Debat
Lige adgang til uddannelse er afgørende. 10.klasse skal være for alle, uanset økonomisk baggrund, skriver næstformand i Danmarks Lærerforening, Niels Jørgen Jensen.
Foto: Danmarks Lærerforening og skynesher/iStock
DLF vil bevare 10. klasse: "Respekten for afslutningen af folkeskoleforløbet har været alt for ringe”
10. klasse styrker elevernes faglighed, personlige udvikling og sikrer, at flere gennemfører deres ungdomsuddannelse. Derfor er det helt forkert, at regeringen foreslår at nedlægge 10. klasse.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Mattias Tesfaye har flere gange talt om behovet for at ændre
på overgangen fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne – blandt andet ved at nedlægge
de kommunale 10. klasser.
Ministerens ønske bygger i særlig grad på behovet for, at
flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Jeg er enig i, at det er vigtigt, at der
i uddannelsessystemet er tydelige veje til erhvervsuddannelserne. Til gengæld
er jeg helt uenig i, at det skal ske gennem en nedlæggelse af 10.klasse.
Langt over halvdelen af en ungdomsårgang vælger 10. klasse,
og næst efter efterskolerne vælger flest det kommunale 10. klassetilbud. Men vigtigst af alt: 10. klasse virker efter
hensigten!
Danmarks Evalueringsinstitut har vist, at eleverne oplever
at blive bedre
fagligt kvalificeret og mere afklarede i forhold til deres valg af
ungdomsuddannelse, hvis de har gået i 10. klasse.
Efterskoleforeningen har lavet en
lignende undersøgelse, der viser, at unge, som har gennemført 10. klasse har
større sandsynlighed for senere at gennemføre en ungdomsuddannelse.
4 grunde til at beholde 10. klasse
Med andre ord 10. klasse på en folkeskole, privatskole eller
på en af de frie fagskoler har en stor betydning for mange unge mennesker.
For det første som et alment skoletilbud, der giver unge
mennesker yderligere kvalifikationer. For det andet som et tilbud, der udvikler
unge personligt og samtidigt giver dem tid og grundlag for et mere sikkert valg
af ungdomsuddannelse.
For det tredje fordi eleverne i højere grad gennemfører de
ungdomsuddannelser, de vælger – og Mattias Tesfaye – så vælger en tredjedel af eleverne
i folkeskolens 10. klasse faktisk en erhvervsuddannelse.
Endeligt fungerer 10. klasse som det tilbud, der samler
eleverne op, når de opgiver førstevalget af efterskole eller en påbegyndt ungdomsuddannelse,
der viser sig at være for udfordrende.
Alligevel fortsætter debatten om at afskaffe 10.klasse. Regeringen
har taget reformkommissionens
anbefalinger til sig, og arbejder nu videre med tanken om at oprette en ny
og mere erhvervsrettet ungdomsuddannelse som erstatning for de nuværende
10.klasser.
Efterskolernes popularitet fik dem fredet
Sidste sommer drejede debatten sig i høj grad om de populære
efterskoleforløb. En debat, der efterlod mig med indtrykket af, at efterskolen
blev politisk fredet grundet sin store popularitet.
I dette forår har undervisningsministeren så genoptaget
debatten og understreget, at der vil komme ændringer, som ikke alle vil være
glade for.
Jeg synes, at respekten for afslutningen af folkeskoleforløbet
har været alt for ringe i debatten og Reformkommissionens anbefalinger til
regeringen.
10. klasse omtales slet ikke som en afslutning på folkeskolen,
men som et løsrevet år uden særlig betydning. Reformkommissionen foreslog
endda, at efterskolevalget var noget, eleverne med fordel kunne fortage i 8.
klasse.
Her var der ingen overvejelser om elevernes modenhed og de
udfordringer, der kan være ved at flytte meget tidligt hjemmefra eller tabet af
klassefællesskabet i de sidste år af folkeskolen.
Klassefællesskabet er ellers fremhævet i regeringens
skoleudspil fra oktober. Men
her virker det mindre vigtigt. Også selvom de enkelte børns beslutning om at forlade
klassen før 9. klasse kan have stor betydning for de resterende elever.
10. klasse skaber mindre ulighed
En ny ungdomsuddannelse, der skal kvalificere eleverne erhvervsfagligt,
kan være en gangbar løsning, men den skal først tilbydes efter 10.klasse.
Jeg mener desuden, at der bør være en social opmærksomhed. Lige
adgang til uddannelse er afgørende. 10.klasse skal være for alle, uanset
økonomisk baggrund. Når vi nu ser, at 10.klasse bruges som en vej til at forbedre
eksamensresultater og dermed sikre adgang til alle ungdomsuddannelser, så skal
det være en vej, der er en ret for alle. Det vil det ikke være, hvis 10. klasse
kun udbydes privat.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk