Af de omkring 1.800 elever, som hvert år fuldfører en STU,
vil cirka 500 af dem være i målgruppen for den erhvervsrettede flexuddannelse,
hvis den gøres landsdækkende. Dertil komme et antal unge i en gråzone mellem
STU og FGU.
Det estimerer Glad Fonden, som siden 2018 har kørt den
toårige uddannelse som et forsøg med linjer i detail, lager, køkken og grøn
service i København, Aarhus og Esbjerg. Sidste år kom en linje som trivsels- og
servicemedarbejder på plejehjem til.
Estimatet fremgår af en hvidbog, som Glad Fonden har sendt
til politikerne i Folketingets børne- og undervisningsudvalg. Hvidbogen er på
124 sider og beskriver, hvad uddannelsen går ud på, hvordan den er skruet
sammen, og hvem målgruppen er.
Udbredelse vil sikre flere en fremtid med job
I dag er uddannelsen kun relevant for de tre værtsbyer og
deres nabokommuner, men som det ser ud nu, har uddannelsen sit sidste optag til
august. Ved at klæde politikerne på gennem hvidbogen håber Glad Fonden at kunne
overbevise dem om, at det vil være en god ide at gøre uddannelsen permanent og
brede den ud til hele landet.
”Hvidbogen er resultatet af et vaskeægte pionerarbejde, som
vi er stolte af, og som nu udgives og kan lægges til grund for en udbredelse af
flexuddannelse i hele landet, så endnu flere unge med kognitive handicap kan
uddannes til en fremtid på arbejdsmarkedet”, skriver Anders Winnerskjold (S),
rådmand for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus. Jens-Kristian Lütken
(V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Louise Gade,
executive vice president i HR i Salling Group, og Mikkel Holmbäck,
administrerende direktør i Glad Fonden, i bogens forord.
Eleven skal føle sig anerkendt
Flexuddannelsen foregår som to års praksislæring med
opbakning fra blandt andre faglærer, kolleger, kunder/gæster, vejleder og
holdkammerater, så eleven føler sig anerkendt.
”Praktikvirksomheden tog fra start godt imod mig, de var
flinke, og så var de rigtig gode til at involvere mig i samtalen, jeg følte mig
faktisk ikke som ham den nye på noget tidspunkt”, fortæller en elev i
hvidbogen.
Et centralt element for elevernes oplevelse af sammenhæng
er, om omgivelserne udviser forståelse for den enkelte elevs aktuelle kapacitet
og nærmeste udviklingszone. Samtidig har eleverne behov for at blive mødt af
genkendelighed og gentagelse i både praksis og den daglige teoriundervisning.
Det opnås gennem planlægning mellem faglærer og virksomhed og gennem
faglærerens kobling mellem den praktiske og teoretiske undervisning.
”Faglærer er facilitator, formidler og faglig rollemodel og
er til stede i hele elevens undervisningstid”, uddyber Glad Fonden i hvidbogen.
Fire ud af fem får job
Hvidbogen forklarer nøje, at samarbejdet med virksomheder er
en hjørnesten i uddannelsen, og det kan føre til ansættelse efter endt
uddannelse. 80 procent af de 108 elever, som havde afsluttet uddannelsen i
august sidste år, er således i job, typisk på en fleksordning.
Hvidbogen giver et eksempel med en færdiguddannet elev, som
har fået ansvar for at køre feje- og vaskemaskine på et lager. En opgave som
tidligere er gået på omgang hos andre medarbejdere, men som den unge trives med
at have ansvar for og udfører som fast opgave to-tre dage om ugen, mens han de
øvrige dage prismærker og sætter alarmer i varer.
”Der er eksempler på, at flexelever bliver ansat i allerede
eksisterende fleksjobstillinger, hvor tidligere fleksjobansatte ophører, og der
er eksempler på, at der bliver oprettet nye fleksjobstillinger, hvor der
identificeres opgaver, som passer til elevens kompetenceniveau. Det har nogle
steder betydet, at andre medarbejdere har kunnet overgå til mere komplekse
opgaver”, sammenfatter hvidbogen.
