Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser(uddannelsesministeriet), hvor Morten Østergaard er minister skal være sekretariat for det nye forum.
Foto: Nicky Bonne
Nyt forum for folkeskole-forskning
Nyt forum skal kortlægge undervisningsforskning og starte med folkeskolen – for at sikre, at den nyeste forskning bliver inddraget i skolens daglige virke. Bjørn Hansen, der bliver DLF-repræsentant i forummet ville ønske, at det var nedsat tidligere, så forskning kunne have spillet en større rolle for folkeskolereformen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et forum bestående af 15 medlemmer skal se på forskningen i folkeskolens praksis. Forummet er nedsat på tværs af Undervisningsministeriet og Uddannelsesministeriet (der står for de videregående uddannelser herunder universiteterne). Det er målet med udvalget at kortlægge den relevante forskning, så den kommer til at spille en større rolle i skolens dagligdag.
Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) udtaler i en pressemeddelelse:
"Regeringen vil sikre, at forskningen på folkeskoleområdet giver et konkret udbytte i forhold til at håndtere de udfordringer og indsatsområder, der er i folkeskolen. Det nye forum får til opgave at skabe en bedre koordinering mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne på universiteter og professionshøjskoler. Målet er, at forskningsresultaterne når helt ud i skolerne blandt andet via læreruddannelse og efteruddannelse, så lærerne altid er opdaterede".
Danmarks Lærerforening stiller med Bjørn Hansen, der er formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF.
"Det er et forum, som vi godt kunne have tænkt os, havde været der, inden man lavede skolereformen. For så ville flere tiltag have været underbygget af forskningserfaring og evidens", siger Bjørn Hansen.
Liberal Alliance angriber reformens vidensgrundlag
Endnu bedre adgang til viden Undervisningsminister Christine Antorini fortæller, at folkeskolereformens mål har brug for forskning.
"Viden er afgørende for en god folkeskole, hvor vores elever skal trives og blive så dygtige, de kan blive. Det kræver, at vi har et godt kendskab til, hvad der virker. Derfor skal forummet se på, hvordan vi styrker uddannelsesforskningen, så skoleledere, forvaltninger og medarbejdere får endnu bedre adgang til viden, de kan bruge til at udvikle undervisning og læring", udtaler Christine Antorini i en pressemeddelelse.
Forskere trækker tæppet væk under Antorini
Et rådgivende udvalg Bjørn Hansen ser det som rådets opgave, at finde relevant forskning, som hjælper elevernes læring og understøtter lærernes gerning - så folkeskolereformens mål kan nås.
"Jeg vil håbe, at det skaber mere forskningsbaseret undervisning. Der er brug for, at der er nogle forskningsresultater, der bakker op og lægger op til forskellige sammenhængen, hvor vi stadig ikke er i mål. For eksempel i forhold til at få brudt den sociale arv", siger Bjørn Hansen - der skal mødes med de andre medlemmer fra udvalget 2 - 4 gange om året.
Regeringen præsenterede det nye forum i dagens udgave af dagbladet Politiken, hvor Lars Henrik Schmidt, der er tidligere rektor på DPU, kritiserer forummet for at være et indgreb på forskningsfriheden.
Bjørn Hansen ser ikke forummet som noget, der har styringskompetence.
"Det skal ikke være med til at styre den frie forskning. Vi skal ikke komme med bud på, hvad der skal forskes i, vi skal lave en årlig rapport over status og udfordringer", siger Bjørn Hansen.
Læs blandt andet planen for forummets arbejde via linket til højre for artiklen.
Læs mere
Forum for Koordination af Uddannelses forskning