ÅRETS BEDSTE PROJEKTER
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedstebachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiskediplomprojekter fra skoleområdet. Et projekt indstilles afeksaminator og censor. I år har 70 kvinder og 14 mænd fåetindstillet deres projekter.
Uafhængige dommere i to komiteer - lærere, universitetsforskere,skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen ogsidste års modtagere af førsteprisen - finder seks projekter, dertildeles priser.
Læs om formålet og se dommerkomiteerne påLærerprofession.dk.
I 2020-2022 uddeles desuden en pris for et bachelor- og/eller etdiplomprojekt, "der analyserer og diskuterer skolens muligheder forog udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse".
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerneog fagbladet Folkeskolen og støttes af LB Forsikring,Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag ogSinatur-hotellerne.
Næste års frist for indstilling af projekter er den17.august.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den 20. november skulle der have været delt priser ud for årets bedste bachelor- og diplomprojekter fra læreruddannelsen og skoleområdet, men coronasituationen har også ramt Lærerprofession.dk, så "overrækkelserne" foregår via Zoom og Postnord, og talerne bliver holdt elektronisk. Det er ikke så festligt, som det plejer at være, men projekterne fra så de syv projekter fra de ni lærere er både inspirerende og relevante.
Uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen kalder i sin tale prismodtagerne for "hverdagens eksperter" og fremhæver, at "ideerne til forandring kommer fra folk, der arbejder i faget til daglig".
Minister til lærere: Jeres viden er guld værd
59 indstillede projekter - syv priser
Dommerne var på hårdt arbejde, da de skulle finde frem til de bedste af de 59 indstillede projekter, som alle var udvalgt, fordi de ved eksamensbordene blev vurderet som nogle af årets bedste. Der skulle nærmest målfoto til for at afgøre rækkefølgen.
Dannelsesprisen
Kristian Yilmaz får årets særpris for sit bachelorprojekt om arbejde med dannelse i litteraturundervisningen. "Et flot projekt med kant", kalder dommerkomiteen det. Han har gået på læreruddannelsen i Silkeborg.
Dannelses-prisvinder: Populærlitteratur kan bruges til at arbejde med dannelse
"Projektet har klart noget på hjerte i sin fremadskuende dimension i tænkning og tilgang til dannelse som et komplekst fænomen, der ikke er konsensus om, men som stiller sig åben i forståelsen af krydsfeltet mellem eleven, læreren og fagets indhold", siger Mia Hesselberg-Thomsen i sin tale. Hun er er ph.d.-studerende på DPU og med i den komite, der har vurderet de indstillede dannelses-projekter.
Vi sætter pris på dannelsen
Særprisen består af 10.000 kroner fra LB Forsikring, et boggavekort fra Hans Reitzels Forlag og en symbolsk kande. Den er - næsten som et godt projekt - både er et kunsthåndværk, lidt skæv, har kant og er funktionel!
Priser for bachelorprojekter
1: Josefine Køhrsen og Helle Videbæk får prisen for "et velskrevet, innovativt projekt, der formidles med overskud" om brugen af podcast i dansk. De har gået på læreruddannelsen i Silkeborg.
Prisvindere: Elever har brug for lyddannelse
2: Helle Jørgensen får prisen projektet om diagnostisk matematik med "overbevisende handleperspektiv, hvor muligheder og begrænsninger diskuteres nuanceret". Hun har gået på læreruddannelsen i Aarhus.
Prisvinder: Diagnostisk metode får elever til at forstå matematiske udfordringer
3: Josephine Møllenbach får prisen for "et flot og udviklingsorienteret projekt" om brugen af netserien Skam i dansk. Hun har gået på læreruddannelsen i Vordingborg.
Prisvinder: Fiktion kan noget særligt, som kan bruges i et dannelsesperspektiv
"Skolen skal bidrage til, at børn har det godt, og at de efter endt skolegang har mod på og er i stand til at bidrage til samfundsfællesskabet. Årets tre prisbelønnede bachelorprojekter gør os klogere på konkrete veje i undervisningen, der kan understøtte, at det lykkes", siger uddannelsesforsker Louise Klinge i sin tale til prismodtagerne.
At opleve sig som en del af noget større
Priser for diplomprojekter
"Der findes mange gode forskningsprojekter, der genererer væsentlig ny viden om gode forandringer i skolen, men det er svært at få til at ske i praksis", siger professor Nikolaj Elf i sin tale til diplomvinderne. Til daglig er han ledere af Center for Grundskoleforskning ved Syddansk Universitet. Efter i flere år at have været med i Lærerprofessions.dk's dommerkomite er han ikke i tvivl om, at den pædagogiske diplomuddannelse er vigtig for skolens udvikling. "I de heldigste tilfælde lykkes det rent faktisk - gennem diplomprojekter - at skabe ikke bare forandring, men hvad der ligner forbedring", siger han.
Hvad skaber god forandring i skolen, og hvorfor er det så svært?
De tre priser for PD-projekter går i år alle til lærere, der har gået på diplomuddannelsen på Københavns Professionshøjskole:
1: Carina Larsen og Pi Lysemose får prisen for "et fornemt og praksisrettet projekt" om elever med særlige forudsætninger.
Prisvindere: Eleven skal lære at møde udfordringer
2: Svend Merring Madsen får prisen for "et flot, kritisk og velformidlet projekt" om elevfravær.
Prisvinder: Måden vi taler om fravær på har betydning for elevernes identitet og læring
Prisvinder: Lærerne skal involveres i hvordan læringsfællesskaber omsættes i praksis
3: Louise Mejlholmfår prisen for "et flot, højaktuelt projekt" om professionelle læringsfællesskaber.
Hver prismodtager får 8.000 kroner, som er sponsoreret af LB Forsikring, et boggavekort fra enten Akademisk Forlag eller Hans Reitzels Forlag, champagne fra Gyldendal Uddannelse og den symbolske kande fra Kähler Design,
Folkeskolens formidlingspris
Josefine Køhrsen, Helle Videbæk og Svend Merring Madsen får desuden fagbladet Folkeskolens pris for fornem formidling. Prisen er et weekendophold for to på et af de seks Sinatur-hoteller.
"Helle Videbæk og Josefine Køhrsen fortæller, så man fornemmer, at det har været både lærerigt og sjovt for eleverne, og at klassens lærer også har lært noget og fået gode ideer. Vi får en god beskrivelse, som formidler nogle af de vigtige pointer - nemlig at eleverne kan fordybe sig og opleve en kropslig reaktion, når de hører lydfortællinger. Man kan se situationerne for sig. Dét er god formidling", siger chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen.
Om Svend Merrings formidling af projektet indhold siger hun, at han har lagt et ekstra lag på med en analyse, "der bliver til en fortælling om, hvilken fortælling, lærerne egentlig kommer med, når de beretter om nogle af deres problemer med eleverne".