Innovation og videnskab ryddede skemaet i Odense

7.-klasserne på Ejerslykkeskolen i Odense med mange tosprogede elever fik i sidste uge hjælp af et nyt innovationsprojekt til at finde ind i naturvidenskabens verden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bordet brummer for enden af fysiklokalet på Ejerslykkeskolen i Odense. Eleverne holder godt fast om en jernstang, der løfter en vilter el-drevet motor fra bordpladen, men det forhindrer ikke motoren i at forplante sine vibrerende omdrejninger til resten af bordet.

En motor er en del af et af de mange naturvidenskabelige forsøg, som skolens tre 7. klasser har arbejdet med i alle ugens lektioner. De og tre særligt efteruddannede lærere er en del af Isi 2015 - Innovation, Science og Integration. Projektet, der er et samarbejde mellem Dansk Naturvidenskabsformidling, Industriens Fond og Odense Kommune (rettet 23/3,red.), har som sit overordnede formål at pode en interesse for de naturvidenskabelige fag i de mange tosprogede elever, der er indskrevet på Ejerslykke. Projektet dækker i alt fem skoler i Odense Kommune.

De svære trin Fysiklærer René Pedersen lægger ikke skjul på, at det er en udfordring at skulle formidle det tungere naturvidenskabelige stof til de tosprogede elever, der udgør knap halvdelen af skolens elevtal.

"Når man skal tale med eleverne om for eksempel nogle af de naturvidenskabelige begreber som kinetisk energi og hydraulik, så er det et grundvilkår for os, at der sidder elever, som mangler nogle forståelsesmæssige trin for at være helt med", fortæller René Pedersen.

Tungtvejende forberedelse Han og de to andre Isi-lærere er derfor blevet efteruddannet til at forsøge at løse netop den udfordring. De har blandt andet modtaget undervisning af folk fra Islington i England, hvor man har arbejdet intenst med at formidle værdifuld naturvidenskabelig undervisning til tosprogede elever.

"På kurset fik vi en masse konkrete værktøjer til undervisningen. Et af dem er for eksempel et skema, som eleverne udfylder efter timen. Skemaet er en oversigt over de begreber, som timen har drejet sig om. Når vi efterfølgende kigger på elevernes skemaer, får vi et indtryk af, hvor vi skal sætte en ekstra indsats ind. Nogle af mine kollegaer har også arbejdet med grønne, gule og røde kort, som eleverne kan bruge til at markere, hvor langt de er med i forståelsen af et begreb", tilføjer han.

Fra prikpapir til public relations I forbindelse med projektugen er eleverne blevet stillet en opgave af Welfare Tech Region. De skal konstruere et apparat, der kan afhjælpe plejepersonalets rygproblemer ved løft af patienter fra stol til seng. Selvom flere af eleverne mener, at det ville være sjovere "hvis man kunne vinde noget", så er der alligevel den gulerod, at eleverne får lov at fremlægge deres løsningsforslag for Welfare Tech Regions ansatte den 28. marts.

Før de når så vidt, er eleverne efter egne ønsker blevet delt ind i tre grupper med yderligere inddelinger:Innovation, Science og PR. Innovation arbejder med konkrete modeller, Science med de matematiske og fysiske love, der (måske) får modellerne til at fungere. Endelig er det PR-gruppernes ansvar at dokumentere de andre gruppers proces gennem interviews, en YouTube-video, pamfletter og plakater.

"Det har været en udfordring for mange af eleverne at se overgangen fra ren fantasi til noget reel innovation med det naturvidenskabelige. Men vi oplevede i løbet af ugen, at eleverne fangede sammenhængen mellem gruppernes arbejde. Vi er faktisk endt med at brede det naturvidenskabelige mere ud, end vi havde forestillet os", fortæller René Pedersen.

Legostol og minikran I ét lokale arbejder en Innovationsgruppe på en kørestol, der kan slås tilbage, så den pludselig afslører sit dobbeltliv som seng. De har bygget den i Lego. I fysiklokalet tegner Science-eleverne forklarende plancher med blyant og farvekridt. Tingene er håndgribelige.

"Det er sjovt at få lov at løse et problem, der har med virkeligheden at gøre", fortæller én af drengene, mens hans kasket dækker for solstråler, der kun når hans ryg.

Forløbet har ikke udelukkende været en udfordring for lærerne. Senere denne fredag skal eleverne fremlægge frugterne af ugens arbejde for hinanden. Drengen med kasketten glæder sig mest til minutterne lige bagefter.

"Jeg er lidt nervøs for at skulle fremlægge foran så mange mennesker. Det har jeg aldrig prøvet før".

Læs mere

Se elevernes PR-video her: Isi Ejerslykkeskolen 2012