Lærerne føler sig ikke klædt på til at undervise i kunstig intelligens, og bekymringen for snyd ved afgangsprøverne er udbredt. Alligevel mener et flertal af lærerne, at skolen skal kunne omfavne redskaber som ChatGPT på lige fod med andre digitale værktøjer.
At sige, at ChatGPT
er blevet verdensberømt på rekordtid, vil være en underdrivelse. Det er blot
syv måneder siden, firmaet OpenAI lancerede chatrobotten, og bare to måneder
senere, i januar 2023, havde den 100 millioner månedlige brugere.
Annonce:
Det gør den ifølge den schweiziske bank og
finansvirksomhed UBS til den hurtigst voksende internetservice nogensinde. Til
sammenligning tog det TikTok ni måneder og Instagram godt to år at nå op på
samme antal.
Og eleverne
i den danske folkeskole har da også i dén grad opdaget ChatGPT. Ifølge en
rundspørge i fagbladet Folkeskolens Lærerpanel, som 258 lærere har svaret på, har
knap hver fjerde lærer oplevet, at eleverne uden tilladelse har brugt
chatrobotten til afleveringer.
14 procent af lærerne har kunnet få
bekræftet, at eleverne har snydt. 10,1 procent har en mistanke om, at det er
foregået. Dertil kommer 8,9 procent, der svarer “ved ikke” til
spørgsmålet.
Af de lærere, der har oplevet eller har haft
mistanke om snyd, svarer hele 77,4 procent, at de opdagede det ved, at opgaven
var for godt udført i forhold til elevens niveau. En af de lærere er Asmus
Thomsen fra Ansgarskolen i Ribe. En gruppe elever havde i kristendomskundskab
skrevet et digt om lidelse.
Annonce:
“Jeg
tænkte, at det var en smule alment, men helt utrolig godt skrevet af nogle
drenge i 8. klasse. Og så meldte der sig en mistanke”, fortæller han.
Læreren gik
derfor selv til ChatGPT, tastede digtet ind og spurgte, om chatrobotten monstro
kunne være afsender på digtet. Det blev bekræftet.
Konfrontationen af eleverne var relativt
udramatisk. Eleverne indrømmede og tog det med et smil, at de var blevet
afsløret. Asmus Thomsen er prøveansvarlig og fortalte naturligvis eleverne, at
konsekvenserne ved at snyde til eksamen vil være bortvisning.
“Men jeg fortalte dem også, at jeg godt kunne
forstå, at de var faldet for fristelsen. Det her er også nyt for dem”, siger
han.
Annonce:
Færre end hver femte vil have AI ud af skolen
Risikoen for snyd med ChatGPT har da heller ikke
fået lærerne til at gå i panik, viser rundspørgen i Folkeskolens Lærerpanel.
36,8
procent vil have værktøjer som ChatGPT forbudt ved afgangsprøverne, mens 18,2
procent helt vil have dem forbudt i skolen. Men langt den største gruppe på
56,2 procent mener, at kunstig intelligens – også kaldet AI – skal kunne bruges
på lige fod med alle andre digitale værktøjer i skolen.
Når det
kommer til spørgsmålet, om lærerne er klar til at undervise eleverne i kunstig
intelligens, er svaret dog overvejende negativt. 72,5 procent svarer nej, mens
14 procent svarer ja.
Annonce:
OM UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen
er foretaget af A&B Analyse blandt Folkeskolens
Lærerpanel, der består af knap 1.500 personer. 285 personer deltog i
undersøgelsen – svarende til en svarandel på 26 procent. Dataindsamling er
foretaget via internettet som selvudfyldt spørgeskema i perioden 12. maj til
17. maj 2023. Data er ikke vægtet.
Formand
for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov kan genkende
billedet fra sine samtaler med foreningens medlemmer. Én ting er spørgsmålet om
afgangsprøverne, der helt oplagt kalder på regulering, mener hun. Her har
Børne- og undervisningsministeriet i første omgang meldt ud, at ChatGPT er
forbudt ved prøverne. Ministeriet har nedsat en ekspertgruppe, der skal
undersøge mulighederne for snyd ved prøverne ved hjælp af kunstig intelligens
og komme med anbefalinger til at imødegå det. De forventes at lande i marts
næste år.
