Forskning

Piger får lidt højere karakterer af deres lærer, end de får, når en censor bedømmer med ved afgangsprøven, mens drenge får en lidt lavere karakter af læreren.

Stor analyse: Danske lærere undervurderer eleverne i karaktergivning

Hvis blot lærerne vurderede eleverne fair og dermed gav tosprogede og børn af lavtuddannede forældre højere karakterer, end de får i dag, ville fire-fem procent flere af dem gå videre i gymnasiet. Det er en af hovedkonklusionerne i en stor undersøgelse af 400.000 danske afgangselevers karakterer.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Nogle grupper får en systematisk dårligere bedømmelse, når det kun er læreren, der bedømmer", siger seniorforsker Beatrice Schindler Rangvid, SFI, på sfi.dk. "Drenge, etniske minoriteter og elever fra ikke så veluddannede hjem klarer sig i gennemsnit dårligere, når de bliver bedømt af deres lærere med standpunktskarakterer, end hvis de går til eksamen og får en mere objektiv bedømmelse".

Hun understreger, at lærere ikke må bruge standpunktskarakteren til at bedømme noget som helst andet elevens opfyldelse af de faglige mål. "Det ifølge folkeskoleloven er meningen, at standpunktskarakterer og eksamenskarakterer skal bedømme de samme faglige færdigheder", siger Beatrice Schindler Rangvid og henviser til Undervisningsministeriets hjemmeside, hvor der står, "at bredere hensyn som for eksempel elevens arbejdsindsats eller opførsel i klassefællesskabet kan som udgangspunkt ikke indgå i grundlaget for karaktergivningen".

Karakter-givningen kommer tættere på idealet 

For eksempel får elever med indvandrerbaggrund, som scorer et 7-tal ved 9. klasse-prøven, kun et gennemsnit på 6,51 i standpunktskarakter, og drenge, der får 7 til prøven, bliver i gennemsnit bedømt af deres lærer til karakteren 6,61. Den anden vej rundt trækker børn af højtuddannede forældre og piger standpunkts-gennemsnittet op, da de i gennemsnit bliver bedømt henholdsvis 0,37 og 0,09 højere end det 7-tal, de får ved afgangsprøven.

"Når man får dårligere karakterer i grundskolen, så vælger man også nogle mindre ambitiøse uddannelser efter 9. klasse", siger Beatrice Schindler Rangvid. Hun har i en videnskabelig artikel, der netop er offentliggjort i Economics of Education Review sat tal på, hvor mange flere, der ville fortsætte i en gymnasial uddannelse efter 9. klasse, hvis de havde fået en mere fair bedømmelse i folkeskolen. Forskellen på hvor mange børn af lavtuddannede og af højtuddannede, der går videre til en gymnasial uddannelse, ville blive reduceret med 13 procent.