Charlotte
Husman Hansen har mødt mange elever med den udviklingsmæssige sprogforstyrrelse
DLD (Developmental Language Disorder). Først som lærer og siden som om logopæd gennem mange
år. Det er udfordrende at give børnene tilstrækkelig hjælp, synes hun.
Derfor
var det i bedste mening, at hun sammen med kollegaen Jana Asmussen-Hansen
inviterede fem elever i 6.-7. klasse til DLD-gruppe over to formiddage før
sommerferien.
”Jana og jeg har stammergrupper, hvor eleverne oplever et
trygt fællesskab om deres fælles udfordringer. Derfor havde vi den tanke, at eleverne
med DLD også skulle have viden om deres sprogforstyrrelse, lære strategier og opleve et
fællesskab”, fortæller Charlotte Husman Hansen.
Hvem siger, at jeg har DLD?
De to logopæder fra Nordfyns Kommune valgte elever fra 6. og
7. klasse ud fra, at børn på den alder har en vis indsigt i egne
vanskeligheder. Men mødet blev snarere en øjenåbner for de to PPR-medarbejdere
end for eleverne.
”Vi begyndte med at gennemgå kommunens folder om DLD, som vi
tænker, er let tilgængelig, men vi havde overvurderet elevernes sproglige
niveau. Vi troede, de kunne samles om, at det kan være svært for dem at forstå
lærerne, men vi fik aldrig skabt det frirum, vi ønskede. Enten var eleverne
prægede af nederlag, fordi de virkelig er udfordrede i skolen, eller også
oplevede de ikke at have sproglige udfordringer. Nogle sagde: Har jeg DLD? Hvem
siger det?”, fortæller Jana Asmussen-Hansen.
Det er typisk for børn med DLD, at de prøver at kamuflere
deres vanskeligheder.
”Det gør det svært at få dem til at reflektere over, at der
er mange ord, de ikke kender, og at de har svært ved at formulere sig”, siger
Charlotte Husman Hansen og drager en parallel til gruppen med elever, som
stammer.
”Dem samler vi to dage i hvert skoleår, fra de begynder i
skole. Vi får god respons på tilbuddet, fordi eleverne møder et frirum og
vænner sig til at tale om deres vanskeligheder. Hvis vi havde lavet DLD-gruppen
for elever fra indskolingen, havde det måske været anderledes”, siger hun.
Børnene skal lære strategier til selvhjælp
DLD-gruppen blev til, efter at den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation Viso havde samarbejdet med den nordfynske
kommune om at kvalificere indsatsen for elever med DLD.
”Otte til ti procent af eleverne har DLD, så det vil være
besværligt, hvis vi skal kalde på Viso til den enkelte elev. Vi havde behov for
en bredere indsats med et tættere samarbejde mellem PPR og skolerne, for vi kan
ikke ’fikse’ børnenes sproglige udfordringer. Vi skal have et fælles sprog for,
hvad DLD er, så skolerne bliver opmærksomme på eleverne, hvorefter vi kan
bidrage med sparring”, siger Jana Asmussen-Hansen.
Børn med DLD skal lære strategier, som kan kompensere, når
de støder på ord eller beskeder, de ikke forstår.
”Eleverne kan lære at tage udgangspunkt i hv-spørgsmål: Hvad
skal jeg gøre, hvorfor skal jeg gøre det, og hvordan skal jeg gøre det? Det er
en strategi til at bede om hjælp. De kan også lære, at de får et bedre overblik
ved at skrive stikord eller lave understregninger i teksten”, siger Charlotte
Husman Hansen.
Eleverne kan også få handlemuligheder til, når de støder på
et nyt ord i undervisningen: De kan spørge sidemakkeren, de kan prøve at dele
ordet op, eller de kan se, om de kan lede noget ud af konteksten.
Nu satser logopæderne på lærerne
Et er elevens egen strategi. Noget andet er, at også lærerne
skal være opmærksomme på, hvordan de griber deres undervisning an, så den
støtter elever med DLD.
”Lærere kan blandt andet nedsætte deres talehastighed,
skrive på tavlen, hvad eleverne skal, og give en særlig instruktion til eleven
med DLD”, eksemplificerer Jana Asmussen-Hansen.
