Nogle unge må ud i en brydekamp for at blive berettiget til en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, som er forbeholdt unge, der ikke kan tage en ordinær ungdomsuddannelse.
Arkivfoto
Flere får medhold i, at de hører til i målgruppen for STU
23 unge med særlige behov fik sidste år ret i, at de tilhører målgruppen for STU, selv om de først havde fået et nej. Tallet skal ses i lyset af, at Klagenævnet for Specialundervisning behandlede 32 sager på området og kun i fem tilfælde stadfæstede kommunens afslag.
Der er to hovedårsager til, at Klagenævnet for
Specialundervisning modtager klager på STU-området. Den største skyldes, at
kommunen har vurderet, at den unge ikke er i målgruppen for en særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse, mens den anden bunder i unge, som ønsker at
tage deres STU på et andet uddannelsessted, end det kommunen har tilbudt. Det
fremgår af klagenævnets årsrapport.
2023 bød på 32 sager om afslag på at være i målgruppen for
STU. I fem tilfælde stadfæstede klagenævnet kommunens afgørelse, mens 23 unge
fik medhold i, at de hører til på STU. De sidste fire sager blev sendt retur
til fornyet behandling og afgørelse i kommunen, da oplysningerne ikke var
tilstrækkelige til, at nævnet kunne behandle klagerne.
Samlet set fik de unge medhold i 71 procent af sagerne om målgruppevurdering.
I 2022 ændrede klagenævnet kommunes vurdering i 62 procent af klagerne. Der er
altså forholdsvis flere, som har fået medhold i 2023 end året før.
Kommunen kan vejlede om andre muligheder
Selv om en ung får afslag på at være i målgruppen for en
STU, kan den unge bede om at blive målgruppevurderet igen, hvis det ikke lykkes
for kommunen at støtte den unge, så han eller hun bliver i stand til at
gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.
Det gælder også, hvis den unge efter endt behandling af en
psykisk lidelse eller et misbrug stadig er udfordret i en grad, så der fortsat
er et ønske om at blive optaget på en STU.
Selv om en kommune har pligt til at tilbyde et særligt
tilrettelagt STU-forløb, hvis den unge er i målgruppen for en STU, kan kommunen
samtidig vejlede om andre muligheder end STU. Men det fritager ikke kommunen
for pligten til at træffe afgørelse om, hvorvidt den unge er i målgruppen for
en STU.
”Kommunen kan ikke undlade at give et STU-tilbud med
henvisning til, at der er andre tilbud, for eksempel i socialt regi. Formålet
med STU-loven er, at alle unge har ret til en ungdomsuddannelse”, skriver
klagenævnet i årsrapporten.
Den unges forløbsplan tegner grundlaget
I klagerne over kommunens valg af uddannelsessted har
klagenævnet ændret fire sager og været enig med kommunen i otte. Syv sager blev
hjemsendt til ny behandling.
Under behandlingen af en sag vurderer klagenævnet, om
kommunens valg af uddannelsessted kan imødekomme den unges vanskeligheder,
behov, mål og ønsker for uddannelsen, som de fremgår af den forløbsplan, kommunen
udarbejder i dialog med den unge. Udtalelser om den unge fra sagkyndige,
herunder PPR og skoler den unge har gået op, indgår også i vurderingen.
”Indholdet af den konkrete forløbsplan er et vigtigt
grundlag for klagenævnets vurdering af, om kommunens valg af uddannelsessted
kan imødekomme den unges behov”, skriver nævnet.
Større valgfrihed er endnu ikke trådt i kraft
Klagesagerne i 2023 er opstået uafhængigt af de ændringer,
der skete af STU-loven den 1. august sidste år. De betyder blandt andet, at
unge skal have flere tilbud at vælge imellem, og at de skal inddrages i
processen med at finde et egnet uddannelsessted. De unge vil også selv kunne
komme med forslag til et alternativt uddannelsessted, men først fra 1. januar
næste år vil kommunerne være forpligtede til at imødekomme ønsket.
Samtidig er det et krav, at tilbuddet matcher den unges
behov for specialisering, ønsker og interesser, og at tilbuddet ikke indebærer
en urimelig lang befordrings- og ventetid for den unge. Herudover må prisen ikke
i uforholdsmæssig grad overstige det, kommunens tilbud koster.
Samlet set modtog klagenævnet 65 sager om STU i 2023, hvor
det året før drejede sig om 51 klager.
Sager, hvor den unge er udfordret af autisme, udgør langt
den overvejende del af henvisningsårsagerne.
Flere klager på voksenområdet
Klagenævnet behandler også sager om kompenserende specialundervisning
for voksne. Nævnet kan ikke tage stilling til, om borgeren skal have et
specialundervisningstilbud eller ej, eller om kommunens tilbud er
tilstrækkeligt. Nævnet kan kun se på, om kommunens vurdering af behovet for specialundervisning
er foretaget på baggrund af lovlige kriterier, og om forvaltningslovens regler
om blandt andet partshøring, begrundelse og klagevejledning er overholdt.
Klagenævnet modtog 38 klager om specialundervisning for
voksne i 2023. Året før lå det på 23 klager. Der er altså sket en stigning.
Nævnet kan enten hjemvise sagen til ny behandling i kommunen
som følge af væsentlige retlige mangler eller stadfæste kommunens afgørelse. Af
de 34 sager, nævnet afsluttede i løbet af året, blev kommunens afgørelse
opretholdt i 23 tilfælde.
Det svarer til 68 procent af sagerne. Det er et fald i
forhold til 2022, da 83 procent af de afsluttede sager blev stadfæstet.
I fem af de 34 klagesager i 2023 vurderede nævnet, at
kommunens afgørelse havde så væsentlige retlige mangler, at sagen skulle
hjemvises til en ny behandling. I 2022 blev ingen sager hjemvist.
De øvrige seks afsluttede sager blev enten afvist, for
eksempel på grund af overskredet klagefrist, eller bortfaldt, fordi klageren
trak sagen tilbage.