"Jeg ser hverken mig selv eller nogle af mine kollegaer skulle over og undervise på gymnasiet. Det er folkeskolen jeg brænder for”, siger Stine Thorup, der underviser i 10. klasse på Tre Falke Skole på Frederiksberg.Foto: Jesper Knudsen
Tesfaye: 10. klasselærerne skal undervise i vores nye gymnasietilbud
Om fem år er det slut med kommunal 10. klasse, lød det, da regeringen i går præsenterede sin nye uddannelsesreform. Tilbuddet og dens lærere bliver i fremtiden opslugt af en ny praktisk gymnasievej.
”Dem, der underviser i 10. klasse i dag, bliver
fremtidens gymnasielærere”.
Annonce:
Sådan sagde børne- og undervisningsminister Mattias
Tesfaye (S) i går, da han sammen med økonomiministeren og uddannelsesministeren præsenterede regeringens forslag til en ny uddannelsesreform.
På pressemødet bekræftede ministeren det, som længe
har været rygtet, at 10. klasse, som vi kender det i kommunerne, bliver
afskaffet. Til gengæld får de elever, der i dag vælger 10. klasse, mulighed
for at gå på et nyopfundet erhvervs- og professionsrettet gymnasietilbud, der
hedder EPX.
EPX-gymnasium er en håndsrækning til de elever, der ifølge
ministeren ”ikke er afklarede og modne nok til at starte i lære, når de er
16, men som på den anden side ikke ønsker sig oldtidskundskab og kemi på
a-niveau”.
EPX overtager tiende klasse:
Alle, der har bestået folkeskolens afgangsprøve, vil kunne starte på den nye Erhvervsrettede Praktiske Eksamen (EPX).
Uddannelsen åbner efter planen i 2030 og giver adgang til en række erhvervsuddannelser og professionsuddannelser.
Visse uddannelser kan man søge ind på efter to år på EPX. Vil man fx være lærer, skal man tage et 3-årigt EPX-forløb. Vil man på universitetet, skal man tage yderligere kurser.
Uddannelsens formål er blandt andet at give flere elever mulighed for at udskyde deres karriere og studievalg. En mulighed der i dag groft sagt forbeholdt de elever, der har karaktergennemsnittet til at gå i gymnasiet.
Den kommunale 10. klasse bliver afskaffet, når EPX åbner, men 10. klasse på efterskoler og som specialtilbud bliver bevaret.
Sidste år gik der 8.700 elever i den kommunale 10. klasse, oplyser DLFs analyseafdeling.
”Vi ønsker at give den gruppe af unge at markant bedre
tilbud, end vi er i stand til i dag”, sagde Mattias Tesfaye på pressemødet.
Annonce:
I dag har man i 10. klasse et år til at bygge bro
til det videre uddannelsesliv. Med den nye reform får man to år, argumenterede børne-
og undervisningsministeren.
Ministeren fremhævede også, at de unge, der i dag ikke har
karaktergennemsnittet til at komme i gymnasiet i højere grad får muligheden for
at blive en del af et ungdomsmiljø.
Men hvad er 10. klasse-lærernes rolle i det nye udspil? I en mail til Folkeskolen skriver Mattias Tesfaye:
”I det nye uddannelseslandskab kommer der til at være behov for flere lærere. Det skyldes, at nogle elevgrupper vil få et længere uddannelsesforløb".
Annonce:
Han skriver også at "lærerne i 10. klasse har oparbejdet nogle helt særlige kompetencer, som vi får brug for".
Og på spørgsmålet om, hvorvidt 10. klasse-lærerne skal opkvalificeres for at kunne løse opgaven, svarer ministeren:
"Vores udspil indebærer store ændringer i uddannelses- og institutionslandskabet. Også for lærerne, som vi skal hjælpe med en god overgang. Det er vigtigt for regeringen, at medarbejderne hurtigst muligt får vished om deres arbejdsforhold", lyder det fra ministeren, som fortsætter:
"Deres indsats er nemlig med til at sikre, at reformen kommer til at lykkes. Der er afsat et milliardbeløb til etablering af epx. En del af de penge skal gå til, at de lærere, der skal undervise på epx, bliver godt klædt på til opgaven”, siger Mattias Tesfaye.
