Eleverne er trætte i skoledagen sidste timer og har svært ved at holde koncentrationen. Det er lærerne i Folkeskolens undersøgelse helt enige om. Lærerne er bare ikke enige om, hvilke fag der skal skæres i, hvis skoledagen skal gøres kortere.

Lærere: Sådan skal vi skære i fagene og gøre skoledagen kortere

Den understøttende undervisning og lektiehjælpen skal lade livet, hvis det står til lærerne, viser Folkeskolens undersøgelse. Men også dansk og kristendomskundskab er blandt de fag, som lærerne mener, man kan spare på for at gøre skoledagen kortere.

Offentliggjort

OM UNDERSØGELSEN

I december satte Folkeskolen en undersøgelse i gang påfolkeskolen.dk og Facebook blandt lærere i hele landet.Undersøgelsen skulle give svar på, hvordan folkeskolereformenopleves ude i undervisningslokalerne på de enkelte fag, og hvilkenbetydning den har haft for lærernes dagligdag og undervisning.

971 lærere har svaret på spørgeskemaundersøgelsen i løbet afslutningen af december 2020 og start januar 2021. I undersøgelsener alle fag, klassetrin og 95 at landets 98 kommunerrepræsenteret.

På folkeskolen.dk_fagligfuser kan du læse mere om, hvordanreformen har påvirket fagene, eleverne og lærerne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis det stod til lærerne, kunne man helt fjerne både den understøttende undervisning og lektiehjælpen i skoletiden. Det står klart i Folkeskolens webundersøgelse. Derudover peger lærerne også på dansk, kristendomskundskab og håndværk og design som fag, hvor man godt kunne skære en smule i timetallet.

"Måske kunne man skære lidt i den reelle danskundervisning og sørge for at implementere læsning og skrivning i nogle af de praktiske fag", skriver en lærer i undersøgelsen, mens en anden lærer byder ind med et andet konkret forslag:

"Skær i kristendomskundskab. Jeg synes, det er til grin, at eleverne har mere kristendomskundskab end naturfag i løbet af folkeskolen, så skær i det, især i indskoling og mellemtrin".

Andre peger på engelsk som et oplagt sted at spare på undervisningstimerne, og en lærer skriver blandt andet i undersøgelsen, at "engelsk ikke er nødvendigt i indskolingen".

Omvendt er der også nogle fag, som lærerne mener skal undgås, hvis sparekniven skal svinges. Færrest lærere peger på at reducere antallet af timer i samfundsfag, historie og naturfagene. Fra en lærer i undersøgelsen lyder dommen:

"Jeg kan ikke se, hvordan man skal kunne undervise mindre i naturfag. Så ville der ikke være tid tilbage."

Den helt stor spareøvelse

Der er også en del lærere i undersøgelsen, der peger på andre løsninger på problemerne med de lange skoledage. De mener ikke nødvendigvis, at den rigtige vej til kortere dage for dem selv og eleverne er at skære i de enkelte fag. Fra en lærer lyder det i undersøgelsen:

"Det er jo virkelig svært, men man må tage lidt fra alle fag!"

En anden peger på, at man bør kigge kravene for fagene efter i sømmene:

"Jeg synes, at alle fag generelt er presset med at skulle nå pensum. Så det er pensum, der er udfordringen".

Og en tredje lærer peger på en helt anden omstrukturering af skolen:

"Det handler måske ikke så meget om at skære i fag, men om at organisere skolen anderledes. Flere projekter, flere fagdage, flere sammenhængende forløb i stedet for skift og skift og skift", lyder det fra læreren i undersøgelsen.

Lærernes top ti

Folkeskolen har talt med en række lærere, der mener, at nogle fag godt kan undvære flere timer end andre. Og i den kommende uge kan du på folkeskolen.dk læse deres bud på, hvordan skoledagen kan gøres kortere.

Du kan blandt andet møde Tenna Bay, som mener, at tysk helt kan fjernes fra skemaet. Eller læse Mads Kofods bud på, hvordan man kan spare på kristendomskundskabstimerne, og så skal du læse, at nogle synes, at reformen har påvirket de praktisk-musiske fag så negativt, at deres eksistens bør tages op til revision.

Følg med på folkeskolen.dk i den kommende uge og deltag i debatten.