Leg og bag med Tante Marie som i 1864 hedder et af de undervisningsforløb, som Den Gamle By tilbyder specialskoler.
Den gamle by har succes med undervisning til elever med særlige behov
Det kan være svært at undervise elever med særlige behov i et abstrakt emne som livet i gamle dage. Med 14 undervisningsforløb til specialskoler gør Den Gamle By i Aarhus historien konkret. I weekenden kan børn og forældre høre en lærer fortælle, hvad eleverne får ud af at besøge museet.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den Gamle By har udviklet 14 undervisningsforløb sammen med specialklasser og specialskoler, og de har vist sig at være populære. Eleverne kan blandt andet prøve at gå i skole i 1800 tallet, de kan være skomagerdreng for en dag, eller de kan smage sig frem til, hvad børn fik af søde sager for over 100 år siden.
I den kommende weekend supplerer museet med en temaweekend for børn og unge med særlige behov og deres familier. De kan prøve at bage pandekager på Madam Nielsens brændekomfur, vaske med balje og vaskebræt og komme til Tante Johannes fødselsdag med sjove lege, eventyr og kage.
Gamle huse og toppede brosten gør historiefaget konkret
Den Gamle By har også inviteret to lærere til at holde foredrag om, hvad elever fra specialskoler og specialklasserækker får ud af at deltage i et museets særlige undervisningsforløb. En af dem er Lone Blæsild fra Stensagerskolen. Det er en kommunal specialskole i Aarhus for børn med generelle indlæringsvanskeligheder.
Annonce:
"Vores elever har et lavt abstraktionsniveau, så historie er en svær størrelse at undervise dem i. Men vi kan gøre faget konkret, når eleverne kan se de gamle huse og topperede brosten. De kan se, hvornår man begyndte at lave kantsten, og hvornår man gik over til at bruge asfalt", siger hun.
Rundt i byen efter æg og mælk
Lone Blæsild har besøgt Den Gamle By med sine elever flere gange. Nogle gange bliver eleverne klædt ud og leger, at de lever i gamle dage.
"De kan bedre tage imod sanseindtrykkene, når de kommer ud af sig selv og ind i en rolle. Vi har blandt andet deltaget i et bageforløb, hvor eleverne skulle rundt i byen efter æg og mælk og forbi bageren for at se hans ovn. I gamle dage kunne folk få stegt deres gås i ovnen. Det gør vi selvfølgelig ikke, men eleverne stikker nærmest hele hovedet ind i ovnen", fortælle Lone Blæsild.
Annonce:
En anden gang gik eleverne til brønden efter vand og bar det tilbage til køkkenet i spande, der hang i et åg over skuldrene.
"Vi har en elev med en autistisk diagnose. Det er meget svært at fastholde hans opmærksomhed, men pludselig udbrød han: 'Hold da kæft, det var hårdt i gamle dage'. Det viser, at han forstår, at det er meget lettere at tænde for vandhanen", siger Lone Blæsild.
Lærere er også velkomne til temaweekenden
Det er første gang, Den Gamle By holder temaweekend for elever med særlige behov, så projektleder Anne Marie van Dassen tør ikke gætte på, hvor mange der kommer. Men da det er uden for skoletid, regner hun med, at det hovedsageligt bliver familier med børn, men lærere er også velkomne til at kigge forbi og få et indtryk af museets særlige undervisningsforløb.
Annonce:
"Vi har aktiviteter tre gange i løbet af dagen, og vi håber, at der deltager fire-fem børn ad gangen i måske 15 eller 30 minutter, hvorefter der bliver plads til et nyt hold", siger Anne Marie van Dassen.
Den gængse skoletjeneste er for teoretisk
Projektlederen fik ideen til at skabe de særlige undervisningsforløb for specialskoler, fordi hun selv har en datter, der går i specialklasse, og fordi Den Gamle By tit fik henvendelser fra specialskoler, som gerne ville på besøg, men som syntes, at der er for meget teori og for få aktiviteter i museets gængse skoletjeneste.
"Vi hører rigtig mange lærere fra specialskoler sige, at det er første gang, at det giver mening at undervise eleverne i historie, fordi de kan se, høre og dufte, og fordi de får dragter på og selv indgår i historien. På den måde opdager de, at folk levede på en anden måde i en anden tid", siger Anne Marie van Dassen.
Til jul måtte museet afvise skoler
Der er forberedelsesmateriale til hvert af de 14 forløb, som lærerne kan plukke i, ligesom forløbene kan tilpasses de elever, der kommer på besøg.
"Vi opfylder et stort behov, for der er ikke så mange tilbud til denne målgruppe. Vi satte det første forløb til salg for et år siden, og til jul var interessen så stor, at vi var nødt til at afvise skoler. Vi har så ligget stille under lærerkonflikten, men nu er vi booket op indtil sommerferien", fortæller Anne Marie van Dassen.
En udflugt med læring for børnene
Alligevel ser Anne Marie van Dassen gerne at kendskabet til museets tilbud til specialskoler bliver bredt ud.
"De lærere, som kender til os, siger, det er fedt, at det endelig er muligt at tage på udflugt med disse børn, hvor de også lærer noget. Det er en overset målgruppe, som ikke er vant til positiv opmærksomhed. Men mange kender ikke til vores tilbud, så vi vil gerne udbrede kendskabet. Også selv om skolerne højst har råd til en eller to udflugter om året", siger projektlederen.
Lærer bruger husene til konkrete nedslag i historien
Lone Blæsild fra Stensagerskolen hører blandt de lærere, der bliver ved med at komme i Den Gamle By.
"Vi bruger Den Gamle By til at gøre historien mere punktvis. Når vi ser huse fra 1860'erne, kan vi fortælle eleverne, at deres tipoldeforældre levede på den tid. Der er også huse fra deres oldeforældre og bedsteforældres tid, og med den nye bydel fra 1970'erne kan de også se, hvordan der så ud, da deres forældre var børn. På den måde laver vi konkrete nedslag i historien", siger Lone Blæsild.
Læs mere
Den Gamle Bys 14 undervisningsforløb til elevermed særlige behov