Debat
En opprioritering af fælles aktiviteter i undervisningen vil være et positivt skridt til mere fællesskab i folkeskolen, skriver lærer Niels Munkholm Rasmussen.
Foto: Istock
Lærer og kredsstyrelsesmedlem: Genindfør klassens time
Danske elevers skolehverdag bliver mere og mere individualiseret, og der bliver mindre plads til fællesskabet. Lad os genindføre klassens time som et skridt på vejen til at genskabe fællesskabets folkeskole.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Kan du huske klassens time,
hvor vi spiste klassens-time-kage og sammen med vores klasselærer drøftede
emner, der optog klassen? Det kan jeg, men desværre vil vores elever ikke i
fremtiden kunne huske tilbage på klassens time, for den er blevet en mangelvare
i folkeskolen.
I skolen er
den individuelle opgaveløsning blevet den dominerende undervisningsform. Det
vil sikkert overraske mange, at den klassiske klasseundervisning er
nedprioriteret sammen med projektarbejde, emnearbejde og oplevelsesprægede
aktiviteter som teater, lejrskoler og andre aktiviteter, der er med til at
skabe stærke klassefællesskaber.
En typisk time
med individuel opgaveløsning starter med en kort introduktion fra læreren.
Derefter løses skriftlige opgaver af eleven alene eller i mindre grupper. Det
kan foregå på computer eller på papir, og kilderne kan være fra en sjælden
klassisk lærebog eller oftere fra en digital fagportal. Afslutningsvis er der
en fælles opsamling og status.
Når den
individuelle opgaveløsning er vundet frem, skyldes det flere ting. Eleverne er
aktive og problemløsende, det er lettere at undervisningsdifferentiere, og det
giver mindre hjemmearbejde. Samtidig er påvirkningen og presset fra nationale
test, læringsmålstyring, Pisa, karakterer og afgangsprøve tydelig, ligesom
coronanedlukningernes fjernundervisning forstærkede udviklingen.
Det er efter
min mening et katastrofalt tab, at mundtligheden, fællesskabet og det
oplevelsesprægede i undervisningen er på retur, og når klassens time også har
trange kår, er der ikke mange oaser af fællesskab tilbage i skolen.
Fra klassens
time til tilfældigt ansvar
Klassens
time kom ind i skolelovgivningen i 1972, hvor det bliver et obligatorisk ”fag,”
som skulle tillægges eget timetal. Den skulle fortrinsvis anvendes til
varetagelse af klasselærerens sociale og almenpædagogiske opgaver i samvær med
klassens elever. Indholdet var især de emner og problemer, som optog eleverne.
Det kom der mange forskellige og gode oplevelser ud af, og der blev spist mange
udgaver af klassens-time-kage.
Med 1993-loven
skulle klasselæreren i samarbejde med eleverne løse de særlige opgaver i
forhold til klassen. Klassens time blev afskaffet, og i stedet fik
klasselærerens fag en ekstra ugentlig time som klassens tid. Klasselæreren skulle
sammen med eleverne træffe beslutning om, hvorledes ”klassespørgsmål” skulle
drøftes. Det betød, at eleverne som hidtil selv kunne tage spørgsmål op til diskussion.
Men med
folkeskolereformen i 2014 blev klassens tid afskaffet. Opgaven som klasselærer
skulle nu varetages af en af klassens lærere eller uddelegeres til flere af
klassens lærere eller pædagoger. Nu skulle der tænkes smartere, og klasselæreren
fik mange steder nye navne som kontaktlærer. Alle skulle være med, og ansvaret
blev kastet op i luften, og man håbede, at de ansvarsfulde lærere ville gribe
opgaven.
Genindfør
klasselæreren og klassens time
”Der går min
klasselærer” er en af TV2’s signatursange. Sangen gennemsyrer den danske
befolknings bevidsthed om klasselæreren i den danske folkeskole. Den har været
med til at definere en af folkeskolens helt klare kerneopgaver, og når man
siger klasselærer, har eleverne og forældrene en helt klar opfattelse af, hvad
en god klasselærer er.
Jeg mener, at vi
skal have genindført klasselæreren og klassens time, så fællesskabet i elevernes
skoleliv igen kan komme i fokus. Det er ikke nemt at vende den politiske og
administrative styringsdagsorden, men en opprioritering af fælles aktiviteter i
undervisningen samt mere plads til elevindflydelse vil være et positivt skridt til
mere fællesskab i folkeskolen. Det vil klassens time være en god ramme om at
skabe, så lad os komme i gang med at genindføre den.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk