Vi må ikke tale om raske børn og unge, som oplever op og nedture i tilværelsen, som om de er syge, for det er nu engang en del af livet, at det nogle gange er en god dag, og nogle gange en dårlig dag, mener undervisningsministerien.
Folketinget TV
Tesfaye om børns mistrivsel:
For mange mødes af medicin og for få af pædagogik
Vi er for hurtige til at gøre børn og unge sygere, end de er, og det kan gå ud over dem, der har allermest brug for hjælp, sagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i et samråd torsdag. SF, K og R savner konkret handling fra regeringen for at øge trivslen hos børn og unge.
Vi skal passe på med at blande diskussionen om børns
mistrivsel ned i en stor gryde, hvor dem der har alvorligt brug for psykisk
behandling blandes sammen med dem, der bare har midlertidigt ondt i livet.
Det var et af budskaberne fra børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye, der torsdag sammen med sundheds- og indenrigsminister
Sophie Løhde var kaldt i samråd for at diskutere løsninger på børn og unges
mistrivsel.
”Vi må ikke tale om raske børn og unge, som oplever op og
nedture i tilværelsen, som om de er syge, for det er nu engang en del af livet,
at det nogle gange er en god dag, og nogle gange en dårlig dag. Vi skal se på,
hvad der gemmer sig bag betegnelsen mistrivsel. Er det børn fra bumlede hjem, kærestesorger,
depression eller angst, skolevægring, fravær eller noget helt andet”, lød det
blandt andet fra ministeren.
”Nogle gange er der en tendens til at det hele bliver rodet sammen i
en stor gryde. Og at konsekvensen af den måde at diskutere på ofte er, at for mange mødes af psykologi og medicin, og for få bliver mødt af pædagogik (...) For hvis ikke vi
bliver præcise, hvem er det så der betaler prisen? Det er dem, der står på
ventelisten og skal have hjælp”, sagde Tesfaye.
Han understregede flere gange
behovet for at sørge for sunde og gode fællesskaber for børnene, gerne med
meget mindre skærmtid, end der er tendens til nu.
”Der skal resurser og flere penge på bordet”
Lotte Rod, undervisningsordfører fra Radikale Venstre, havde stillet samrådsspørgsmål om årsager til børns og unges mistrivsel og efterlyste svar på, hvad regeringen vil gøre for at
løse problemet med mistrivsel. Hun synes, at valgkampen var fyldt med
bekymringer og løfter på området, men at der indtil videre ikke er
sket noget.
Lotte Rod erklærede sig helt enig i, at alt for mange børn bliver
mødt af diagnoser og medicin, når det, de egentlig har brug for, er bedre
rammer. Hun henviste til, at der på seks år er sket en stigning på 50 procent i
antallet af børn, der får ADHD-medicin.
”Det er bekymrende, at vi har skabt et system, hvor helt almindelige
børn med krudt i røven bliver diagnosticeret, fordi de reagerer på rammerne.
Hvor længe skal børn blive ved med at få belastningssymptomer af at gå i skole,
før vi tager ansvar for, at der helt grundlæggende mangler voksenkontakt? Der
mangler flere pædagoger og lærere, som gør, at de har tid til at være der for
børnene, sådan som man som forældre ikke er nødt til at kræve udredninger og
diagnoser for at få hjælp”, sagde hun.
Lotte Rod roste Tesfaye for hans præcise beskrivelse af, at
for mange børn bliver mødt af psykiatrien, og for få bliver mødt af pædagogik. I
ordførerens øjne kræver de ord dog handling.
”I må gå tilbage til regeringen og få sat noget handling bag
ordene. Vi kommer ikke til at kunne ændre det her, før der reelt er tid hos
lærere og pædagoger til at folde deres faglighed ud og være en støtte og være
der for eleverne (…) Der skal penge på bordet, hvis det ikke bare skal være
fine ord”.
Ny vidensenhed skal udbrede værktøjer
Lotte Rod spurgte også Mattias Tesfaye, hvad han helt
konkret mener, at regeringen bør og vil gøre for at løse problemet med
mistrivsel. Her svarede ministeren, at en stor del af løsningen handler om at
styrke ekspertisen hos lærere og pædagoger, så fagpersonerne føler sig bedre
klædt på til at spotte og hjælpe børn i mistrivsel. Og det skal en ny ’vidensenhed’
under Undervisningsministeriet være med til at sikre.
Hovedopgaven for den nye enhed bliver at etablere et fagligt
grundlag for en styrket indsats for elever med særlige behov, som forventes
klar i 2025.
Det indebærer undersøgelser og kortlægninger på området samt en
afdækning af, hvilke tilbud og indsatser, der i dag eksisterer for børn og unge
med særlige behov.
Samtidig skal enheden sikre, at den eksisterende viden
udbredes til praksis, og lærere og pædagoger får konkrete redskaber. Lige nu er Mattias Tesfaye ikke overbevist om, at de nuværende muligheder og værktøjer bliver udnyttet godt nok.
”Derfor
interesserer det mig, at når jeg spørger fagprofessionelle, om de føler, de er
klædt godt nok på, så er der en stigende gruppe, der siger ja, men en stor
gruppe, som siger, de er frustrerede over at stå i et klasseværelse og se, at
der er børn med særlige behov og udfordringer, men ikke føler sig klædt på til
at hjælpe dem”, sagde Mattias Tesfaye og nævnte altså vidensenheden som et
forsøg på at give lærerne mere viden:
”Derfor skal vi sikre et minimum af kompetencer. Vi skal
ikke have titusindvis af lærere og pædagoger som eksperter, men et minimum af
kompetencer, så man ved nogenlunde, hvad man kan hive ned af værktøjer, og hvorhen
man kan henvise børnene”.
Ministeren nævnte ordblindeindsatsen som en godt eksempel på
et område, hvor lærerne og skolesystemet i høj grad er blevet effektive i at screene
og hjælpe eleverne.
Mere handling, tak
Tilsammen nævnte både Mattias Tesfaye og sundhedsminister
Sophie Løhde forskellige indsatser og lovændringer som svar til Lotte Rod og de
andre ordførere på, hvad regeringen konkret gør for at løse problemet med
mistrivslen.
Ekstra milliarder til psykiatrien, en ny trivselskommission,
nedsat klasseloft, forsinket skolestart og et nyt landsdækkende lettilgængeligt
trivselstilbud i kommunerne var blandt de tiltag, som blev nævnt som allerede
søsat.
Især Radikale Venstre, Konservative og SF efterspurgte på samrådet hurtigere og mere handling på området.