Men
brugen af ChatGPT i undervisningen og risikoen for snyd i de løbende
afleveringer er en helt anden diskussion, påpeger Regitze Flannov.
“Det fylder en del hos lærerne. Én ting er, at
eleverne snyder læreren, men den store udfordring er jo, at de i sidste ende
snyder sig selv. Lærerne er bekymrede for, om eleverne kommer igennem de
processer, der er nødvendige for at tilegne sig en faglighed”, siger hun.
ChatGPT er bare den seneste knopskydning
Regitze
Flannov er ikke overrasket over, at næsten tre ud af fire lærere svarer, at de
ikke er klar til at undervise i kunstig intelligens.
Annonce:
“Selvfølgelig føler de sig ikke klar til det. Selv
de firmaer, der opfinder den kunstige intelligens, advarer om, at det går så
stærkt, at det er svært for samfundet at regulere og følge med”, siger hun.
Derfor
mener Regitze Flannov, at fokus bør være på at få en dybere teknologifaglighed
ind i skolen, der ikke så meget handler om de enkelte digitale redskaber, men
mere om i det hele taget at kunne forholde sig til ny teknologi.
“ChatGPT er bare den seneste knopskydning. Om seks
måneder er det en ny teknologi, der udfordrer, og om et år noget helt tredje.
Vi skal have et fundament at stå på, så vi ikke hele tiden skal løbe efter den
seneste teknologiske udvikling”, siger udvalgsformanden og tilføjer:
“Det
kalder på et holistisk syn på sådan en faglighed som en del af skolens brede
dannelsesopgave. Den skal ikke kun handle om teknikken bag, men også hvordan
man indretter og får indflydelse i et digitaliseret samfund, og hvordan man kan
være med til at designe teknologierne”.
Den nye teknologi er kommet for at blive
Danmarks
Lærerforening er et af medlemmerne i Den Nationale Alliance for
Teknologiforståelse, der består af 12 foreninger fra uddannelsesverdenen og
erhvervslivet, som arbejder for at få fagligheden teknologiforståelse
integreret i hele uddannelsessystemet.
Her står kapacitetsopbygning højt på
dagsordenen, fortæller Regitze Flannov. Og Lærerforeningen sidder netop med ved
bordet for at få indflydelse på, hvordan nuværende og fremtidige lærere bliver
klædt på til at undervise med og i ny teknologi.
“Vi
skal sætte os ind til det bord som lærere og få indflydelse på beskrivelsen af
fagligheden og på kapacitetsopbygningen. Hvordan vi bliver uddannet og
efteruddannet til at håndtere den forventelige række af digitale udfordringer,
der vælter ind over os – og vil blive ved med at gøre det. Ellers er jeg bange
for, at andre aktører med andre interesser overtager dagsordenen”, siger hun.
Asmus Thomsen er beskikket censor i dansk.
Med den hat på synes han, det var det rigtige at melde ud, at brugen af ChatGPT
er forbudt til afgangsprøverne. På længere sigt vil han dog ikke afvise, at man
vil kunne finde en måde at integrere det.
Den nye
teknologi er nemlig kommet for at blive, og så skal den selvfølgelig også være en del af skolen, mener han.
Også selv om den udfordrer.
“Det
sætter hele undervisningsområdet i et helt nyt perspektiv. Hvorfor vi egentlig
underviser i de ting, vi gør. Men mon ikke det også bliver hverdag på et
tidspunkt. Teknologier som lommeregneren og fjernsynet har tidligere radikalt
ændret vores måde at arbejde og tilgå information på. Men vi har fundet ud af
at bruge det som en del af undervisningen. Det tror jeg også vil ske denne
gang”, siger han.
Derfor vil Asmus Thomsen fortsætte med at
eksperimentere med at bruge ChatGPT i sin undervisning. Også selv om han
langtfra føler sig klædt på til at skulle være ekspert i kunstig intelligens
over for sine elever:
“Og
det tror jeg ikke, vi bliver, fordi udviklingen går så hurtigt. Men jeg er klar
til at interessere mig for, hvad det kan, og være åben over for, hvad det kan
give til min undervisning. Vi må blive så klar, vi kan blive, og så forsøge at
følge med, når verden ændrer sig igen”.
Illustrationerne i denne artikel er genereret af AI.
Illustrationer af denne karakter opstår ved, at en AI danner billeder ud fra et
dataset og instrukser.