Undervisningsministeriet har ikke undersøgt, om aldersintegreret undervisning fremmer elevernes læring.

Antorini om aldersintegration: Nej, vi har ikke set på forskningen først

Undervisningsministeriet opfordrede i januar kommunerne til at igangsætte forsøg med aldersintegrerede klasser. Men ministeriet har ikke kigget på eventuel dansk eller nordisk forskningslitteratur om aldersintegreret undervisning, inden ministeriet sendte sit brev ud til rådhusene. Det oplyser undervisningsminister Christine Antorini.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet opfordrede omkring jul kommunerne til at iværksætte rammeforsøg med aldersintegreret undervisning.

Det gjorde ministeriet uden først at tjekke den videnskabelige litteratur i Norden om aldersintegreret undervisning.

Det svarer undervisningsminister Christine Antorini uddannelsesordføreren fra Liberal Alliance, Merete Riisager.

"Undervisningsministeriet har ikke gennemført en kortlægning af den empiriske forskning i nordisk regi forud for udmeldelsen af rammeforsøg med aldersintegrerede klasser", svarer Christine Antorini.

Merete Riisagers spørgsmål lyder sådan her:

"Kan ministeren oplyse, om der er foretaget empirisk forskning i dansk eller nordisk regi, der konkluderer, at aldersintegration fremmer elevernes faglige og sociale kompetencer sammenlignet med traditionel årgangsdelt undervisning?"

Ministeriet om forsøg: Skolerne må ikke niveaudele

Ministeriet vil selv gøre erfaringer med aldersintegreret undervisning

Grunden til, at ministeriet alligevel har opfordret skolerne til at lave rammeforsøg med aldersintegrerede klasser er, at ministeriet selv vil gøre erfaringer med denne særlige undervisningsform, svarer ministeren videre.

Desuden er der interesse for aldersintegreret undervisning i kommunerne, påpeger ministeren:

"Flere skoler har arbejdet med aldersintegreret undervisning, og flere skoler ønsker (fortsat) at arbejde med det. Der er ikke lavet en samlet evaluering af de igangværende og afsluttede forsøg med aldersintegrerede klasser i dansk kontekst, hvilket rammeforsøget giver mulighed for".

"Grunden til, at forsøgene gennemføres som rammeforsøg og ikke som enkeltforsøg, er, at jeg gerne vil opnå bedre viden fra forsøgene blandt andet med henblik på at belyse, om aldersintegration fremmer elevernes faglige og sociale kompetencer sammenlignet med årgangsdelt undervisning.

"Jeg vedlægger til udvalgets orientering en evaluering af aldersintegration og differentierede hold fra Buskelundskolen, hvor der ligeledes henvises til andre evalueringer om emnet".

"I evalueringen konkluderes det generelt, at elevernes faglige niveau på Buskelundskolen er steget i perioden 2010- 2013, samt at elevernes trivsel har været stabil i perioden 2010-2013 og placerer sig over landsgennemsnittet. Evalueringen er udarbejdet af Skoleafdelingen i Silkeborg Kommune og Rambøll Management Consulting", svarer Christine Antorini.

12 kommuner laver forsøg med aldersintegreret undervisning

I øjeblikket er 12 kommuner i gang med forsøg med aldersintegreret undervisning. Godkendelserne til disse forsøg er givet dels under frikommuneforsøget, dels som forsøg under udfordringsretten og endelig som følge af enkeltansøgninger efter folkeskolelovens § 55, stk. 1.

Syv kommuner har endvidere fulgt ministeriets opfordring til at søge om dispensation til at gennemføre rammeforsøg med aldersintegrerede klasser. Deres ansøgning bliver i øjeblikket behandlet i Undervisningsministeriet.

Syv kommuner vil oprette aldersintegrerede klasser

 Opdateret 05.03.2015 klokken 14.27:

Merete Riisager holder i aften en åben spørgesession på sin Facebookside, og emnet er fagligheden i folkeskolen.    "Jeg kæmper for en fri folkeskole med fagligheden i centrum. Den grundholdning møder jeg stor opbakning til når jeg taler med forældre og lærere," siger Merete Riisager, undervisningsordfører i Liberal Alliance.   "I aften klokken 20.00 inviterer jeg alle med en interesse i folkeskolen til at dele deres idéer med mig i en direkte spørgesession på Facebook. Alle er velkomne, og man kan allerede nu stille spørgsmål til mig," tilføjer hun.