Emil Bülow talte om motivation og motivationsdræbere i skolen på Big Bang naturfags konference i Roskilde

Naturfagsundervisningen skal være båret af nysgerrighed

Naturfag skal være sejt og sjovt. Det er det vigtigste. Det var to hovedtalere enige om på Big Bang-konferencen, der begyndte i Roskilde i går. 900 mennesker var tilmeldt, og mange hørte den 19-årige opfinder Emil Bülow og forsker Ann Kaiser tale om motivation.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Emil Bülow fra Aalborg vandt sidste år pris i Unge Forskere konkurrencen for udvikling af en bionisk hånd - en kunstig hånd der styres med tankerne. Siden er han blevet færdig med gymnasiet, holder sabbatår og har udviklet på hånden, der kan købes for omkring 200 dollars. "Jeg har programmeret, siden jeg var 11 år", sagde han og fortalte, at det skal være sejt at udvikle noget, det skal være båret af nysgerrighed og som elev skal man selv have lov til at finde på løsninger, der fører udenfor skolen, hvis man har lyst. Det skal handle om det virkelige liv og ikke om skolen.

1.c undrer sig efter NysgerrigPer-metoden

Han fremhævede mentor-modellen og sagde, at det handler om at få elever i gang med virkelighedsnære projekter, hvor læreren kan være mentor, sådan at eleven kan spørge læreren til råds. "Så skolen ikke bliver et fængsel, hvor man laver skoleopgaver". "Mange tænker, at skolen er kedelig, og at de ikke gider. Hvad er der galt med det nuværende system", spurgte han og fortalte om de mange motivationsdræbere, som skolen har. "Der er lange søforklaringer om trivielle emner. Det virker dumt at bruge en masse tid på at definere Kelvin-skalaen. Jeg vil hellere lave de fede ting. Det handler heller ikke om at lære for at bestå en eksamen eller lære at tale læreren efter munden. Det er kedeligt, og man lærer ikke noget af det. Vi lærer stadig ikke at tænke selv i skolen", sagde Emil Bülow. Selv fremhævede han dovenskab som en god motivator. Da han og hans brødre skulle feje familiens terrasse en gang om ugen, opfandt han en maskine, der pustede skidtet væk fra terrassen. Det er let at gøre skolen og naturfagene mere spændende, mener han. Eleverne skal sættes fri til at arbejde videre selv. Det skal være sejt, sjovt og bygge på lyst. Lærerne skal ikke bare sige, at det må man vente med til 9. klasse, gymnasiet eller universitetet. De skal støtte eleven, når motivationen er der. "Lærere siger, at man lærer bedst af at fortælle tingene videre til andre. Nej, for så kommer man ikke selv videre", mener opfinder-eleven.

Eleverne skal arbejde kreativt Den amerikanske ingeniør og underviser Ann Kaiser talte om ingeniørmetoden. Hvordan elever kan gå fra at vide ting til at forstå ting. Hun er meget enig med Emil Bülow i, at skolen skal passe på ikke at blive for kedelig og begrænsende. "Dræb ikke børnenes kreativitet. Som lærere elsker vi at undervise meget, men vi risikerer at kvæle kreativiteten. Eleverne skal gøre mere selv men med færre emner. Vi kan alligevel aldrig lære alt, men ved at arbejde mere selv med færre emner, så vil færdigheder og forståelse blive bedre", sagde Ann Kaiser. Hun fortalte, at hun i undervisningen netop fordi hun er ingeniør i høj grad gjorde, hvad hun fandt naturligt - og det blev sjovere både for de studerende og for hende selv. "Videnskabsfolk opdager den eksisterende verden, men ingeniører skaber den verden, der endnu ikke eksisterer". Ann Kaiser sagde, at de studerende havde fortalt hende at ingeniørmetoden betød, at de troede mere på sig selv. Også Emil Bülow fremhævede i sit indlæg troen på sig selv - den er i høj grad med til at motivere eleven. Ligesom Ann Kaiser understregede, at kreativitet ikke kunne trives i auditorier eller klasseværelser med elever siddende ved et bord i lange lige rækker. Eleverne skal selv have fingrene i arbejdet. Big Bang konferencen finder i år sted på University College Sjælland, Campus Roskilde i Trekroner og varer torsdag og fredag. Der er workshops, udstillingsmesse, foredrag, diskussioner og mulighed for at netværke i pauser og til planlagte møder i forskellige naturfaglige fora.

Virksomheder kan gøre elever interesserede i naturfag