Målet med forsøget er at finde undervisningsmetoder, der kan hjælpe unge med talproblemer. (Modelfoto).

Forskningsforsøg skal hjælpe unge med talproblemer

Et forskningsbaseret undervisningsforsøg for unge med talproblemer er netop gået i gang på Svendborg Erhvervsskole. Otte elever, der har store problemer med at klare den obligatoriske matematik på skolen, får to gange om ugen halvanden times intensiv undervisning på deres egne præmisser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De otte elever udgør det første hold af tre, og hvert hold bliver undervist af to lærere over ti uger - eller i alt 30 timer. Resultatet af undervisningsforsøget bliver målt gennem en start- og en sluttest, og en forskningsmæssig følgegruppe observerer undervisningen og interviewer deltagerne og deres faglærere.

Målet er at finde undervisningsmetoder, der kan afhjælpe talproblemer

Det er første gang, at der herhjemme foretages egentlig forskning i talproblemer, og Undervisningsministeriet har bevilget 600.000 kroner til forsøget, som Center for Specialundervisning i Svendborg, CSV Sydfyn, står for. Målet er at finde undervisningsmetoder, der kan afhjælpe talproblemer blandt erhvervsskolelever.

CSV Sydfyn får 600.000 kroner til forsøgsundervisning for talblinde

I 2009 afviklede CSV Sydfyn et udviklingsprojekt om matematikvanskeligheder og talblindhed, hvor 85 børn, unge og voksne fra hele landet blev testet.

"Undersøgelsen viste et klart behov for egentlig forskning, og vi har i denne omgang valgt elever på de tekniske erhvervsuddannelser som vores målgruppe, fordi vi ved, at en del af dem har så svært ved matematik, at de dropper ud og måske aldrig får en uddannelse", siger vicecenterleder og leder af CSV Sydfyns FVU-afdeling, Jens Storm.

Ny forskning skal afdække talblindhed

 Vigtigt at eleverne bliver anerkendt

Udviklingschef Bente Hye Nielsen fra Svendborg Erhvervsskole er glad for, at der kommer fokus på den problematik, at en del elever har svære problemer med tal og matematik.

"Det er meget vigtigt at anerkende denne problematik. En anerkendelse, som der er omkring ordblindhed, men ikke når det gælder talblindhed. Eleverne fra pilotprojektet har haft rigtig stor glæde af undervisningen, både i forhold til deres videre uddannelsesforløb og i forhold til øget selvværd, fordi de opdagede, at de alligevel kan det her med matematik", siger hun.

Ta1b1inde e1ever b1iver overset

Forsøgets undervisningskoncept er udarbejdet af matematikkonsulent Pernille Pind i samarbejde med de to matematiklærere, der står for undervisningen, nemlig Per Horne fra Svendborg Erhvervsskole og Karin Jessen fra CSV Sydfyn. Forsøget afsluttes med en rapport med erfaringer og anbefalinger i oktober 2013.

Talblinde gør opmærksom på sig selv

10. klasseskole tester sine elever for talblindhed på fem minutter

Talblinde børn får ingen hjælp