At opleve sig som en del af noget større

Skolen skal bidrage til, at børn har det godt, og at de efter endt skolegang har mod på og er i stand til at bidrage til samfundsfællesskabet. Årets tre prisbelønnede bachelorprojekter gør os klogere på konkrete veje i undervisningen, der kan understøtte, at dette lykkes, siger uddannelsesforsker Louise Klinge i sin tale til prismodtagerne.

Offentliggjort

ÅRETS BEDSTE PROJEKTER

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedstebachelor-  og diplomprojekter fra læreruddannelsen ogskoleområdet. Et projekt indstilles af eksaminator og censor. I århar 70 kvinder og 14 mænd fået indstillet ialt 59 projekter.

Uafhængige dommere i to komiteer - lærere, universitetsforskere,skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen ogsidste års modtagere af førsteprisen - finder de projekter, dertildeles priser. 

I 2020-2022 uddeles desuden en pris for et bachelor- og/eller etdiplomprojekt, "der analyserer og diskuterer skolens muligheder forog udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse".

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerneog fagbladet Folkeskolen og støttes af LB Forsikring,Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag ogSinatur-hotellerne.

Næste års frist for indstilling af projekter er den17.august. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak for jeres vigtige projekter, og tillykke med priserne. Projekterne er meget, meget forskellige: Josefine Køhrsen og Helle Videbæk med At åbne elevernes ører for lydfortællingen, Helle Jørgensen med Diagnostisk matematik og Josephine Møllenbach med Skam og med Skam får eleverne rødder og fødder. Men projekterne har noget meget centralt til fælles. De kan understøtte, at det enkelte barn kan opleve sig som en del af noget større. De viser, hvordan lydfortællingen, den diagnostiske undervisning og en unik ungdomsserie som Skam, kan muliggøre, at en gruppe børn eller unge sammen med en lærer, etableres som et læringsfællesskab. Det vil sige. at der skabes forbindelse mellem de enkelte individer, idet de er stemt omkring et indhold, der bliver et fælles tredje. Lydfortællingen, den diagnostiske undervisning og Skamhar alle potentiale til at blive den stemmegaffel, som parterne stemmes i forhold til.

Hep hep for lydfortællingen, fordi den styrker børnenes forestillingsevne. Så de kan være bevidste medskabere af den verden, de drømmer om.

Skolen skal bidrage til, at børn har det godt, og at de efter endt skolegang både har mod på og er i stand til at bidrage til samfundsfællesskabet. Det kræver, at de har haft mange erfaringer af at være værdifulde i reelle fællesskaber, hvor vi er sammen om noget betydningsfuldt, nemlig at blive klogere på hvad verden er og indeholder, og hvem vi selv er, og hvad vi indeholder. Disse tre bachelorprojekter gør os klogere på konkrete veje i undervisningen, der kan understøtte, at dette lykkes. Derfor ønsker jeg ikke blot jer tillykke, men os alle.