Debat
ChatGPT i skolen: Må vi overhovedet det?
Der mangler de rigtige værktøjer og klare rammer, før vi for alvor kan gå på opdagelse i hvad kunstig intelligens og især de generative systemer som ChatGPT betyder for skole, undervisning og uddannelse, skriver tidligere formand for It-vejlederforeningen, viceskoleleder Malte von Sehested.
Det er godt, at diskussion om og
tilgangen til ChatGPT og andre generative statistiske systemer i skolen nu ikke
bare handler om risiko for snyd, og hvordan vi fremover skal lave prøver, men
også bliver nysgerrig på, hvad det betyder for undervisning og didaktik. For
hvad kan det komme til at betyde for grundskolen, at disse systemer findes og
er godt på vej til at blive, om ikke allestedsnærværende så i hvert fald
mangestedsnærværende?
Det er dog vigtigt, at vi
forholder os til området med et helhedssyn. Vi skal passe på, vi ikke enøjet bliver
optaget af teknologien som teknologi, ender med kun at se på brugsmulighederne
eller alene fokuserer på etik og regler. Det er der, hvor de forskellige
optikker overlapper og har fællesmængder, at vi for alvor kan begynde at se
facetter og velovervejede muligheder.
Undervisning med kunstig
intelligens - altså de aktiviteter, vi laver sammen med elever eller sætter
eleverne til at lave, kan og må ikke foregå uden hensyn til etik, rammer og
regler. Vi skal være opmærksomme på, hvad vi må og kan tillade os.
Ligeledes bør vi også forstå
teknologien. Både så vi kan gennemskue den, og så vi kan have viden om, hvordan
vi udnytter den, og hvad den i virkeligheden er og kan.
I undervisningen er der nogle
opgavetyper og aktiviteter, der bliver understøttet og forbedret, når vi har
adgang til forskellige teknologier herunder generative systemer, mens andre
aktiviteter bliver meningsløse, hvis vi lader en teknologi udføre dem. Vi skal
derfor være gode til at sørge for, at opgaver og aktiviteter af sidste slags,
hvis de overhovedet giver mening, ikke udføres af og med teknologi, mens vi
skal omfavne den i de tilfælde, hvor de bidrager til bedre opgaver og tænkning.
Det handler om at bruge teknologien dér hvor, den kan være medspiller og lade
være dér, hvor den bliver modspiller.
Endelig skal vi som sagt være
opmærksomme både på rammer, regler og ikke mindst etik forhold til både adgang,
brug og udvikling af værktøjerne. ChatGPT overholder for eksempel ikke kravene
i forhold til GDPR, og alene for at få adgang til værktøjet skal man afgive
personoplysninger, hvilket vi som skole ikke kan lade eleverne gøre uden at
have en databehandleraftale med leverandøren.
Uden at have adgang er det svært
at stille krav til, hvordan systemer bruges både i den daglige undervisning og
til test og prøver, ligesom det er svært at tage de store og dybe spadestik i
forhold til uddannelse og efteruddannelse af lærerne.
En ønskeliste til hvordan vi kan
komme videre som grundskole med at blive klogere på hvor det giver mening at
anvende værktøjerne kunne se således ud:
- Rammer for hvordan vi kan anvende kunstig intelligens herunder generative systemer på en etisk og ansvarlig måde – både i undervisningen og administrationen
- Revidering af fagenes læseplaner og vejledninger så der tages højde for og gøres brug af kunstig intelligens
- Sørge for at folkeskolens prøver og test afspejler krav og kompetencer i en verden med kunstig intelligens
- Uddannelse og efteruddannelse så lærere kan bruge og forstå kunstig intelligens i et didaktisk perspektiv
- Teknologiforståelse
Malte er viceskoleleder på Langebjergskolen i
Humlebæk. Viceskoleleder på Langebjergskolen og har arbejdet med feltet omkring
it, læring og skolen siden han begyndte på læreruddannelsen i 1995 og har taget
en kandidatuddannelse i it, læring og organisationsudvikling på DPU og Aalborg
Universitet. Før han begyndte på sit nuværende arbejde, har han arbejdet som
it-didaktisk konsulent i Future Classroom Lab på Københavns
Professionshøjskole, været digital udviklingschef i Gyldendal Uddannelse og
været både lærer og afdelingsleder. Og så er han hovedkraften bag It-torvet.dk, hvor han har skrevet meget mere om kunstig
intelligens i særdeleshed og teknologi i almindelighed.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.