Anmeldelse

Literacydidaktik i fagene

Her bliver teori til virkelighed

Literacy som begreb foldet ud på praksis i folkeskolen er yderst relevant for målgruppen og grundlæggende den store styrke ved bogen. Dette greb efterspørges til alle tider af både praktikere i skolen og studerende.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en klar styrke ved en udgivelse, hvis aktørerne i målgruppen umiddelbart kan identificere sig med de temaer, der er bogens omdrejningspunkt. Det gælder i høj grad for "Literacydidaktik i fagene - i udskolingen", som er en antologi redigeret af Dorte Østergren-Olsen og Kirsten Friis. Udgivelsen har en bred målgruppe, som både er lærere i folkeskolens ældste klasser, læsevejledere, lærerstuderende og andre med interesse for skolens ældste klasser. Udgivelsen ligger i forlængelse af lignende udgivelser til mellemtrin og indskoling.

Fakta:

Titel: Literacydidaktik i fagene

Pris: 399

Sider: 170

Serie: Literacy og læring i fokus

Forlag: Dafolo

Den stærke kobling mellem aktuelle temaer i skolens overbygning og målgruppen giver sig udslag i bogens 11 kapitler, som er rammen om udgivelsen. Bogens indledende kapitel indkredser udgivelsen ved at koble aktuelle og relevante faglige områder i folkeskolen (projektopgaven) med literacybegrebet ved at fokusere på literacy i relation til elevernes kritiske refleksion, når projektopgaven i 9. klasse skal planlægges og gennemføres.

Udgivelsen er centreret om forskellige områder, hvor de indledende kapitler præsenterer literacybegrebet belyst gennem forskellige tilgange for at forstå og arbejde med literacy. Dernæst er der kapitler, der har blikket rettet mod, hvordan elevernes literacy- og læreprocesser kan understøttes i undervisning og læring i fagene, samt hvordan forskellige undervisningsforløb kvalificerer elevernes lære- og literacyprocesser på forskellig måde, og hvordan det kan styrke elevernes muligheder for deltagelse. Endelig er det et gennemgående tema for mange af kapitlerne, at forfatterne giver eksempler på og argumenterer for, hvordan kritisk refleksion er et afgørende element i literacy- og læreprocesser i undervisning og læring i fagene.

"Literacydidaktik i fagene" bliver dermed et nyt perspektiv på læring og literacy i skolen, der kan være en stor inspiration for alle, der arbejder med elever i folkeskolens udskoling.