Der har været flere sager fremme om forældre, som må kæmpe en kamp for at få kommunen til at give deres STU-berettigede unge en relevant uddannelse. Også i 2022 landede der klager på klagenævnets bord fra unge, som ikke er tilfredse med kommunens tilbud.Foto: Henrik Stanek
Ligeværdsdirektør: Revideret STU-lov bliver et meget lille plaster på et meget stort sår
Fire unge fik sidste år medhold i, at kommunens STU-tilbud ikke kunne opfylde deres behov for uddannelse. En ny lov skal forpligte kommunerne til at give unge mindst to forløb at vælge imellem, men det ligner en lappeløsning, mener Ligeværds direktør.
Afslag på et bestemt undervisningssted er en af de
væsentligste klageårsager på STU-området. I 2021 modtog Klagenævnet for
Specialundervisning ganske vist kun seks klager på området, og i alle seks
tilfælde var nævnet enig i kommunens afgørelse. Sidste år steg det så til 24
klager, og det på trods af, at det samlede antal sager på STU-området faldt fra
60 i 2021 til 51 i 2022.
Annonce:
Den ene af de 24 sager blev hjemsendt til ny behandling og
afgørelse i kommunen, mens fire unge fik medhold i, at deres kommune ikke havde
tilbudt dem det rette uddannelsessted.
”Klagenævnet vurderer, om kommunens valg af uddannelsessted
kan imødekomme den unges vanskeligheder, behov, mål og ønsker for uddannelsen,
som de fremgår af uddannelsesplanen. Udtalelser om den unge fra sagkyndige,
herunder PPR og skoler, hvor den unge har været optaget, indeholder ligeledes
væsentlige oplysninger, som indgår i klagenævnets vurdering”, uddyber
klagenævnet i sin årsrapport for 2022.
Klagenævnet understreger sin pointe med et eksempel om en
ung med lettere mental retardering og både tilpasnings- og belastningsreaktion.
Det fremgår ikke, om der er tale om en mand eller en kvinde, men af sproglige
hensyn betegner vi klageren som en mand.
Annonce:
Den unge havde haft massiv skolevægring igennem hele sin
skolegang, og han havde i høj grad behov for et meningsgivende indhold for at
kunne motiveres til at deltage i en uddannelse.
Han interesserede sig særligt for it, og et udviklingsforløb
havde vist, at netop dét felt motiverede ham. Det fremgik ligeledes af målene
for hans STU, at han havde behov for at træne sine sociale kompetencer gennem
fællesskaber omkring eksempelvis spiludvikling og programmering.
Alligevel visiterede kommunen ham til et tilbud, hvor han
kunne vælge mellem to helt andre studieretninger: Enten håndværk og produktion
eller social og sundhed. Begge steder indeholdt undervisningen praktikker i
virksomheder og institutioner med fokus på efterfølgende beskæftigelse. It
kunne han kun få som valgfag.
Nævnet vurderede, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad
havde taget højde for den unges faglige ønsker og store behov for at blive
motiveret og underkendte derfor kommunens afgørelse.
Annonce:
Ny lov kommer til førstebehandling i april
24 klager over kommunens valg af STU-tilbud på et år lyder
ikke af mange i betragtning af, at der hvert år er en tilgang på 2.000 unge til
målgruppen for STU. Men i 2017 viste en evaluering, at en tredjedel af de unge
ikke fik uddannelsestilbud at vælge imellem. De blev alene henvist til kommunens
eget tilbud.
Der er bred politisk erkendelse af, at for mange kommende
STU-elever kæmper for hårdt for at få tilbudt den uddannelse, de gerne vil
have. Derfor indgik en række partier i maj sidste år en aftale, som forpligter
kommunerne til at give de unge mindst to uddannelsesforløb at vælge imellem.
Samtidig får de ret til selv at komme med et alternativ til kommunens forslag.
Aftalen er nu ved at udmønte sig i en lov, som kommer til
førstebehandling i Folketinget tirsdag den 11. april.
Annonce:
Unge bliver gidsler i kommuners spareøvelser
Selv om direktør i foreningsfællesskabet Ligeværd Esben
Kullberg kalder justeringen af STU-loven for opløftende, er han skeptisk.
