"Vi skal sikre en tidlig og systematisk indsats på ordblindeområdet for at mindske de udfordringer børn med ordblindhed oplever i uddannelsessystemet og give dem samme muligheder som de klassekammerater, der ikke er ordblinde. Det kan det nye opsporingsredskab forhåbentligt hjælpe os med", siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Egmont Fonden finansierer nyt redskab til opsporing af ordblindhed

Center for Læseforskning ved Københavns Universitet skal udvikle et nyt redskab sammen med Børne- og Undervisningsministeriet og betalt af Egmont Fonden. Redskabet skal udfylde det hul, der i dag er mellem Ordblinderisikotesten, der kan benyttes i børnehaveklassen og 1. klasse, og den nationale ordblindetest.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uvm.dk: Nyt redskab skal forbedre opsporing af øget risiko for ordblindhed