Marian Jørgensen tilhører første generation af lærere med linjefag specialpædagogik

Specialpædagogik har sejret sig ihjel

Nyuddannede med linjefaget specialpædagogik har lettere ved at få job end studiekammeraterne, men trods efterspørgslen efter deres kompetencer bliver faget afskaffet. Det bekymrer Danmarks to professorer på området.

Offentliggjort

Alle skal lære specialpædagogik

Fremover skal alle lærerstuderende undervises i specialpædagogikog inklusion, så folkeskolen kan inkludere flere elever med særligebehov. Det skal indgå i det, der i aftalen om den nyelæreruddannelse kaldes lærernes grundfaglighed, som vægter enfjerdedel af uddannelsen.

Derudover kan professionshøjskolerne tilbyde moduler, hvor destuderende kan gå i dybden med specialpædagogik, og det skal ogsåvære muligt for uddannede lærere at efteruddanne sig ispecialpædagogik.

Det første optag på den nye læreruddannelse ventes at ske per 1.august 2013.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indtil sidste år måtte skolerne spejde forgæves efter nyuddannede lærere med ekspertise i specialpædagogik, og det kommer de snart til igen, for historien gentager sig.

Kollegerne synes bare, jeg er sød

For 30 år siden blev specialpædagogik pillet ud af læreruddannelsen som et selvstændigt fag, og nu sker det samme for linjefaget specialpædagogik. I stedet skal alle lære om inklusion og specialpædagogik i et nyt fag om lærernes grundfaglighed.

Det er en god ide, at alle lærere kender til specialpædagogik, mener Danmarks to professorer på området, Niels Egelund og Susan Tetler fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) på Aarhus Universitet.

Alligevel er de bekymrede.

»For 30 år siden var specialpædagogik et meget populært speciale blandt de studerende. Også dengang afskaffede man det, med den begrundelse at alle skulle stifte bekendtskab med specialpædagogik. Derfor blev det lagt ind i de pædagogiske fag, men her blev det hurtigt usynligt, og man kom til at mangle kompetencerne ude på skolerne«, siger Susan Tetler.

Når specialpædagogik igen har stor søgning, skyldes det, at indholdet stiller skarpt på menneskelige problemstillinger, mener hun. Men det får tilsyneladende ikke lov til at være populært som fordybelsesfag.

»Hver gang det sker, griber politikerne ind, så endnu en gang har faget sejret sig ihjel«, siger Susan Tetler.

»Ja, det er en mærkelig verden, vi lever i«, siger Niels Egelund. »Det er rigtigt set, at alle lærere skal have specialpædagogisk viden, men nogle skal have mere viden end andre«.

Skolerne mangler lærerne

Linjefaget fylder 0,6 årsværk, men fremover skal det indgå i et fag, der fylder en fjerdedel af uddannelsen, men også skal omfatte pædagogik, didaktik, livsanskuelse og dansk som andetsprog.

Nyuddannet lærer kklædt på til inklusion

»Specialpædagogik bliver smurt ud i et tyndere lag. Professionshøjskolerne får ganske vist mulighed for at udbyde ekstra moduler, men de er i forvejen pressede på undervisningstid til de studerende, og efteruddannelse afhænger af kommunernes økonomi. Der er bestemt grund til at være bekymret«, siger Niels Egelund.

Susan Tetler kalder det grotesk, at politikerne fjerner faget, blot ét år efter at det første kuld blev uddannet.

»Vi kommer igen til at stå med et tomrum, for skolerne mangler lærere med specialpædagogiske kompetencer. Hvis inklusionstanken skal have gang på jorden i mere end et år eller to, kræver det resursepersoner på skolerne til at støtte kollegerne og rådgive forældrene«.

Forrest i køen til job

Der findes ingen opgørelser over, om de studerende med specialpædagogik får job, men det tyder på, at de har lettere ved det end nyuddannede med andre linjefag.

»Jeg har været i kontakt med alle læreruddannelser, og de siger, at disse studerende i højere grad kommer i arbejde«, siger Susan Tetler.

Det er der to årsager til, mener Laura Emtoft, der underviser i linjefaget på Læreruddannelsen i Vordingborg.

»Kommunerne nedlægger specialtilbud, og skolelederne vil hellere have lærere med specialpædagogik, fordi de kan arbejde med inklusion. Andre bliver ansat på nedsat tid i en periode til at undervise elever, som skolerne ikke kan rumme i den almene undervisning. Senere bliver de ansat på fuld tid«, siger Laura Emtoft.

Pia Gormsen fra Læreruddannelsen i Haderslev og Inge Marie Nielsen fra Læreruddannelsen i Aalborg kender også studerende, der har fået job på baggrund af linjefaget.

»Det er forfærdeligt, at specialpædagogik bliver afskaffet som linjefag. Det er de studerende, der først får job, for skoleledere og lærere ved ikke, hvordan de skal efterleve kravet om inklusion. Specialpædagogik bør indgå i alle undervisningsfag på læreruddannelsen, men der er også brug for et selvstændigt linjefag, for ellers risikerer nuancerne at blive udvandet«, siger Inge Marie Nielsen.