Josephine Møllenbach har undersøgt, hvordan netserien "Skam" kan bruges til at arbejde med identitet og dannelse i danskundervisningen.

Prisvinder: Fiktion kan noget særligt, som kan bruges i et dannelsesperspektiv

Josephine Møllenbachs besættelse af netserien ”Skam” endte som et af årets tre prisvindende bachelorprojekter af de 53 projekter, der var indstillet fra professionshøjskolerne.

Offentliggjort

ET FLOT, UDVIKLINGSORIENTERETPROJEKT

3.prisen 2020 for årets bachelorprojekt fra læreruddannelsen gårtil Josephine Møllenbach for projektet " "Skam ­- med skam fåreleverne rødder og fødder". Juryen siger om projektet:

"Mange unge levede følelsesmæssigt og kropsligt med i det norskenetdrama Skam,  men på læringsplatforme i Danmark erserien blevet reduceret til opgaver i nabosprogsforståelse oganalysefærdigheder.

Det er ærgerligt, mener Josephine Møllenbach. Derfor har hunundersøgt, hvordan der i faget dansk kan arbejdes med Skamsom æstetisk tekst, så det styrker elevers identitetsdannelse. Etflot og udviklingsorienteret projekt".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den største udfordring var at behandle begreber som "identitet" og "dannelse". Det kan hurtigt blive lidt "fluffy", for hvad er dannelse egentlig? Det er jo ikke noget, man kan måle om eleverne har i en test. En gang imellem fortrød jeg, at jeg ikke bare havde skrevet om noget mere konkret, som for eksempel, hvordan man laver en god diktat", siger hun med et grin.

Fiktion ind i klasselokalet

Det er tydeligt, at prisvinderen er meget optaget af at få de gode fortællinger ind i klasselokalet.

"Fiktion kan bare noget helt specielt, fordi det kan opsluge os, så vi glemmer alt om global opvarmning for en stund, og kun fokuserer på den fortælling, vi oplever. Den kan vække nogle følelser og give en helt særlig oplevelse, som jeg synes har stort dannelsesmæssigt potentiale", siger hun.

"Det er vigtigt, at eleverne ikke bare lærer at læse og skrive i dansk. De skal også kunne reflektere over den verden, de er en del af, og en af folkeskolens opgaver er netop at understøtte elevernes dannelse".

Hun er glad for prisen, men synes også at det er lidt surrealistisk, at hun har modtaget en pris for sit arbejde.

"Jeg har siddet lidt i en corona-boble med mit projekt, så jeg har ikke helt forstået, at der nu også er andre mennesker end min vejleder og min mor, som har læst det. Men jeg tager prisen som et dejligt skulderklap", siger hun.

Josephine Møllenbachs undervisningsfag er kristendomskundskab, dansk og matematik, men for tiden underviser hun kun i matematik i udskolingen på Østerbroskolen i Nykøbing Falster.

Klogere på konkrete veje 

"Skolen skal bidrage til, at børn har det godt, og at de efter endt skolegang både har mod på og er i stand til at bidrage til samfundsfællesskabet. Det kræver, at de har haft mange erfaringer af at være værdifulde i reelle fællesskaber, hvor vi er sammen om noget betydningsfuldt, nemlig at blive klogere på hvad verden er og indeholder, og hvem vi selv er, og hvad vi indeholder". Årets tre prisvindende bachelorprojekter gør os klogere på konkrete veje i undervisningen, der kan understøtte, at dette lykkes. Derfor ønsker jeg ikke blot jer tillykke, men os alle", siger undervisningsforsker Louise Klinge i sin tale til prismodtagerne.

At opleve sig som en del af noget større

New mailCopy New mailCopy