"Når børn kan være med til at skure gryder, får de en fysisk fornemmelse for historien", siger Anne Marie van Dassen.

Den Gamle By byder børn med særlige behov på lugt, smag og følelser

Gennem konkrete oplevelser kan børn og unge med psykiske handicap bedre forstå historien, mener man i Den Gamle By i Aarhus. Som det første kulturhistoriske museum i Danmark udvikler museet omfattende tilbud til børn med særlige behov.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den Gamle By har i forvejen fokus på skoleelever i alle aldre, og museets sanselige rammer appellerer til aktiv og konkret oplevelse og læring. De mange genkendelige elementer fra hverdagen giver også handicappede muligheder for at forstå historien på mange niveauer.

Projektleder Anne Marie van Dassen fra museets undervisningsafdeling skal stå i spidsen for arbejdet med at udvikle de nye tilbud.

"Fra mit eget liv ved jeg, at handicappede gæster har brug for en særlig tilgang. Min datter, der er handicappet, kommer et par gange om året med sin specialklasse i Den Gamle By. Der er mange hensyn at tage, men når man kender børnenes styrker og svagheder i forvejen, kan det lade sig gøre at give dem en god oplevelse", siger Anne Marie van Dassen.

Fortilfælde skal hentes i udlandet

Det er museets ambition, at alle børn med særlige behov skal have mulighed for at forundres og fascineres over livet, som det blev levet engang, og det kræver en velovervejet indsats fra museets side.

"Når børn og unge kan opleve de store prustende heste, lugte møddingen og selv være med til at skure gryder eller løbe ærinder, får de en helt fysisk fornemmelse for historien. Og når de på forhånd har fået at vide, hvad der skal ske, får de den forudsigelighed, som mange handicappede har behov for", siger Anne Marie van Dassen.

Så vidt museet har undersøgt, er der endnu ingen danske museer, der har haft så omfattende fokus på tilbud til børn og unge med psykisk handicap og generelle indlæringsvanskeligheder.

"Det er ikke museumsverdenens største force at inkludere handicappede, men det prøver vi at gøre noget ved med dette projekt", siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

Den Gamle By har i forvejen særlige tilbud om erindringsforløb til ældre ramt af demens.

Samarbejder med specialister

Anne Marie van Dassen henter inspiration i Sverige, hvor man på frilandsmuseerne Skansen i Stockholm og Kulturen i Lund allerede har tilbud til handicappede. Frankrig og England er også langt med tilbud til marginaliserede grupper.

Hun vil også samarbejde med skoler og organisationer inden for et bredt spektrum af handicap. Heriblandt den lokale Langagerskolen, som har specialiseret sig i ADHD og autisme.

"Der er et stort behov for at udvikle målrettede tilbud med kvalitet til handicappede både i skolen og i fritiden. Derfor vil vi også udvikle tilbud til familier med handicappede børn og unge, som vil få en fælles oplevelse. Det er et ekstra plus, at det kan foregå i så konkret og beskyttet et univers som her", siger hun.

The John and Birthe Meyer Foundation har doneret en million kroner til det treårige projekt om oplevelses- og undervisningstilbud for børn og unge med særlige behov.

Læs mere