De er lette at bruge og svære at bevise brugen af, de nye
intelligente chatbotter, og det har rystet store dele af
uddannelsesverdenen. Også på landets læreruddannelser har man været nødt til at
forholde sig til den udfordring, at en gratis tjeneste som ChatGPT’s
grundpakke på få minutter kan skrive en hel eksamensopgave – og bestå, vel at mærke - uden at eksaminator og censor har en reel chance for at gennemskue, at
det er sket.
I denne omgang har landets læreruddannelser forbudt brugen
af kunstig intelligens i forbindelse med eksaminer og ikke taget yderligere
forholdsregler.
Fie Høyrup, næstformand i Læreruddannelsens Censorkorps og
censorformand for bachelorprojektet i læreruddannelsen, er indtil videre rimelig
fortrøstningsfuld.
”Det har ikke været en
udfordring indtil nu, fordi vi har mundtlige eksaminer til stort set alle fag”,
siger hun.
Det scenarie, at en lærerstuderende falder for fristelsen
til at lade en chatbot ’hjælpe til’ med at skrive for eksempel et teoriafsnit i
en opgave, også selv om den skal forsvares mundtligt, er en reel mulighed,
mener hun. Men med den mundtlige del af prøven kan man forsøge at som censor
kan man imødegå den situation.
”Man har som censor og eksaminator mulighed for at spørge ind
til fagets teori og metoder også udover det emne, den studerende har skrevet
om. Desuden så skal teorien forholde sig til skolens konkrete praksis, som den
studerende tager udgangspunkt i sin opgave, så teorien står ikke alene”.
Ny læreruddannelse klar til AI fra starten
”Adgangen til kunstig intelligens er
blevet en dimension i at lave nye prøver, som er en opgave, vi står med i
forbindelse med den nye læreruddannelse. Vi er nødt til at forholde os til de
muligheder eller udfordringer eller hvad vi skal kalde det i de prøve former,
vi udvikler” siger Søren Smedegaard, som er uddannelseschef for læreruddannelserne
på UCL og formand for Læreruddannelsens Ledernetværk, der er ansvarlige for
udviklingen af den nye læreruddannelses eksamensformer.
”På den måde kan
man sige at læreruddannelsen står et bedre sted end så mange andre uddannelser,
fordi vi har fået nye fagbeskrivelser og i den forbindelse kan vi tilpasse og
redigere vores prøveformer i vores nye studieordninger, så vi på bedst mulig vis
også kan indtænke kunstig intelligens fra starten i forbindelse med den nye
læreruddannelse. Andre uddannelser står måske over for at påbegynde justeringer
i prøveformer i deres eksisterende fag og studieordninger”.
Det er ikke det
samme som, at det vil være umuligt at snyde, understreger Søren Smedegaard.
"Det tror jeg da
godt, man kan finde måder til, hvis man virkelig vil, men vi får nogle muligheder
for i højere grad at sikre os, at det de studerende har afleveret faktisk også ere skrevet af dem”.
Konkret vil flere
af læreruddannelsens eksaminer fremover blive kombinationsprøver, hvor et
eventuelt skriftligt produkt kombineres med et mundtlig forsvar og/eller
performativ del, siger Søren Smedegaard.
”Det kan være kombinationer med procesprøve for eksempel i naturfag, en fysisk prøve i idræt eller en
praktisk prøve i musik. Det vil blive noget med at kombinere delelementer i en
prøve for at kunne udprøve, om den studerende, man sidder overfor, faktisk forstår
stoffet og kan omsætte det til konkret handling. Man vil kunne fokusere på,
hvordan de som kommende lærere vil handle med den viden i en
undervisningssituation i en konkret klasse og dermed faktisk gøre udprøvningen
endnu mere professionsrettet” siger han.
Skriftlige eksaminer på nye måder
Charlotte Worm, der er direktør med
ansvar for læreruddannelsen på professionshøjskolen UCL og formand for den nationale
styregruppe for implementering af den nye læreruddannelse, mener fortsat, at man
meningsfuldt vil kunne have skriftlige prøver på læreruddannelsen. Men man skal
tage sine forholdsregler.
”Det kan
eksempelvis være prøver, hvor de studerende sidder på uddannelsesinstitutionen
og skriver en opgave på en computer, som institutionen stiller til rådighed, og
som kan overvåges. Så bliver det op til uddannelsesinstitutionen og
eksamensvagterne at tage forholdsregler for at forhindre snyd. Man kan, som
teknologien er nu, nogenlunde sikre sig ved den type af prøver”, siger hun, men
medgiver at udviklingen lige nu går så stærkt, at det er svært at fremtidssikre,
at der ikke kan snydes til skriftlige prøver .
”Vi har forsøgt at
tænke fremad, men om et år står vi sikkert i en situation, vi ikke kunne
forudse. Måske kan man få en AI-chip sat ind i øret, som kan
fodre én med svar ved en mundtlig eksamen, hvem ved?”
Økonomien er på plads
De nye prøveformer vil kræve mere af den studerende, men
også et større arbejde af eksaminator og censor; og vil derfor også være
dyrere. Men det er der taget højde for, siger Søren Smedegaard.
Den type prøveformer kræver flere timer af lærer og censor
og vil derfor være dyrere. Men det er der taget højde for, siger Søren
Smedegaard.
”Vi har fået flere midler til at arbejde med i forbindelse
med den nye læreruddannelse og en del af dem er afsat til at afholde
omkostningerne til prøverne. Så det er med åbne øjne, at vi laver nye
eksamensformer, og på den vis står læreruddannelsen nok et bedre sted end så
mange andre uddannelser, som skal finde pengene til eventuelt skærpede prøver indenfor
en eksisterende økonomi”.
AI skal bruges i undervisningen
Men én ting er eksaminer og risikoen for snyd. Noget andet
er, hvordan uddannelsen kan og skal gøre de kommende lærere parat til en hverdag
og en verden, hvor kunstig intelligens kommer til at spille en stadig større
rolle. Og dér er uddannelsesstederne kun lige ved at finde deres ben.
”Vi ved, for det siger vores
undervisere, at de studerende leger med chatbots i undervisningen allerede”, siger Lis Madsen, som er institutchef på Københavns Professionshøjskoles
Institut for Læreruddannelse. Hun finder det helt naturligt, at kunstig
intelligens indgår i både undervisningen i teknologiforståelse, på
uddannelsens Future Classroom-linje og andre steder for den
sags skyld.
”Men det er så nyt, at det ikke er systematisk endnu. Vi har en pædagogisk dag på læreruddannelsen
efter sommerferien, hvor vi skal drøfte kunstig intelligens, herunder hvordan
man kan bruge det positivt i undervisningen. Der er jo en vigtig
dannelsesopgave i forhold til de børn, som skal lære at omgås det her i
undervisningen og i deres liv i øvrigt” siger hun.
Charlotte Worm fra UCL gør sig
lignende overvejelser:
”Ét er at dæmme op for snyd, men det bliver de nyuddannedes
virkelighed, at AI kommer til at spille en rolle. Og det skal være en del af den
uddannelse, de får hos os. Derfor er vi optagede af, hvordan vi kan inddrage
kunstig intelligens i undervisning af vores studerende. Hvordan skal vi omfavne
det og ikke kun forhindre det? Det er vi også i gang med at kigge på. Vi er
nødt til at asfaltere, mens vi kører, for teknologien er her jo, så vi kan ikke
sige 'stop lige' og bruge et halvt år på at grave os ned for at blive
klogere på den”.