Efteruddannelse

Anne Hammer er folkeskolelærer i Silkeborg, hvor hun underviser i dansk, samfundsfag og håndværk og design. Hun er uddannet fra læreruddannelsen i Aarhus i 2014.

”Vores folkeskole har brug for, at vi er opdaterede”

Har du tænkt dig at søge om støtte til efteruddannelse hos Den Kommunale Kompetencefond?

”Det har jeg helt sikkert. Det er en fordel både for mig selv og for mine elever. Jeg ser det som en hjælp til at udføre mit arbejde som lærer godt og en god mulighed for at dygtiggøre mig og udvikle mig som underviser”.

Hvornår har du sidst været på kursus i et af dine fag?

”I januar var jeg på et af Danmarks Lærerforenings fagkurser i dansk, og det er jeg helt høj over. Blandt andet havde Center for Undervisningsmidler nogle superfede workshops, som gav mig en masse inspiration og nye ideer. Der fik jeg en masse bud på nye bøger og øvelser. Det er sådan noget, jeg håber, de nye kurser også kan. Så man en gang imellem får nye faglige input til sin undervisning. Jeg tror, eleverne kunne mærke, at jeg havde en helt anden energi og gejst, da jeg kom tilbage fra kurset”.

Hvad vil du gerne på kursus i i denne omgang?

”Jeg vil helt klart igen kigge efter et kursus, hvor jeg kan få nogle meget konkrete input til min undervisning, ligesom jeg fik det i januar. Nu har jeg lige været på kursus i dansk, så det er måske oplagt, at jeg næste gang skal på kursus i håndværk og design, som jeg også underviser i”.

Er du glad for, at de kurser, der støttes af kompetencefonden, skal være fagfaglige? Det betyder, at man for eksempel ikke kan komme på kursus i inklusion eller co-teaching.

”Jeg kan sådan set godt forstå, hvis nogle hellere ville af sted på kursus i inklusion, fordi man af og til kan føle sig lidt magtesløs. Men jeg tror, at et fagfagligt kursus er med til at give nogle redskaber til at favne både det brede faglige spænd i klassen, og at vi skal inkludere mange forskellige typer elever i klassen. Mellemformer, co-teaching, inklusion og trivsel har fyldt rigtig meget i mange år. Derfor er det fedt, at vi nu får mulighed for at udvikle vores fagfaglighed og dygtiggøre os som lærere. Man bliver jo først og fremmest lærer, fordi man brænder for at undervise, ikke fordi man brænder for at sidde til netværksmøder med en socialrådgiver, en sundhedsplejerske og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning”. 

Kan du bruge efteruddannelse konkret i dit job, eller glemmer du hurtigt, hvad du har lært, når hverdagen rammer igen?

”Det er rigtigt, at man sommetider kommer hjem fra kursus til lugten af leverpostejmadder, syv netværksmøder, en elev går grædende hjem, og en forælder skriver på Aula. Hverdagen kører igen, og man er tilbage ved det gamle. Det var der taget højde for på det kursus, jeg lige har været på. Det var små, konkrete øvelser, hvor man ikke skulle hjem og opfinde alt forfra.

Budskabet var, at vi egentlig blot skal gøre de ting, vi gør i forvejen, men vi fik lidt krydderi eller nye ideer. For eksempel blev vi introduceret til en masse nye bøger, så man ikke selv skal bruge en masse tid på at orientere sig. Vi prøvede nogle superfede skriveøvelser, som ikke kræver andet, end at man lige sætter ti minutter af en gang om ugen. Det var meget ligetil og tilgængeligt. Og så er det fedt, når man selv afprøver tingene, det gør det nemmere for mig at tage det med hjem i klassen”. 

Der har været en del kritik af, at efteruddannelse er blevet en del af overenskomsten, fordi I så i princippet betaler for jeres egen efteruddannelse. Hvad mener du?

”Jeg har godt bidt mærke i kritikken, og nogle har siddet og regnet om til, hvad de penge kunne have givet os i lønforhøjelse i stedet. Men sådan tror jeg ikke, det fungerer. Tidligere har efter- og videreuddannelse været lidt det vilde vesten. Nogle fik noget, andre gjorde ikke.

Jeg tror, det er godt, at vi får sat en retning og nogle rammer. Det er vigtigt for os lærere, at vi får den nyeste viden. Der sker rigtig meget i vores samfund og i hele verden for tiden, så jeg tror, vores folkeskole har brug for, at vi er opdaterede. Når det ikke kan være anderledes, synes jeg, det er en fin løsning med kompetencefonden. Og jeg tror på, at der kommer noget godt ud af det”.