Logopæderne satser netop på at klæde lærerne bedre på, nu da
det ikke blev vellykket med DLD-gruppen. Det begyndte med en workshop i
lærernes forberedelsesuge i slutningen af elevernes sommerferie.
”Vi inviterede alle lærere i kommunen, og 40 tilmeldte sig.
Der var en del dansklærere, men også matematik- og naturfagslærere og
læsevejledere”, fortæller Ida Jern Worsøe.
Hun er også logopæd i PPR og var med til at køre
workshoppen, som vekslede mellem teoretiske oplæg og øvelser. For eksempel
havde de tre logopæder fået lærere til at optage deres undervisning, så
kollegerne i workshoppen kunne tale om, hvad der fungerede godt, og hvad der
kunne gøres anderledes.
Logopæderne havde bevidst sørget for lydfiler fra
forskellige fag, for DLD vedrører ikke kun sproglærere.
”Vi håber, at lærerne udbreder på deres skoler, at også
eksempelvis matematik- og fysiklærere kan bruge viden om DLD i deres
undervisning”, siger Charlotte Husman Hansen.
Lærerne prøvede DLD på egen krop
I en anden øvelse prøvede lærerne, hvad det vil sige at have
DLD. Først læste Jana Asmussen-Hansen en beskrivelse af en kage op på tysk. Det
skete med hurtig oplæsning, uden øjenkontakt og uden visuelle hjælpemidler.
Bagefter gentog hun seancen, men langsomt og med små pauser,
øjenkontakt, gestik, mimik og understøttende billeder. Forskellen var mærkbar.
”Pludselig kunne lærerne forstå, hvad teksten handlede om,
selv om de ikke nødvendigvis var gode til tysk. Lærerne gik ikke fra
workshoppen med endnu en opgave, men med blod på tanden til at lave små
justeringer, som elever med DLD har brug for, og som har en effekt for hele
klassen”, siger Ida Jern Worsøe.
At bruge visuelle redskaber kræver forberedelse, men man kan
bruge kropssprog og mimik her og nu, tilføjer Jana Asmussen-Hansen.
Eleverne skal have mod på at spørge
De tre logopæder kan mærke, at workshoppen giver resultater.
”Vi har alle fået henvendelser fra lærere, som er kommet til
at tænke på, at en elev måske har DLD. Næste skridt er, at vi laver en
logopædisk udredning af eleven”, siger Ida Jern Worsøe.
Desto bedre skoler og dagtilbud bliver til at finde børn i
risikogruppen for DLD, jo før kan logopæderne udrede dem, så man kan begynde at
arbejde med børnene.
”DLD kræver dagligt arbejde, for børnene skal høre tingene
mange gange, før de forstår, at de skal lære at lære. I dag får mange med DLD
ikke en uddannelse, og de har større risiko for at udvikle angst og depression
og blive kriminelle. Ved at gribe tidligt ind håber vi, at elever med DLD ikke
bliver tabt på ungdomsuddannelserne, men at de får mod til at sige, at de har
brug for hjælp, når der er noget, de ikke forstår, så de kan få større
livskvalitet som voksne”, siger Charlotte Husman Hansen.
Indsatsen skal primært ligge på skolerne
Selv om logopæderne ikke fik det ud af DLD-gruppen, de havde
regnet med, var det ikke spildt at samle eleverne.
”Vi bliver hele tiden klogere på praksis, og mødet med de
fem elever har gjort os skarpere på deres udfordringer. Vi var sammen med dem
to hele formiddage, og det gav anderledes samtaler, end når vi udreder for DLD.
Derfor blev det en øjenåbner for os: Hold da op, her er nogle elever, som har
det sværere, end vi havde regnet med”, siger Jana Asmussen-Hansen.
En DLD-gruppe, som mødes et par dage om året, kan slet ikke
imødekomme elevernes behov, mener logopæderne. Derfor skal indsatsen i højere
grad ligge på skolerne.
”DLD-gruppen kan være et fint supplement, men hovedparten af
indsatsen bør centreres omkring elevens hverdag i skolen, gerne med støtte fra
skolens logopæd, læsevejleder og andre resursepersoner”, siger Charlotte Husman
Hansen.
Trekløveret vil invitere lærerne i Nordfyns Kommune til en
ny workshop om DLD til sommer.