Annonce:
10. klasselærer: ”Det er folkeskolen, jeg brænder for”
På Tre Falke Skole på Frederiksberg er 10. klasselærer
Stine Thorup ikke meget for Mattias Tesfayes profeti om, at hun skal være
gymnasielærer om fem år.
”Jeg mener bestemt ikke, at 10. klasselærerne er fremtidens
gymnasielærere. Jeg ser hverken, at jeg selv eller nogle af mine kollegaer skulle
over og undervise på gymnasiet. Det er folkeskolen, jeg brænder for”, siger
Stine Thorup.
I dag er folkeskolen hendes arbejdsplads, og det er dér,
hun hører til, siger hun.
Annonce:
”Hvis denne her reform bliver gennemført, må jeg opgive
10. klasse og undervise i 7., 8. og 9. klasse i stedet for. Jeg vælger til hver
en tid folkeskolen frem for gymnasiet".
"Jeg kan godt lide at hjælpe de børn, der
har det svært, og jeg er bange for at blive underlagt nogle krav, som er nogle
andre, end dem jeg kan stå inde for med mit valg af folkeskolen”, fortæller hun.
Stine Thorup stiller sig desuden skeptisk overfor om den opgave, som 10. klasserne løser i dag, kan blive løftet af den nye EPX-uddannelse, der
kræver, at man har bestået folkeskolen.
”Vi sidder med 30 elever i klassen i år, hvor det højst
sandsynligt ikke er alle, der består en folkeskoleeksamen. De har næsten
alle sammen 00 i mindst ét fag. Hvad skal der ske med dem?”, spørger hun.
Stine Thorup fortæller, at søgningen til skolen lige nu er større end nogensinde før.
”Vi har aldrig haft så stor en tilstrømning, som vi har i
år. Vores skoleleder sidder og river sig i håret, fordi han får opkald hver
dag fra elever, der gerne vil gå i 10. klasse, fordi gymnasiet er for hårdt. Vi
har 30 elever i klasserne og folk, der er på venteliste”, siger hun.
DLF: 10.-klasserne løser deres opgave godt
Lærernes formand Gordon Ørskov Madsen er enig med
regeringen i, at der er behov for at skabe attraktive ungdomsuddannelser ud
over det traditionelle gymnasium, men han er ikke glad for udsigten til at lukke de kommunale 10. klasser.
”Jeg er imod, at regeringen vil lukke de kommunale 10.
klasser, for de løser deres opgave godt. Nu vil vi selvfølgelig gå konstruktivt
ind for at påvirke det politiske arbejde med den nye EPX-uddannelse, som
ministeren har præsenteret skelettet til i dag”, udtaler han i en pressemeddelelse
og fortsætter:
”Det vigtige for os er dybest set det, som 10. klasse
lykkes rigtig godt med i dag: At de unge har tid og rum til at udvikle sig
fagligt og socialt, og finder deres egen uddannelsesvej. Dem, der har brug for
at tænke sig om, skal have muligheden for det."
Der er stadig mange detaljer, der skal forhandles på
plads i forhold til at oprette en ny tredje gymnasievej, men formanden hæfter sig blandt andet ved, hvem der
skal undervise der.
”Hvis EPX skal blive en succes, er det vigtigt at
eleverne møder pædagogisk og didaktisk dygtige lærere og professionelle
vejledere. De nuværende 10. klasselærere har nogle greb og erfaringer, der er
helt afgørende for elevernes videre færd”. siger Gordon Ørskov Madsen.
Efterskolerne beholder tiende klasse
Ifølge tal fra Børne- og Undervisningsministeriet er det kun ti
procent af de danske skoleelever, der i dag vælger at gå i 10. klasse, og 60
procent af dem tager forløbet på en efterskole.
Efterskolerne får da også lov til at beholde 10. klasse i det nye reformudspil. Regeringen vil desiden oprette en pulje på 45
millioner til unge, hvis forældre ikke har råd til at sende dem på efterskole.
”Jeg har et stort ønske om, at flere kan få sådan et
år, hvor man vasker sit eget tøj, møder nogle flere venner og får lagt
telefonen væk”, sagde Mattias Tesfaye, der gerne vil diskutere om for få elever
går på efterskole.