Michael Gundlund (til højre) har blandt andet lært sin kollega Jonas Bergenholtz at prompte ChatGPT.FOTO: Jonas Pryner Andersen ILLUSTRATION: Anedkdote Studio x AI
Har du talt med din AI i dag?
ChatGPT er en sprogmodel, der forsøger at efterligne, hvordan mennesker kommunikerer. Hvis man husker at fortælle den kunstige intelligens, hvilken rolle den har i samtalen, kan den gøre underværker i undervisningen, mener lærere.
Prøv at gennemføre
følgende eksperiment: Stil ChatGPT et simpelt, kort spørgsmål. Du vil nu få en
tilsvarende respons.
Annonce:
Prøv nu at
stille samme spørgsmål, men bed ChatGPT forklare sig som ekspert på området. Er
spørgsmålet “Hvad er den danske model?”, så bed den være arbejdsmarkedsforsker.
Er spørgsmålet “Er det en god ide at have blå skjorte på til blå bukser?”, så
bed den være modeekspert.
Kan du se
forskellen? Vi vender tilbage til, hvad den bunder i.
Ovenstående
er et eksempel på det, der i fagsprog kaldes at prompte en kunstig intelligens.
Og det er helt afgørende for, hvad man kan få ud af at bruge den i
undervisningen.
Det fortæller Michael Gundlund, der er lærer
i 10.-klassecenteret under Gentofte Ungdomsskole. Han er desuden techambassadør
i Gentofte Kommune og har i den rolle det seneste halve år holdt flere oplæg
for både lærere og andre faggrupper om, hvordan man kan bruge ChatGPT i sit
daglige arbejde.
“Den typiske prompt er, at man giver den
kunstige intelligens en rolle og nogle rammer. Og gør man det, er der særligt
to ting, lærere kan bruge den til”, siger han.
Den første ting er at få hjælp til det
voksende antal opgaver, en lærer skal tage sig af, men som de ikke er eksperter
i. Som eksempel nævner Michael Gundlund en prompt, hvor ChatGPT i rollen som
indretningsekspert sørger for at stille de rigtige spørgsmål, når der skal
indrettes klasselokaler.
“Lærere er eksperter i didaktik, men vi skal
som en del af jobbet beskæftige os med alt muligt andet. Der kan en chatrobot
som ChatGPT give uvurderlig sparring”, siger han.
Og så er der den del,
der netop handler om undervisning og didaktik. Her peger Michael Gundlund på,
at lærerne kan få hjælp til at løse standardopgaver hurtigere. For eksempel at
udarbejde en introduktion til et forløb med projektarbejde, lægge årsplan eller
udforme eksamensspørgsmål.
At gøre undervisningen niveaudifferentieret
går også noget hurtigere, hvis man beder ChatGPT om at være læringsekspert og
at udarbejde forskellige versioner af den samme opgave til elever på hvert sit
niveau.
“ChatGPT udfører egentlig bare det arbejde,
som læreren selv ville skulle udføre, men ville bruge meget længere tid på. Og
naturligvis med læreren i rollen som den, der på grund af sin faglighed kan
kvalitetsvurdere resultatet”, siger Michael Gundlund.
Og når han
inddrager ChatGPT i selve undervisningen, er det med helt samme besked til
eleverne: “De skal også lære, at det
først giver mening at spørge ChatGPT, når man har nogle rammer at spørge inden
for. Og at man ikke kan stole blindt på dens svar og derfor selv er nødt til at
have noget viden at vurdere svaret ud fra”.
Annonce:
KOM I GANG MED AI
Michael Gundlund har sammen med sine kolleger Jonas
Bergenholtz og Maja Lindstrøm Abildgård oprettet Facebook-
siden "AI i folkeskolen".
Her har de lagt tre forløb op med eksempler på, hvad lærere
kan bruge AI til. Materialet er tilpasset tre forskellige niveauer fra begynder
til avanceret bruger.
Jonas Bergenholtz er kollega til Michael
Gundlund i 10. klasse på Gentofte Ungdomsskole. Han har særligt brugt ChatGPT i
undervisningen, når eleverne skal forberede mundtlige oplæg i engelsk.
“Vi har
især arbejdet med ‘give me five’, som betyder at få den kunstige intelligens
til at komme med fem underemner til et hovedemne”, fortæller han.
Som
eksempel fremhæver han en fodboldinteresseret elev, der ikke havde meget andet
kød på et timinuttersoplæg, end at han ville tale om den engelske fodboldklub
Manchester United.
Med ideudviklingshjælp fra ChatGPT fik eleven
inspiration til blandt andet at undersøge vigtige nedslagspunkter i klubbens
historie. Eleven researchede efterfølgende emnerne selv, ligesom han selv skrev
det oplæg, han endte med at holde.
Annonce:
“Og det var jo hans oplæg, ikke AI’ens. Den
har bare hjulpet ham med at generere ideer. Det kan ChatGPT gøre for 22 elever
med 22 forskellige emner samtidig. Det ville jeg aldrig kunne gøre som lærer”,
siger Jonas Bergenholtz og tilføjer:
“Og fordi man ikke selv kan være inde i så
mange emner, ender man ofte med at begrænse elevernes valg. Særligt i
udskolingen, hvor mange elever er skoletrætte, er det en gave i højere grad at
kunne lade eleverne beskæftige sig med emner, der interesserer dem”.