”Problemet er, at en række grundlæggende udfordringer
omkring finansieringsmodellen, kvalitetssikringen og tilknytningen til
arbejdsmarkedet fortsat er uløste. I det lys kommer loven til at ligne en
lappeløsning, hvor unge også fremover skal kæmpe benhårdt for at få tilbudt den
rette STU. I så fald er vi trods gode intentioner lige vidt”, skriver Esben
Kullberg i en kronik i dagbladet Information i sidste uge.
Den store udfordring er, at den nye lov fortsat finansierer
STU’en over bloktilskud, mener Esben Kullberg. Når loven samtidig giver
kommunen ret til at give den unge det billigste tilbud, reduceres de gode
intentioner om unges selvbestemmelse til et meget lille plaster på et meget
stort sår.
Annonce:
”Kommunerne får en pose penge til STU’en, men hvis de kan
undgå at bruge hele posen, kan de beholde overskuddet og bruge pengene et andet
sted i de trængte kommunekasser. Det giver kommunerne et stærkt incitament til
at vælge det billigste STU-tilbud. På den måde bliver unge med særlige behov
gidsler i de enkelte kommuners spareøvelser”, skriver han i kronikken.
Taxameter vil fjerne kommuners krumspring
Esben Kullberg giver heller ikke meget for den unges ret til
at komme med et alternativ til kommunens forslag. For retten gælder kun, hvis
alternativet ikke er dyrere end kommunens.
”Man beder altså unge, som i forvejen har svært ved at
forstå komplekse problemstillinger, om at undersøge og dokumentere prisen på en
uddannelse. Det er mildest talt urealistisk”.
I stedet bør man udarbejde en finansieringsmodel, som
neutraliserer den kommunale kassetænkning, foreslår Esben Kullberg.
”Det kunne man for eksempel gøre ved at ligestille STU’en
med alle andre ungdomsuddannelser og finansiere den over et statsligt
taxameter. På den måde ville den direkte udgift ligge i staten, og så vil
kommunen miste sit incitament til at lave krumspring og vrangvride vejlednings-
og visitationsprocesser for at finde det billigste tilbud frem for det bedste”.
Nogle kan tage en ordinær ungdomsuddannelse
Det største klageområde inden for STU handler om
målgruppevurderinger, hvor kommunen har afvist, at den unge er i målgruppen for
STU. Kommunen mener altså, at den unge er i stand til at gennemføre en ordinær
ungdomsuddannelse, eventuelt med specialpædagogisk støtte eller anden støtte. Den
slags klager behandlede nævnet 26 af i 2022.
”For en række af de unge vil der allerede foreligge
undersøgelser og lignende, som med en vis grad af sikkerhed placerer dem enten
inden eller uden for målgruppen. Har en ung gået i specialskole, vil det være
en indikation for, at den unge er i målgruppen for en STU”, skriver klagenævnet
og tilføjer:
”I afklaringsprocessen bør det imidlertid indgå, at der på de
fleste ordinære ungdomsuddannelser er mulighed for specialpædagogisk bistand,
så for de unge, der ligger i det øverste segment af STU-målgruppen, bør det
overvejes og eventuelt afprøves, om de kan gennemføre en ordinær
ungdomsuddannelse med den rette støtte”.
Visitationsudvalg skal støtte sig til sagens akter
I nogle tilfælde giver kommuner en ung afslag på at være
omfattet af målgruppen til STU som følge af, at den unge skal afprøves
yderligere. Men det må kun ske, hvis visitationsudvalget vurderer, at sagen
ikke er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en korrekt afgørelse, understreger
klagenævnet.
”Ligeledes må kommunen ikke indhente oplysninger, herunder
via afklarende forløb, som ikke tydeligt vil tilføje ny relevant viden om den
unges muligheder for at gennemføre en ordinær uddannelse med den rette støtte.
Hvis visitationsudvalget kan træffe en afgørelse om målgruppe ud fra sagens
akter, skal det gøres”.
Af de 26 klager gav nævnet den unge ret i, at han eller hun
var berettiget til en STU. Det svarer til en ændringsprocent på 62. Det var dog
bedre end i 2021. Dengang vendte klagenævnet tommelfingeren ned til næsten ni
ud af ti kommunale afgørelser.
Tilføjet mandag den 27. marts kl. 13.58:
Førstebehandlingen af forslaget om en ændring af STU-loven er udskudt til slutingen af april.