Virksomhederne skal være forberedte på, at opgaveløsningen
tager længere tid end for andre medarbejdere, og at der løbende skal være en
kollega til at hjælpe med at skabe struktur og forudsigelighed.
”Til gengæld får de virksomheder, som giver eleverne den
nødvendige tid og udviser tålmodighed i begyndelsen af et ansættelsesforløb,
ofte ’pay back’ i form af grundig og stabil udførelse af opgaverne af
medarbejdere, som bliver længe i jobbet”, pointerer Glad Fonden.
Unge møder udfordringer i jobcentret
Det kan være vanskeligt for de unge at indfri mange af de
forventninger, de mødes med i jobcentret som ledige fleksjobbere, fordi mange
af dem er udfordret på skriftlighed, noterer hvidbogen. Det handler or eksempel
om at lægge deres cv op, søge stillinger skriftligt eller læse, forstå og
handle på skriftlig information fra jobcentret.
Derfor arbejdes der i den sidste del af uddannelsen med
jobsøgning som tema i gruppevejledningen. Men hvidbogen har også en klar
anbefaling til kommunerne.
”Kommunen kan på baggrund af en individuel vurdering
friholde unge med kognitiv funktionsnedsættelse fra at lægge cv op. En del af
de unge vil derudover have behov for mere støtte i jobsøgningen end de øvrige
fleksjobansøgere, kommunerne servicerer”.
Hvidbogen peger også på, at det kan være en udfordring, at jobcentrene
skal følge op på fleksjobansættelser efter to et halvt år.
”For mange unge med kognitive handicap vil det være
nødvendigt med tidligere og hyppigere opfølgning”, lyder anbefalingen.
Peter og den grønne service
Hvidbogen beskriver de forskellige uddannelsesretninger og
problemstillinger, man skal være opmærksom på, gennem konkrete elevforløb.
Et af dem handler om Peter, som er 22 år, da han begynder på
flexuddannelsen. Ved optagelsessamtalen er han i praktik som
landbrugsmedhjælper, og han har tidligere været hos en anlægsgartner. Han
elsker at være aktiv, og i fritiden arbejder han som frivillig ved større events
i kommunen og på stadion.
Peter har generelle indlæringsvanskeligheder, nedsat
koncentrationsevne og behov for længere tid til at løse en opgave. Han har
svært ved at danne sig overblik og går derfor let i stå og har brug for støtte
til at komme i gang igen. Hans hukommelse er svingende, og han har ikke helt
indsigt i eget funktionsniveau. Men han er supermotiveret for at begynde på
flexuddannelsens grønne linje. Han føler sig glad, når han går ude. Han er mere
udfordret i teoriundervisningen, da han er både ord- og talblind, men det
hjælper, at faglæreren understøtter undervisningen med en lydfil.
Fra ustabilt fremmøde til job
På uddannelsen er Peter meget mødestabil, men i sin praktik
på en ny virksomhed i tredje semester dukker han pludselig ikke op. Hans far forklarer,
at Peter ikke føler sig anerkendt.
Faglæreren stopper samarbejdet med virksomheden og finder i
dialog med Peter et nyt praktiksted. Her omsætter de ansatte informationen om,
at Peter har brug for tydelig struktur og en ret høj grad af forudsigelighed,
så han ved, hvad han skal og hvornår. Det gør ham tryg og også mere
selvstændig. Med støtte fra faglærer og vejleder og anerkendelse fra de ansatte
i virksomheden formår Peter at vende de negative erfaringer i sin første
praktik til en række positive succeser, og han bliver igen meget mødestabil.
Virksomheden tilkendegiver, at den vil ansætte Peter, når
han er færdig med uddannelsen, hvis han kan lære at køre bil. Det bliver der
lavet en arbejdsgivererklæring på, og kommunen bevilger et kørekort til ham.
Peter består eksamen på flexuddannelsen og bliver ved
uddannelsens afslutning ansat i fleksjob i virksomheden 24 timer om ugen.