Hellere relevante end korrekte svar
Skal man bruge
ChatGPT i undervisningen, er det vigtigt at holde sig for øje, at der er tale
om en sproggenerator og ikke en søgemaskine, understreger Michael Gundlund. Og
her vender vi tilbage til, hvorfor man får forskellige svar, alt efter hvilken
rolle man beder den kunstige intelligens om at indtage.
Den kunstige intelligens vil nemlig forsøge
at levere svar, der minder om lignende svar på lignende spørgsmål på
internettet. Ved at bede den indtage en rolle som ekspert hjælper det den med
at fokusere på et specifikt emne eller en specifik stil, og derfor får man både
mere uddybende og mere brugbare svar.
For at levere svar, som brugeren finder
relevante, tillader den kunstige intelligens en vis margin i sandsynligheden
for, at svaret også er korrekt.
Firmaet bag ChatGPT, OpenAI, har afsløret, at
den næste udgave af den kunstige intelligens – GPT-4 – vil have 40 procent
større sandsynlighed for at levere faktuelt korrekte svar. Der er altså kort
sagt rig plads til forbedring i den nuværende version.
“Derfor er
kildekritikken en uadskillelig del af det at arbejde med ChatGPT. Man er altid
nødt til at vurdere, hvilket nøjagtighedsniveau man har brug for, og hvis
svaret er 100 procent, skal man ikke bruge den”, siger Michael Gundlund.
Dermed er vi fremme ved en for ham vigtig
pointe, understreger han. For ham er den vigtigste forskel, ChatGPT gør i
undervisningen, nemlig ikke, at eleverne får et redskab til at søge svar på
deres spørgsmål.
“Der, hvor den gør den største forskel, er,
at den kan lave en struktur for den taksonomiske læring. Hjælpe med at gå fra
simpel til abstrakt tænkning. Og her hjælper den særligt de svage elever, der
har svært ved at lave den struktur selv”, siger han og uddyber:
“De kan få hjælp til at komme i gang med at
lave en analyse af tekster, de ellers ville kæmpe med bare at få stavet sig
igennem. På det niveau er det ikke så vigtigt, om den er 100 procent korrekt”.
Bør sende skriftlige afleveringer på pension
Debatten om ChatGPT i
skoleverdenen har særligt kredset om snyd med de skriftlige afleveringer og til
eksamen. Lærerne på Gentofte Ungdomsskole mener, at diskussionen nærmere burde
handle om, hvorvidt skolen stadig har tidssvarende evalueringsmetoder.
“Den skriftlige hjemmeaflevering giver ikke
meget mening, når eleverne kan gå hjem og få dem produceret på den måde”, siger
Michael Gundlund og tilføjer:
“Jeg kan kun se, at vi skal have mere fokus
på mundtlighed og det 21. århundredes kompetencer. Selvfølgelig er der stadig
nogle færdigheder, der skal læres. Men vi har muligheden for at rykke det
projektarbejde, vi ved er motiverende for eleverne, op på et højere niveau,
fordi alle nu har en mulighed for at producere noget”.
Jonas Bergenholtz mener ikke, man kan
forvente, at elever i grundskolealderen ikke bruger ChatGPT til at besvare
skriftlige hjemmeopgaver, når muligheden er der.
“Hvis vi insisterer på at beholde de
skriftlige opgaver og bekæmpe, at kunstig intelligens bliver brugt til at snyde
med dem, bruger vi kræfter på at tage en allerede tabt kamp i stedet for at
klæde vores elever på til at kunne udnytte teknologiens styrker”, siger han.
Skal eleverne klædes på til det, kræver det
også, at lærerne bliver det, understreger Michael Gundlund. Derfor har han også
særligt ét godt råd til kollegaer, der gerne vil blive bedre til at undervise
med ChatGPT.
Nemlig at de i stedet for at stille spørgsmål
til den kunstige intelligens på må og få skal kaste sig ud i at bruge den til
det, den er beregnet til: en sprogmodel, der kan promptes til at indtage
forskellige roller i en samtale.
“Det er ikke bare et nyt opslagsværk. Det er
en hjælper, som man kan gå i dialog med omkring det output, man gerne vil have.
Det er en voldsom teknologi, man ikke nødvendigvis som lærer forstår, og som
ovenikøbet ændrer sig fra måned til måned. Og derfor kan jeg sagtens forstå, at
mange har svært ved at overskue det og er kritiske over for det”, siger han og
tilføjer:
“Derfor håber jeg da også, at der hurtigst
muligt kommer nogle retningslinjer fra ministeriet. Og måske endda en adgang
til reguleret kunstig intelligens med chatbots og andre hjælpeværktøjer, som vi
med tryghed kan anvende i undervisningen. Der forestår et stort arbejde med at
klæde lærerne på. Men hvis ikke vi kaster os ud i det sammen med eleverne, gør
de det alene. Og så bliver det helt sikkert ikke lige så godt”.
De illustrerede elementer i denne artikel er genereret af
AI. Illustrationer af denne karakter opstår ved, at en AI ud fra et dataset og
instrukser "drømmer" billeder frem.