville jeg ikke have holdt i 38 år".