Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard bød medlemmer velkommen til foreningens årlige kursus og årsmøde.
Foto: Maria Becher Trier
Ny læreruddannelse og ny aflønning udfordrer praktiklærere
Hurtig implementering af en ny læreruddannelse, manglende efteruddannelse og ny aflønning af praktiklærere og -koordinatorer har udfordret i året, der er gået.
Studerende, læreruddannelserne og praktiklærerne ønsker alle
mere og bedre praktik, og det er netop, hvad den nye læreruddannelse (LU23) lægger op til.
Men på skolerne bøvler praktiklærere, -vejledere og -koordinatorer med
at føre ønskerne ud i livet. Derfor opfordrer formanden for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard medlemmerne til at bede om efteruddannelse, sætte sig ind i kommunens partnerskabsaftale med professionshøjskolen og til at tjekke deres tillæg.
”Vi er blevet klogere på LU23, men professionshøjskolerne arbejder
ud fra princippet om, at vi lægger vejen, efterhånden som vi kommer frem”, lød
det fra Praktiklærerforeningens formand Solveig Hovgaard, som på foreningens årsmøde gav en overflyvning af de udfordringer,
som praktiklærere og -koordinatorer står over for på skolerne.
Hun pegede på, at fordi implementeringen af den nye
læreruddannelse går så hurtigt, og professionshøjskoler har valgt at lade
studerende, som startede på den gamle læreruddannelse, komme på en overgangsordning,
så står studerende temmelig rådvilde nu over for den sidste fase i praktikken. Og
spørger de deres praktikvejledere på skolerne, kan de ikke hjælpe.
”De studerende, der startede i en overgangsordning i 2022,
er omfattet af den nye prøveform. Endnu har vi ikke set den endelige skitse
for, hvordan både praktikken og prøven forventes afviklet”, sagde hun
om den kommende professionsprøve, som er en del af den nye læreruddannelse.
Bed om efteruddannelse
I det hele taget mangler både praktiklærere, -vejledere og -koordinatorer
på skolerne at blive klædt på til den nye virkelighed.
”Som forening bringer vi gang på gang den største udfordring
op: Nemlig praktiklærernes manglende efteruddannelse for at kunne bringe
praktikafviklingen op på det niveau, som er intentionen med LU23”, forklarede Solveig Hovgaard.
”Kun med en opkvalificering af praktiklærerne kan vi komme i
mål med at være med til at højne niveauet for de lærerstuderende. Desværre
oplever vi fortsat, at efteruddannelse af praktiklærerne er nedprioriteret,
fordi skolerne ikke har midlerne til at sende deres personale på kursus”.
Kend din partnerskabsaftale
En anden udfordring er, at når kommuner på vegne af skoler indgår
såkaldte partnerskabsaftaler med professionshøjskoler, så kommer indholdet ikke
videre til skolerne. I aftalerne er der ret præcist skitseret, hvilke forpligtelser, kommunen og praktikskolerne har for afviklingen af de studerendes praktik.
”Rigtig mange kommuner delagtiggør ikke deres skoler i, at
denne aftale er indgået, og hvad rammerne for praktikafviklingen indebærer. Jeg
har efterhånden en del gange holdt oplæg for lærerkredse rundt omkring, og her
sidder der tillidsrepræsentanter, der af samme grund ikke kender til
partnerskabsaftalerne, fordi skolelederne heller ikke altid er gjort bekendt
med dem”, fortalte Solveig Hovgaard og opfordrede Danmarks Lærerforening til at
gøre noget for, at kendskabet til partnerskabsaftalerne bliver udbredt på
skolerne.
”Det er den måde, man kan sikre sig, at
praktikafviklingen på den enkelte praktikskole afvikles efter de rammer, der er
udstukket”.
Tjek dine tillæg
1. august sidste år trådte en aftale om aflønning af
arbejdet med praktikanter på skolerne i kraft.
”Ansvaret for aflønning ligger nu hos skolens ledelse, og
selv om målet har været mere en mere overskuelig måde at beregne aflønning på,
så er der stadig nogle uklarheder, som mange praktikskoler kæmper med”, siger
Solveig Hovgaard og opfordrer til, at man spørger sin tillidsrepræsentant eller
kreds, hvis man er i tvivl om aflønningen for opgaverne med praktikken.
Ved årsmødet var Mette Briand, Gitte Lund, Kurt P. Hansen på
valg til bestyrelsen i Praktikantlærerforeningen. Alle blev genvalgt.