Lektorerne Peter Kastberg og Gunvor Kaner Krejberg, Institut for Sprog og Erhvervskommunikation ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, har set på kommunikation og læring i videnskabsteater som showet her på Experimentarium.
Experimentarium
Stress i skolen kan give ordblinde sociale problemer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Studier viser, at ordblinde har langt større risiko end andre for at udvikle ADHD, adfærdsvanskeligheder, angst og depression. Der har været forsket i en mulig fælles genetisk eller social årsag, men ifølge professor Edvin Bru fra centeret for adfærdsforskning ved universitetet i Stavanger findes der ikke belæg for at koble de to ting sammen. ADHD og dysleksi er begge delvist genetisk betinget, men ikke fra det samme gen. Og dysleksi hænger i modsætning til psykiske lidelser ikke sammen med forstyrrelser i familien. Studier har vist, at børn, der har læsevanskeligheder ved skolestart, ofte udvikler følelsesmæssige problemer senere. Her mener Edvin Bru, at skolerelaterede stressfaktorer kan spille en vigtig rolle. Han ser i sin forskning en årsagskæde fra sprogvanskeligheder til skrivevanskeligheder til nederlag i skolen, som så giver lavere selvværd og en fjendtlig indstilling til skolen.
»Hvis man har sprogvanskeligheder, vil man have svært ved at kommunikere med læreren og de andre elever og dermed kommunikere på måder, som er normbrydende. Børnene har simpelthen færre løsningsmuligheder, når de står i konflikter. Sprogvanskelighederne betyder også, at børnene har sværere ved at regulere deres følelser. Mens andre kan få afløb for deres følelser i sproget, får børn med sprogvanskeligheder oftere udløb på en negativ måde«, fortalte Edvin Bru på konferencen Ord 09.
Det at lære at læse er en så almindelig forventning blandt børn, at det bliver et meget stort nederlag, når man ikke lærer det. I hans undersøgelse af skolebørn er der mere end tre gange flere ordblinde børn, der fortæller, at de føler sig mindre værd end andre, at de bliver mobbet ugentligt eller oftere, og næsten lige så mange føler, at lærerne ikke bryder sig om dem.
»Børnene føler sig meget uretfærdigt behandlet, når de har arbejdet hårdt med en opgave, og læreren så kalder den ufærdig, fordi eleven ikke kan skrive. Det her gælder selvfølgelig i særlig grad børn, som ikke er blevet diagnosticeret«.
Hver fjerde elev med læsevanskeligheder går ud af skolen med negative forventninger til fremtiden, hvilket kun gælder to procent af de andre elever.
»Det er en meget vigtig opgave for lærerne at pege på mulighederne. De fleste klarer sig godt og får et godt liv«, siger han.
Edvin Brus powerpoint og andre oplæg fra konferencen kan hentes på ord09.dk