Børn med Downs syndrom i almindelig folkeskole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Norge går børn med Downs syndrom i almindelig folkeskole. Ofte starter de ét år senere end andre børn, fordi de ikke har smidt bleen.
»Almindelig skole giver de her børn mange store udviklingsmuligheder. Men den norske skole kan blive bedre til at tilpasse sig og arbejde for, at de her børn inkluderes endnu bedre«, siger Anne-Stine Dolva til skolporten.se
Hun er selv norsk, men har for nylig skrevet afhandling på det svenske Karolinska Institutet i Sverige om inkludering af børn med Downs syndrom i almindelige skoleklasser.
Eleverne har en støttepædagog, som i høj grad fungerer som vejleder og kommunikationshjælper i elevens samspil med de andre børn i klassen. Anne-Stine Dolva konkluderer blandt andet, at der er behov for meget mere forskning i den specielle rolle, man som pædagog eller undervisningsassistent har, når man skal hjælpe et barn med at kompensere for et handicap, der ikke er motorisk, men intellektuelt.
Anne-Stine Dolva: »Children with Down syndrome in mainstream schools: Conditions influencing participation« kan hentes på skolporten.se