Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard bød medlemmer velkommen til foreningens årlige kursus og årsmøde.

Ny læreruddannelse og ny aflønning udfordrer praktiklærere

Hurtig implementering af en ny læreruddannelse, manglende efteruddannelse og ny aflønning af praktiklærere og -koordinatorer har udfordret i året, der er gået.

Offentliggjort

Studerende, læreruddannelserne og praktiklærerne ønsker alle mere og bedre praktik, og det er netop, hvad den nye læreruddannelse (LU23) lægger op til.

Men på skolerne bøvler praktiklærere, -vejledere og -koordinatorer med at føre ønskerne ud i livet. Derfor opfordrer formanden for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard medlemmerne til at bede om efteruddannelse, sætte sig ind i kommunens partnerskabsaftale med professionshøjskolen og til at tjekke deres tillæg. 

”Vi er blevet klogere på LU23, men professionshøjskolerne arbejder ud fra princippet om, at vi lægger vejen, efterhånden som vi kommer frem”, lød det fra  Praktiklærerforeningens formand Solveig Hovgaard, som på foreningens årsmøde gav en overflyvning af de udfordringer, som praktiklærere og -koordinatorer står over for på skolerne.

Hun pegede på, at fordi implementeringen af den nye læreruddannelse går så hurtigt, og professionshøjskoler har valgt at lade studerende, som startede på den gamle læreruddannelse, komme på en overgangsordning, så står studerende temmelig rådvilde nu over for den sidste fase i praktikken. Og spørger de deres praktikvejledere på skolerne, kan de ikke hjælpe.

”De studerende, der startede i en overgangsordning i 2022, er omfattet af den nye prøveform. Endnu har vi ikke set den endelige skitse for, hvordan både praktikken og prøven forventes afviklet”, sagde hun om den kommende professionsprøve, som er en del af den nye læreruddannelse.

Bed om efteruddannelse

I det hele taget mangler både praktiklærere, -vejledere og -koordinatorer på skolerne at blive klædt på til den nye virkelighed.

”Som forening bringer vi gang på gang den største udfordring op: Nemlig praktiklærernes manglende efteruddannelse for at kunne bringe praktikafviklingen op på det niveau, som er intentionen med LU23”, forklarede Solveig Hovgaard.

”Kun med en opkvalificering af praktiklærerne kan vi komme i mål med at være med til at højne niveauet for de lærerstuderende. Desværre oplever vi fortsat, at efteruddannelse af praktiklærerne er nedprioriteret, fordi skolerne ikke har midlerne til at sende deres personale på kursus”.

Kend din partnerskabsaftale

En anden udfordring er, at når kommuner på vegne af skoler indgår såkaldte partnerskabsaftaler med professionshøjskoler, så kommer indholdet ikke videre til skolerne. I aftalerne er der ret præcist skitseret, hvilke forpligtelser, kommunen og praktikskolerne har for afviklingen af de studerendes praktik.

”Rigtig mange kommuner delagtiggør ikke deres skoler i, at denne aftale er indgået, og hvad rammerne for praktikafviklingen indebærer. Jeg har efterhånden en del gange holdt oplæg for lærerkredse rundt omkring, og her sidder der tillidsrepræsentanter, der af samme grund ikke kender til partnerskabsaftalerne, fordi skolelederne heller ikke altid er gjort bekendt med dem”, fortalte Solveig Hovgaard og opfordrede Danmarks Lærerforening til at gøre noget for, at kendskabet til partnerskabsaftalerne bliver udbredt på skolerne.

”Det er den måde, man kan sikre sig, at praktikafviklingen på den enkelte praktikskole afvikles efter de rammer, der er udstukket”.

Tjek dine tillæg

1. august sidste år trådte en aftale om aflønning af arbejdet med praktikanter på skolerne i kraft.

”Ansvaret for aflønning ligger nu hos skolens ledelse, og selv om målet har været mere en mere overskuelig måde at beregne aflønning på, så er der stadig nogle uklarheder, som mange praktikskoler kæmper med”, siger Solveig Hovgaard og opfordrer til, at man spørger sin tillidsrepræsentant eller kreds, hvis man er i tvivl om aflønningen for opgaverne med praktikken.

Ved årsmødet var Mette Briand, Gitte Lund, Kurt P. Hansen på valg til bestyrelsen i Praktikantlærerforeningen. Alle blev genvalgt.