16-årige Laura (til højre i billedet) og veninderne går i 10. L på Tre Falke Skolen på Frederiksberg. Hun synes selv, at hun har udviklet sig meget både fagligt og personligt i løbet af skoleåret. Både Laura og veninderne Matilde og Sofia synes, at det er en dårlig idé at afskaffe 10. klasse.Foto: Jesper Knudsen
”10. klasse har givet mig tid til at lære mig selv at kende og finde ud af, hvad jeg gerne vil”
Mange elever vil slå sig på uddannelsessystemet, hvis man afskaffer 10. klasse. Det mener både lærere og elever på Tre Falke Skolen på Frederiksberg. ”Eleverne har brug for et år, hvor de kan modnes”, fortæller lærere i 10. klasse.
Spørgsmålet har svævet i luften siden en Reformkommisionen forleden kom med en række anbefalinger til en reform af det danske uddannelsessystem.
Spørger man eleverne i 10.L på Tre Falke Skole er svaret et
klart nej.
”Jeg synes, at det er en virkelig dårlig idé at afskaffe 10.
klasse, for det en god mulighed for at finde ud af, hvad man vil efter skolen”,
siger 16-årige Laura.
”At gå i 10. klasse har givet mig tid til at lære mig
selv bedre at kende og finde ud af, hvad jeg gerne vil”, siger hun og fortæller, at hun også er blevet bedre til matematik i løbet af skoleåret, et fag, som tidligere udfordrede hende.
Klassekammeraten Sofia er enig. Inden hun startede i 10.L
vidste hun ikke, hvad næste trin på uddannelsesstigen skulle være, men nu er hun
både blevet afklaret og bedre klædt på til at gå videre i gymnasiet.
”Hvis jeg var startet på gymnasiet for at år siden, ville
jeg ikke være godt nok forberedt på dét, som gymnasiet bringer”, siger Sofia.
"Der er
mange, der tager 10.klasse, fordi de har svært ved nogle ting og ikke har
højt nok snit til at komme videre på en uddannelse som gymnasiet og sådan noget,
og så har tiende klasse været vejen for dem", siger hun.
"Der vil være nogle elever, der vil få én over snuden"
Annonce:
Netop elever som Laura og Sofia er nogle af dem, der vil
blive ramt hårdt, hvis 10. klasse bliver afskaffet i fremtiden. Det mener lærerne
i 10.L, Morten Vinther og Stine Thorup.
”Flere af eleverne i vores klasse vil egentlig gerne på
gymnasiet, men de har brug for at modnes og blive et år ældre. Hvis man erstatter
10. klasse med en to-årig erhvervsuddannelse, så bliver de jo presset til at
vælge den praktiske vej, selvom det måske slet ikke er dét, de har lyst til”,
siger Stine Thorup.
Alternativt kan de elever vælge
at gå direkte i gymnasiet, og dét kommer der heller ikke noget godt ud af, hvis
de ikke er klar, supplerer Morten Vinther.
”Der vil være nogle elever, der vil få én over snuden
socialt og fagligt, hvis de går direkte i gymnasiet, fordi de bliver tvunget
til at vælge retning allerede i niende klasse. I den alder betyder det meget, om du er 15 eller
16 eller 17 år, og lige har haft et år til at tænke over, hvilken vej man vil”,
siger han.
Annonce:
Hvis regeringen har en ambition
om at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse, så er afskaffelsen af 10. klasse også den forkerte vej at gå, mener Stine Thorup.
”Rigtig mange af vores elever går også i 10. for at
blive afklaret om, hvorvidt de vil den praktiske vej eller den boglige vej. Vores
fineste opgave som tiendeklasses-lærere og -skoler er at hjælpe eleverne med at
vælge den rigtige uddannelse”, siger hun.
Derfor byder 10. klasse på Tre Falke Skolen på
brobygningsforløb, samarbejde med erhvervsskolerne, praktikforløb og besøg på gymnasierne,
fortæller de to lærere. Hvis eleverne i stedet skal vælge uddannelse i 9. klasse, vil de have en mindre klar idé om, hvad erhvervsuddannelserne er, og
derfor vil de i højere grad vælge gymnasiet, som er det sikre valg, forklarer
hun.
Elever træner faglighed og
livsduelighed
Annonce:
Tre Falke Skolen har en såkaldt
mentorordning for alle skolens klasser.
Morten Vinthers og Stine Thorups arbejde indebærer derfor også coachingsamtaler hver eller hver anden uge, hvor de taler med eleverne om deres
uddannelsesvalg og støtter dem i deres faglige og personlige udviklingsproces.
Skolens 10.-klasser har hver
deres faglige profil. L’et i ’10.L’ står for Lifeskills og klassen er oprettet
med henblik på elever, der gerne vil blive bedre til livsmestring.
”Når eleverne har den alder, de har nu, bøvler de med mange
andre ting end bare at gå i skole. Nogle skal også lære at gå i skole, fordi de
har haft et hårdt år fra første til niende og slet ikke klar til at komme
videre i uddannelsessystemet”, siger Stine Thorup.
Lifeskills er et koncept, der er
inspireret Løkkefonden. Det handler blandt andet om at hjælpe eleverne
med at få et positivt blik på sig selv, deres skolegang og på tilværelsen i det
hele taget, fortæller Morten Vinther. Ofte er det dog også nogle mere konkrete
udfordringer, eleverne har brug for hjælp til.
”Vi coacher eleverne løbende. Nogen har ikke så meget
brug for hjælp, mens der er andre, hvor vi skal ind og lægge en plan for, hvordan
de lærer at møde til tiden om morgenen”, siger Morten Vinther.
Han er fast resurseperson i klassen, og fordi der er to
lærere på klassen, er der god tid til den enkelte elev, fortæller han.
”Det betyder jo, at der er plads til at lave fejl, så hvis
eleven kommer for sent igen, har vi god tid til at samle dem op og lægge en ny
plan sammen med dem”.
Hverken Morten Vinther eller Stine Thorup er bange for at
det vil gå ud over Tre Falke Skolen, hvis 10. klasse bliver afskaffet. Skolen
har flere spor i alle udskolingstrinene, og hvert år må de afvise ansøgere, der
gerne vil starte på skolen.
Deres bekymring går alene på eleverne.
”Hvis man afskaffer 10. klasse, hvor skal elevernes så modnes?”, spørger Stine Thorup.