Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er knus og store smil, da lærerne klokken 7.30 triller cyklerne på plads foran den store røde skolebygning. Kildevældsskolens inspektør, indskolingsleder og skolebestyrelsesformand står klar for at sige godmorgen og velkommen med håndtryk, kram og store smil.
"Det er fantastisk at have dem tilbage. Her har været helt tomt", siger skoleinspektør Jørgen Bang. Han har brugt weekenden på at planlægge.
"Det er helt umuligt at kompensere 3,6 uge på syv dage, men vi har lavet nødskemaer, som lærerne kan gå i gang med for afgangsklasserne".
Han fortæller, at han har haft opringerne fra ulykkelige forældre undervejs i lockouten, og der her været flere forældreaktioner.
"Det har været virkelig positivt at mærke, at forældrene har bakket op om lærerne. De har på intet tidspunkt beskyldt lærerne for noget, men virkelig forstået, at det ikke er deres skyld. Men det havde jeg egentlig også regnet med, for vi har fantastiske lærere, fantastiske børn og fantastiske forældre", siger han og går frem mod endnu en lærer, der er ved at spænde cykelhjelmen af for at hilse på."Er det velkomstkommiteen?", spørger hun og griner.
En masse spørgsmål hænger i luften
Inde på lærerværelset er der høj summen af stemmer. Nogle har allerede grupperet sig ved de små borde, mens andre er i gang med at smøre rundstykker og hælde kaffe op. På opslagstavlen kalder store bogstaver i glade farver "Lock in her".
Ved det første bord sidder Peter Vestergaard og snakker om branden på Frihedsmuseet med et par kolleger. Kasketten er den samme, som da folkeskolen.dk mødte ham foran skolen på lockoutens første dag. Men skiltet med Corydon i påskeægget er væk.
Kildevældsskolens lærere tænder en ild
"Det er dejligt at se kollegerne igen, og jeg glæder mig til at se mine elever. Men det er alligevel med blandede følelser. Vi er blevet kørt over. Jeg er både frustreret over lockouten, glad over at komme i gang igen, og så er der en masse spørgsmål om tiden efter sommerferien, der hænger i luften", siger han og tager en bid af sit osterundstykke.
Peter Vestergaard har bidt mærke i, at man lokalt kan vælge at beholde arbejdstidsaftalen, så han glæder sig til at høre, hvad Frank Jensen har at sige, og hvor meget det vil fylde i det kommende kommunalvalg. Om et øjeblik skal han ned i sin syvendeklasse og undervise i graphic novels.
"Mange af dem har jo ikke set hinanden længe, så der bliver en masse socialt, vi skal samle op også. Vi har kun haft dem siden sommerferien, så det her bliver lidt som at starte forfra. Vi havde lige fået det til at køre med næsten ingen fravær. Det kan jeg godt frygte er gået fløjten nu".
Vi skal forberede 10. klassernes prøver
"Sikken en larm - det er dejligt", udbryder en ældre lærer, der kommer ind og skynder sig ned til sit vante bord, som hun har haft alene de seneste uger. På vejen hilser hun på Marianne Willer, som sammen med sine tre kolleger er ved at prøve at finde ud af, om de kan bruge 1. maj til at forberede prøverne. 10. klassernes tematimer, hvor de normalt har undervisning i sport eller kultur, er omlagt til dansk, engelsk og matematik, så de kan få et ekstra skud inden prøven.
"Det er alt det sjove, der forsvinder, og det er drønærgerligt, for i forvejen er 10. klassernes år kort", siger en.
På Kildevældsskolen er 10. klasserne niveaudelt, og Marianne Willer har de elever, som er gymnasieegnede.
"Jeg er ikke så nervøs for mine elever, for de er selv bevidste om, at de skal gøre en ekstra indsats og har helt sikkert forberedt sig hjemme på, at de skal til prøve. De er super motiverede. Men jeg er mere bekymret for mellemholdet, og dem, der har rigtigt svært ved det".
Afdelingsleder: Vi er dybt bekymrede for specialeleverne
Skal lige nå en national test i dag
Skoleleder Jørgen Bang holder en kort tale for lærerne. "Rigtig hjertelig velkommen tilbage. Hold kæft, hvor har vi savnet jer! Vi vil gerne byde på et glas i eftermiddag, hvor vi også kan få snakket noget mere", siger han. Og indskolingslederen fortæller, at hele skolen mødes i 3. time til fællessang.
Kristine Baadsgaard, som folkeskolen.dk også mødte den første dag foran skolen, er på vej op til sine 6. klasser, som skal have billedkunst. Men på vejen skal hun lige klappe sin makker på skulderen og fortælle, at han er den bedste makker i hele verden. "Hvis det ikke var for ham, så er jeg ikke sikker på, at jeg var blevet med al den ballade, der har været", siger hun og smiler stort.
