"Med de her lange skoledage er det vigtigt, at eleverne også har nogle kreative fag, så man får et afbræk fra den normale tavle undervisning og ikke ender med at sidde på sin stol hele dagen", siger Diana Dudmish. Hun mener alligevel, at det er muligt at fjerne 6. klassernes ugentlige ene times musik.

Giv plads til de praktisk-musiske fag eller skær i deres timetal

De kreative fag er blevet ødelagt af folkeskolereformen. Sådan lyder det fra flere lærere. Derfor peger enkelte lærere på, at det kunne være et sted at skære, hvis skoledagen skal gøres kortere.

Offentliggjort

OM UNDERSØGELSEN

I december satte Folkeskolen en undersøgelse i gang påfolkeskolen.dk og Facebook blandt lærere i hele landet.Undersøgelsen skulle give svar på, hvordan folkeskolereformenopleves ude i undervisningslokalerne på de enkelte fag, og hvilkenbetydning den har haft for lærernes dagligdag og undervisning.

971 lærere har svaret på spørgeskemaundersøgelsen i løbet afslutningen af december 2020 og start januar 2021. I undersøgelsener alle fag, klassetrin og 95 af landets 98 kommunerrepræsenteret.

På folkeskolen.dk vil du de kommende uger kunne læse mere om,hvordan reformen har påvirket fagene, eleverne og lærerne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoledagen skal gøres kortere. Det mener langt de fleste lærere. Men hvilke fag skal så gøres mindre for at give luft til kortere dage? Det er der uenighed om blandt lærerne. Det viser en webundersøgelse foretaget af Folkeskolen.

Lærerne: Sådan skal vi skære i fagene og gøre skoledagen kortere

I Folkeskolens undersøgelse peger flest lærere på dansk, som et fag, der godt kunne skrumpe lidt. Ser man alene på de praktisk-musisk fag, er der lidt flere af de lærere, der underviser i håndværk- og design, der peger på eget fag, end der er blandt lærere, der underviser i billedkunst, musik og madkundskab. 

At der lidt oftere bliver peget på håndværk og design, mener Helen Lindskov Larsen, der er underviser i håndværk og design, kan skyldes, at faget ikke fungerer optimalt i sin nuværende form.

"Der er nogle praktiske-musiske fag, som er sværere at have med at gøre, når man ikke længere er to lærere på. Og det gør også timerne sidst på dagen umulige. Et af de fag er håndværk og design", fortæller Helen Lindskov Larsen fra Rosendalskolen i Mariagerfjord.

Lærerne: Reformen svækkede vores fag

Hun krydser derfor altid fingre for, at hendes timer i faget ikke falder sidst på dagen.

"Det er ikke alle praktiske eller kreative fag, der er lette at have sidst på dagen, bare fordi eleverne i de fag bliver aktiveret på en ny måde. Sådan et fag som håndværk/design er altså heller ikke sjovt at have sidst på dagen. Modsat er billedkunst lettere at have sidst på dagen, fordi der er der friere rammer i det fag", siger Helen Lindskov Larsen.

Skær også i musik

En af de lærerne, som mener, at det vil være muligt at skære i musikfaget, er Diana Dudmish, der selv underviser i musik på Strandskolen i Karlslunde. Og spørger man musiklæreren, hvordan man så bør skære, så er svaret klart; fjern musik helt i de ældre klasser.

"I 6. klasse har man nu kun én times musik, og den ender du med faktisk ikke at kunne bruge til så meget. De mål, der er i 6. klasse for musik, kan du jo ikke nå med den ene lektion, og så kan det jo faktisk næsten være lige meget", siger Diana Dudmish og fortsætter:

"Børn i 6. klasse er heller ikke lige så motiverede for at have musik, som eleverne er i de mindre klasser. Det er som om, at det i 6. klasse bliver en lille smule mere pinligt med faget, og så ender det jo med at blive en forringet musikundervisning".

Smid skemaet væk

Og selvom musiklærerne kan se muligheder i at skære i musikfaget, så understreger hun alligevel, at elever har behov for kreative åndehuller i løbet af deres skoledag.

"Med de her lange skoledage er det vigtigt, at eleverne også har nogle kreative fag, så man får et afbræk fra den normale tavle undervisning og ikke ender med at sidde på sin stol hele dagen", Diana Dudmish.

En forkortet skoledag er det værd

Helen Lindskov Larsen underviser også i madkundskab - et fag hun oplever er blevet helt ødelagt af reformen.

"De fag, hvor de elever, der har det svært bogligt, tidligere kunne komme på banen og få nogle succesoplevelser, dem har vi smadret med den nye folkeskolereform", siger Helen Lindskov og fortsætter: 

"Før i tiden handlede madkundskab om at lære eleverne at kunne bruge en opskrift, at have god hygiejne og at kunne bruge de forskellige køkkenredskaber, men i dag er der pludselig også meget biokemi i faget".

Lad det være et valgfag

Netop derfor mener Diana Dudmish også, at man ville kunne skære i timetallet i madkundskabsfaget.

"Nu har eleverne jo fået mulighed for at vælge madkundskab i 7.-8. klasse. Hvis man skar den 'normale' madkundskabsundervisning helt væk, så kunne elever, som var interesseret i faget, fortsat vælge det, og så kunne man samtidig skære lidt i skoledagens længde", siger Diana Dudmish.

For Diana Dudmish er der nemlig ikke nogen tvivl om, at det er værd at skære lidt i nogle fag, for at eleverne så til gengæld får en kortere skoledag.

"Det er værd at ofre nogle timer på, at eleverne får en kortere skoledag. Det er trætte elever, man har allerede efter 12, og jeg tror simpelthen ikke på, at man lærer mere ved at have længere skoledage. Hjernen er stået af for de fleste efter frokost", siger Diana Dudmish.

Artiklen er tilrettet kl 12.07.