”Hvorfor skal vi læse så meget i matematik? Handler matematik ikke bare om
at regne opgaver, eller hvad?”
Spørgsmålet kom fra en elev i 4. klasse, som Nana
Emilie Krogh Lorenzen underviste i sin praktik. Elevens undren peger på en læseproblematik,
skriver hun i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Nørre
Nissum ved Via UC: ”Overgangen fra 3.-4. klasse er særligt udfordrende for
mange elevers læsning i matematik. Her sker et markant skift i lærebogens
karakter, hvor eleverne vinker farvel til de velkendte engangsmaterialer og
skal lære at navigere i en flergangsbog med langt større tekstmængde og højere
læsekrav”.
I praktikken oplevede hun, at elever, der ellers
havde nemt ved at engagere sig i det matematiske indhold i den fælles dialog i
klassen, ikke kunne komme i gang med opgaverne i bogen. Når hun spurgte til
det, fik hun svar som: ”Jeg kan ikke overskue det”, og ”Vil du ikke bare læse
det for mig?”
Ifølge Fælles Mål er det først er på mellemtrinnet,
at eleverne forventes at arbejde med faglig læsning, skriver Nana Lorenzen. ”I
et didaktisk og pædagogisk perspektiv er dette problematisk, dels fordi
eleverne først får hjælp når de står midt i vanskelighederne, dels fordi der
er en risiko for at deres motivation for og glæde ved matematik er forsvundet”.
Derfor har hun i projektet haft fokus på overgangen fra 3.- til 4. klasse og undersøgt,
hvordan man som lærer kan støtte elever, der møder udfordringer med læsningen.
”Hvordan kan arbejdet med
læseforståelsesstrategier i læsningen af matematiktekster lette overgangen fra
3 til 4. klasse i matematik for alle elever”, spørger hun i
problemformuleringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Faglig
læsning i matematik
Faglig
læsning i matematik adskiller sig fra faglig læsning i andre fag ved
primært at bestå af opgaver, mener Nana Lorenzen. Hun beskriver tre læseaspekter, som
matematiktekster især stiller høje krav til: genrekendskab, sprogforståelse og
metakognition.
”Noget af det udfordrende ved tekster i det matematiske domæne
er, at det kan se ud som om, de blander flere genrer sammen. Inden for rammerne
af det samme kapitel kan eleverne fx møde en fortælling, en beskrivelse og en
instruktion, som hver især har forskellige funktioner i teksten”. Noget tekst har relevans for opgaveløsningen, mens andet blot bruges som kontekstuel ramme
for opgaver. Multimodalitet er også kendetegnede for læremidler i matematik,
”hvor mange forskellige meningsskabende resurser er med til at skabe den hele
mening”.
I
forhold til sprogforståelse, kan sproget være udfordrende for eleverne, da det tit
er en sammenblanding af hverdagssprog og fagsprog. ”Ofte findes de samme ord
både i hverdagssproget og som matematiske begreber, også kaldt hymonyni, hvor
det samme ord betyder noget forskelligt i forskellige sammenhænge”. Det kan
føre til misforståeler, skriver Nana Lorenzen.
Herudover
har ”metakognition” – at være opmærksom på egen forståelse, en afgørende rolle,
”hvor eleverne for eksempel må stille spørgsmål til det læste, læse teksten
af flere omgange og aktivere baggrundsviden om fagbegreber for at kunne løse
opgaven”.
Analyse
af Kontext
Nana
Lorenzen har blandt andet undersøgt to læremidler: Kontext 3b, der er beregnet
for slutningen af 3. klasse, og Kontext 4, der henvender sig til starten af 4.
klasse. I analysen har hun valgt ”at dykke specifikt ned i første halvdel af
kapitel 3 i Kontext 3b, som omhandler ”De fire regningsarter”, samt første
halvdel af kapitel 1 i Kontext 4, som handler om ”Talsystemet og at gange”, da
de er ”indholdsmæssigt sammenlignelige” og placeret sådan i læremidlerne, at det må forventes, at der
ikke er mange måneder mellem arbejdet med de to kapitler.
Når
det gælder genrekendskab, konkluderer hun, at de to læremidler for alvor
adskiller sig fra hinanden i deres brug af forskellige modaliteter. ”I Kontext
3b er alle opgaver placeret i bokse med forskelligt farvede rammer, og hver
boks/opgave er nummereret og inddelt i ruder med tilhørende delopgaver, så det
er let for læseren at overskue”. Alle opgaver og delopgaver er herudover
støttet af et visuelt element, hvilket, Nana Lorenzen mener, støtter læsningen
af opgaverne.
Kontext
4 er mere kompleks, og ud over, at der er mere tekst, er opgaverne ikke længere
afgrænsede i bokse, men navngivet ”Opgave X” med tilhørende delopgaver fx
navngivet ”a”, ”b” og ”c”.
”I
læsningen og opgaveløsningen har man kun opgaveteksten at forholde sig til, og
man bliver ikke i den enkelte opgave stilladseret af nogen former for
illustrationer”, skriver hun. Der er dog tre-fem illustrationer på siderne, men
det er ikke tydeligt, hvad eleverne skal bruge dem til. Nogle af dem er mest
til pynt og har til formål at ’sætte scenen’; andre illustrationer indeholder
information, som er nødvendig for at løse flere af opgaverne.
”Det fremgår
ikke tydeligt, hvad formålet med de forskellige illustrationer er, ligesom
deres placeringer ikke er konsekvente ift. opgaverne. Eleverne må altså selv
regne ud, hvornår og hvorledes de forskellige illustrationer skal bruges”,
konkluderer Nana Emilie Krogh Lorenzen.
Tre principper for læsning i matematik
I projektet præsenterer hun et undervisningsforløb,
der tager udgangspunkt i tre principper for læseundervisning matematik, som hun
har udarbejdet på baggrund af projektets analyser:
1. Undervisningen
skal udvikle elevernes læseforståelsesstrategier indenfor genrekendskab,
sprogforståelse og metakognition,
2. Undervisningen
i læseforståelsesstrategier skal anvendes som tidlig indsats,
3. Undervisningen
skal kvalificere anvendelsen af læseforståelsesstrategier for alle elever.
I forløbet indgår blandt andet opgaver, der skal fremme
elevernes genrekendskab ved, at de skal indtegne læsestier i en kendt
matematiktekst. Læreren modellerer først indtegningen af en læsesti, så
eleverne får indsigt i lærerens tanker og i læseprocesserne undervejs. Herefter
skal eleverne i par orientere sig i en side af deres matematikbog, hvor de
tidligere har løst opgaver. ”De skal nu indtegne, hvor de indhentede den
nødvendige information fra, da de løste opgaverne. Eleverne tegner altså en vej
gennem matematiksiden, hvor det synliggøres, hvordan forskellige informationer
på siden hænger sammen”.