Debat
Folkeskolens leder: Sæt AI på skemaet – også for lærerne
Kunstig intelligens vil forandre skolen. Derfor skal lærerne have både indflydelse og efteruddannelse, så vi kan lykkes med den nye teknologi.
For to år siden var det science fiction. I dag kan
en kunstig intelligens (også kaldet AI) skrive artikler, komponere musik,
tilrettelægge undervisning eller lave prisvindende malerier.
De kunstige
intelligenser vil forandre samfundet. Stort set alle fag vil blive påvirket af
det. Der er meget, maskinerne kan – men der er også meget, de ikke kan. Så
hvordan påvirker de skolen, og hvad bliver lærerens rolle?
I dette
nummer af Folkeskolen kan du møde de to pionerer Michael Gundlund og
Jonas Bergenholtz, som er 10.-klasselærere på Gentofte Ungdomsskole. De
fortjener stor ros for at gå forrest og eksperimentere med teknologien – både i
undervisningen og til andre opgaver.
Michael
Gundlund og Jonas Bergenholtz træder nogle af de stier, som mange lærere vil
lære at kende de kommende år. Det giver ikke mening at ønske AI væk, præcis
ligesom det ikke giver mening at fortsætte, som vi plejer. AI kan blive den
største gamechanger for
matematik siden lommeregneren. ChatGPT udfordrer tekstopgaver og skriftlig
eksamen. Hver fjerde lærer har oplevet, at en elev har brugt teknologien til at
snyde med en aflevering. Men selvsamme teknologi bruges på 10.-klassecentret i
Gentofte til at motivere og hjælpe skoletrætte elever til at ideudvikle.
For snart
fire år siden forskede jeg i netop AI og automatisering på Syddansk
Universitet. Formålet var at afdække, hvordan AI forandrer medierne, og hvilke
problemer teknologien ville skabe. I sidste uge underviste jeg underviserne på
Journalisthøjskolen i selvsamme.
Min
vigtigste pointe er præcis den samme, uanset om det er journalister, lærere
eller direktører, jeg taler til. AI kan gøre dig bedre til det, du er god til.
Men det kræver, at man sætter fagligheden forrest. Hvis AI skal bruges rigtigt
ude på skolerne, så har lærerne en hovedrolle. De får brug for både indflydelse
og efteruddannelse.
Som
ChatGPT selv formulerede det, da jeg bad den kunstige intelligens afslutte
denne leder:
“AI er ikke
en erstatning, men et kraftfuldt redskab for lærerne. Det er den menneskelige
visdom, der gør uddannelse meningsfuld”.