Efteruddannelse
Anne Hammer er folkeskolelærer i Silkeborg, hvor hun underviser i dansk, samfundsfag og håndværk og design. Hun er uddannet fra læreruddannelsen i Aarhus i 2014.
Foto: Kåre Viemose.
”Vores folkeskole har brug for, at vi er opdaterede”
Har du tænkt dig at søge om støtte til efteruddannelse
hos Den Kommunale Kompetencefond?
”Det har jeg helt sikkert. Det er en fordel både for mig
selv og for mine elever. Jeg ser det som en hjælp til at udføre mit arbejde som
lærer godt og en god mulighed for at dygtiggøre mig og udvikle mig som
underviser”.
Hvornår har du sidst været på kursus i et af dine fag?
”I januar var jeg på et af Danmarks Lærerforenings fagkurser
i dansk, og det er jeg helt høj over. Blandt andet havde Center for
Undervisningsmidler nogle superfede workshops, som gav mig en masse inspiration
og nye ideer. Der fik jeg en masse bud på nye bøger og øvelser. Det er sådan
noget, jeg håber, de nye kurser også kan. Så man en gang imellem får nye
faglige input til sin undervisning. Jeg tror, eleverne kunne mærke, at jeg
havde en helt anden energi og gejst, da jeg kom tilbage fra kurset”.
Hvad vil du gerne på kursus i i denne omgang?
”Jeg vil helt klart igen kigge efter et kursus, hvor jeg kan
få nogle meget konkrete input til min undervisning, ligesom jeg fik det i
januar. Nu har jeg lige været på kursus i dansk, så det er måske oplagt,
at jeg næste gang skal på kursus i håndværk og design, som jeg også underviser
i”.
Er du glad for, at de kurser, der støttes af
kompetencefonden, skal være fagfaglige? Det betyder, at man for eksempel ikke
kan komme på kursus i inklusion eller co-teaching.
”Jeg kan sådan set godt forstå, hvis nogle hellere ville af
sted på kursus i inklusion, fordi man af og til kan føle sig lidt magtesløs.
Men jeg tror, at et fagfagligt kursus er med til at give nogle redskaber til at
favne både det brede faglige spænd i klassen, og at vi skal inkludere mange
forskellige typer elever i klassen. Mellemformer, co-teaching, inklusion og
trivsel har fyldt rigtig meget i mange år. Derfor er det fedt, at vi nu får
mulighed for at udvikle vores fagfaglighed og dygtiggøre os som lærere. Man
bliver jo først og fremmest lærer, fordi man brænder for at undervise, ikke
fordi man brænder for at sidde til netværksmøder med en socialrådgiver, en
sundhedsplejerske og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning”.
Kan du bruge efteruddannelse konkret i dit job, eller
glemmer du hurtigt, hvad du har lært, når hverdagen rammer igen?
”Det er rigtigt, at man sommetider kommer hjem fra kursus
til lugten af leverpostejmadder, syv netværksmøder, en elev går grædende hjem,
og en forælder skriver på Aula. Hverdagen kører igen, og man er tilbage ved det
gamle. Det var der taget højde for på det kursus, jeg lige har været på. Det
var små, konkrete øvelser, hvor man ikke skulle hjem og opfinde alt forfra.
Budskabet
var, at vi egentlig blot skal gøre de ting, vi gør i forvejen, men vi fik lidt
krydderi eller nye ideer. For eksempel blev vi introduceret til en masse nye
bøger, så man ikke selv skal bruge en masse tid på at orientere sig. Vi prøvede
nogle superfede skriveøvelser, som ikke kræver andet, end at man lige sætter ti
minutter af en gang om ugen. Det var meget ligetil og tilgængeligt. Og så er
det fedt, når man selv afprøver tingene, det gør det nemmere for mig at tage
det med hjem i klassen”.
Der har været en del kritik af, at efteruddannelse er
blevet en del af overenskomsten, fordi I så i princippet betaler for jeres egen
efteruddannelse. Hvad mener du?
”Jeg har godt bidt mærke i kritikken, og nogle har siddet og
regnet om til, hvad de penge kunne have givet os i lønforhøjelse i stedet. Men
sådan tror jeg ikke, det fungerer. Tidligere har efter- og videreuddannelse
været lidt det vilde vesten. Nogle fik noget, andre gjorde ikke.
Jeg
tror, det er godt, at vi får sat en retning og nogle rammer. Det er vigtigt for
os lærere, at vi får den nyeste viden. Der sker rigtig meget i vores samfund og
i hele verden for tiden, så jeg tror, vores folkeskole har brug for, at vi er
opdaterede. Når det ikke kan være anderledes, synes jeg, det er en fin løsning
med kompetencefonden. Og jeg tror på, at der kommer noget godt ud af det”.