Både skolerne og PPR selv er presset på tid, oplever mange PPR-ledere.
Arkivfoto: Johny Kristensen/istock.com
Kortlægning: PPR er udfordret,
og ventetiden på hjælp til børn
i mistrivsel stiger
Øget efterspørgsel efter pædagogisk psykologisk rådgivning, øgede ventetider og fastholdelse af nyuddannede medarbejdere er nogle af de udfordringer, PPR-lederne peger på i en ny kortlægning fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Ni ud af ti PPR-ledere oplever, at
skolerne i løbet af de seneste tre år i større omfang efterspørger individuelle
udredninger. Konkret oplever 62 procent af PPR-lederne et ”markant større
behov” for individuel udredning, mens 30 procent oplever et ”lidt større
behov”.
Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse af
kommunernes pædagogiske psykologiske rådgivninger, PPR, som Danmarks
Evalueringsinstitut har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet efter et politisk
ønske om at få kortlagt PPR’s udfordringer og om at pege på mulige veje at gå
for at imødegå de identificerede udfordringer. Der blev således afsat tre millioner
kroner til undersøgelsen på finansloven for 2022.
Fremtidige behov for kompetencer
Praksisnære kompetencer
PPR-lederne angiver ikke i spørgeskemaundersøgelsen, at de
ser utilstrækkelige praksisnære kompetencer hos PPR som en primær udfordring. De
angiver heller ikke utilstrækkelig erfaring blandt medarbejdere i PPR som en
primær udfordring. De peger i stedet på generel mangel på tid som en primær
udfordring.
Nyuddannede psykologer
De kvalitative interview med ledere, lærere og pædagoger
peger på, at særligt yngre psykologer ikke altid har tilstrækkeligt med
praksisnære kompetencer og erfaring. Når skolerne ønsker sparring om en dynamik
i en klasse eller udvikling i et team, er det gerne pædagogiske konsulenter med
praksisnær erfaring, som inddrages.
Nyuddannede psykologers behov for kompetenceudvikling
Også PPR-ledere oplever, at nyuddannede psykologer kan have
behov for praksisnær og PPR-specifik kompetenceudvikling. PPR-lederne
efterspørger især kompetencer til at koble den psykologfaglige teoretiske viden
med en praksisnær viden om en skolekontekst.
Efter- og videreuddannelse
Otte ud af ti PPR-ledere vurderer, at de har meget gode eller
nogenlunde gode muligheder for at tilbyde relevant efter- og videreuddannelse
til psykologer. I det kvalitative materiale tegner der sig dog et mønster af,
at mulighederne i praksis er begrænsede af økonomiske prioriteringer. Der
udtrykkes også ønske om, at PPR-medarbejdere har mulighed for at specialisere
sig, hvilket især fremhæves i forhold til at rekruttere og fastholde yngre psykologer.
PPR’s behov for kompetenceløft
Mindst halvdelen af PPR-lederne vurderer, at der i fremtiden
i høj grad bliver brug for at styrke kompetencerne på flere områder. Det gælder
blandt inden for forebyggende og fællesskabsorienterede indsatser, udvikling af
inkluderende læringsmiljøer og rådgivning af pædagogisk personale.
Den øgede efterspørgsel kan skabe en negativ spiral, hvor PPR
i stigende grad må arbejde på bagkant af problemerne frem for forebyggende,
fremgår det af undersøgelsen.
PPR-lederne svarer også, at de i høj grad (80 procent) eller
nogen grad (18 procent) oplever mangel på tid hos medarbejderne i PPR i deres
kommune.
En tilsvarende andel af PPR-lederne har den samme oplevelse om
skolens pædagogiske personale. Knap halvdelen af PPR-lederne angiver, at deres
kommune mangler skolernes pædagogiske personale ’i høj grad’ tid, mens lige så
mange svarer, at det i nogen grad er tilfældet for det pædagogiske personale på
skolerne.
Ventetiderne er blevet længere
Fire ud af fem PPR-ledere vurderer, at ventetiderne er blevet
længere i PPR det seneste år. Næsten tre ud af fire vurderer samtidig, at den
typiske ventetid fra, at der er en bekymring om en elev, til en psykolog fra
PPR inddrages, er under tre måneder.
Ud over øgede ventetider i PPR peger den kvalitative del af
undersøgelsen på, at resursepresset gør det sværere at fastholde særligt
nyuddannede medarbejdere i PPR.
Til gengæld oplever PPR-lederne ikke, at der er
utilstrækkelige kompetencer blandt medarbejderne i PPR. Dog peger de på, at
nogle af de nyuddannede psykologer har brug for mere praksisnær erfaring, når
de begynder i PPR.
Otte ud af ti PPR-ledere vurderer samtidig, at de har meget
gode eller nogenlunde gode muligheder for at tilbyde relevant efter- og
videreuddannelse til psykologer.
PPR-ledere efterlyser tid til forebyggelse
PPR-lederne giver udtryk for, at de ønsker mere tid til
forebyggende indsatser og rådgivning af pædagogisk personale og mindre tid på
udredninger, end det er tilfældet i dag.
En af årsagerne til, at det ikke lykkes at arbejde mere
forebyggende, skyldes ifølge undersøgelsen omfanget af såkaldte ”skal”-opgaver.
Det er blandt andet PPV’ere (pædagogisk psykologisk vurdering), som udgør 22
procent af arbejdstiden. Dertil kommer opgaver, som kommunerne har besluttet,
at PPR skal løse, for eksempel henvisninger til børne- og ungepsykiatrien. Og
endelig er det akutte børnesager, som ikke kan vente.
Svært for skoler at efterleve PPR’s anbefalinger
Undersøgelsen peger også på, at skolerne oplever et
tilsvarende stort pres på tid og resurser, hvilket kan gøre det svært for dem
at efterleve anbefalinger fra PPR. Presset skyldes ifølge flere i det
pædagogiske personale blandt andet, at undervisningsopgaven er blevet mere
krævende, og at de mangler de rette specialpædagogiske kompetencer til at kunne
imødekomme elevernes støttebehov og til at vurdere, hvornår der er behov for at
inddrage PPR.
Der er brug for at fokusere mere på de forebyggende
indsatser, mener undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
”Alt for mange børn får brug for hjælp fra pædagogisk-psykologisk
rådgivning. Det kan vi ikke være bekendt. Vi skal hjælpe dagtilbud og skoler
med at kunne hjælpe børnene, inden problemerne vokser sig for store. Vi har
allerede besluttet at afsætte 250 millioner hvert år til at etablere et lokalt
tilbud for børn og unge i psykisk mistrivsel. Det tror jeg kan tage noget af
presset af PPR, så vi kan få ventetiderne ned,” siger Mattias Tesfaye i en
kommentar til undersøgelsen.