På vejen op ad trapperne, følges hun med Malene Bering Schiøler, som har håndarbejde med en del af 6. klasserne på 1. salen af billedkunstlokalet. "Jeg har nationale test med min 3. klasse kl 12. Jeg har ikke prøvet det før. Kan du måske tage mine lidt længere, så kan jeg lige nå at smutte over over gøre klar?". "Selvfølgelig", svarer Kristine. Malene har ondt af 3. klasserne, som skal smides ind i en test den første dag, men den har været planlagt længe, så der er ikke noget at gøre.
100.000 aflyste test gennemføres i juni
Faktisk dejligt at være i skolen igen
6. klasserne hænger uden for lokalet. Nogle af dem skal lige have et kram. Andre er dybt optaget af at få samlet op på alt det, de ikke har fået fortalt hinanden de seneste uger.
Helena Husted og Andrea Kompf er begge stået ekstra tidligt op i dag. "Det var sjovt at være hjemme de første to uger, men…" siger Helena. De er enige om, at det er rigtig godt at være tilbage i skole. Og det var rigtig hyggeligt, at alle samledes i skolegården, og der var flag og lærere, der hilste velkommen.
"Jeg har mest været ude hos min hest og så lidt i sommerhus. Men i går aftes, da jeg sad og tænkte, så var jeg faktisk rigtigt glad for, at jeg skulle i skole i dag", siger Andrea og piller i frynserne på sine afklippede cowboyshorts. De maler fugle til skolens markedsdag og hygger sig tydeligt med at snakke samtidig. Ved siden af er Anna Johansen og Albert Krejlund ved at male en pokal, som forhåbentlig skal bruges til den Grease-musical, som de har brugt meget tid på at forberede, men som de nu ikke ved, om de skal opføre. "Det er altså vildt ærgerligt med alt det, vi er gået glip af", siger Helena.
Østerbro-lærere uddeler smil og æbler
Fremover får de kun de 37 timer
Kristine Baadgaard må starte timen med at hilse på en nye pige, som er kommet ind i klassen fra Island, lige før lockouten begyndte. Hun får en af de duer, der er tilovers og går i gang med at male.
"Vi må tage det, som det er i dag. Personligt synes jeg, det kunne have været fint, hvis man havde valgt at lave hele den her dag anderledes - gå samlet i Fælledparken måske. Og en del af mig havde allermest lyst til, at vi skulle strejke, så KL også kunne mærke det".
Kristine Baadgaard elsker sit arbejde og sin skole. Men hun har undervejs i konflikten overvejet, om hun skulle lave noget andet.
"Jeg er altså ikke samme glade person, som jeg ville have været lige efter påske. Det har gjort noget ved mig. Hvordan kan min arbejdsgiver tro, at jeg ikke laver noget? Jeg har altid arbejdet meget mere end 37 timer og tænkt på mit arbejde og fået ideer på alle mulige tidspunkter. Men det er slut fra august. Så vil jeg holde fri, når jeg har fri, ikke lade eleverne ringe fra min privattelefon, hvis de er dårlige, ikke bruge min blækpatron derhjemme. Så får de kun de 37 timer, de beder om. Jeg ved godt, at det er krakilsk, men når de mistror mig på den måde, så vil jeg øve mig i kun at arbejde, når jeg er på arbejde".
Kristine Baadgaard har mange timer billedkunst, og hun frygter, at man vil skære i forberedelsen og give hende flere undervisningstimer på trods af, at billedkunst er det fag, hun bruger allermest tid på at forberede sig til. "Det risikerer at skabe splid på lærerværelset. Det kan blive grimt".
Vi skal nok holde smilet oppe
Tillidsrrepræsentant Jeppe Krogh skal først møde sine elever klokken 10, så han har tid til at få snakket med nogle af kollegerne på lærerværelset efter den fælles morgenmad. Han har glædet sig meget til at se eleverne igen. Men han er ked af at komme tilbage til en skole med dårligere vilkår.
"Vi er jo profesionelle undervisere, så vi skal nok holde smilet oppe og lave god undervisning for børnene. Lærerne har ikke lyst til at lave ravage. Men jeg frygter, at det her kan betyde, at lærere og leder bliver polariseret. Det er vores fælles ansvar, at det ikke bliver sådan. Men det bliver svært", siger Jeppe Krogh
Han fortæller, at lærerne er kede af, at der ikke er blevet lyttet til dem, og de undrer sig over, hvordan regeringen kunne lave et 75 siders lovforslag på 24 timer.
"Jeg synes, det er meget tydeligt, at det hele har været aftalt spil, og jeg synes, det er meget uheldigt, at regeringen kun har fokuseret på, hvad KL ønskede sig. Det er ikke afbalanceret".
Der er ro på gangene og summen fra klasseværelserne, som ellers har stået tomme i næsten en måned. Udadtil virker Kildevældsskolen, som den plejer. Men der er mange spørgsmål, der skal besvares, ikke kun over vinglasset med skoleledelsen i eftermiddag, men også den kommende tid, hvor lærerne venter på, hvordan ledelsen vil forvalte sin nyvundre ledelsesret.