”Der er allerede specialiseret viden om børns sproglige udvikling og udfordringer til stede i blandt andet PPR, hvor de fleste audiologopæder og logopæder er ansat. Hvorfor nævner reformkommissionen ikke denne faggruppe”, spørger Sarah Mengal.
Specialister i sproglige vanskeligheder føler sig overset af reformkommissionen
Specialister skal skabe et stimulerende sprogmiljø for børn med sproglige udfordringer, mener reformkommissionen og kalder det naturligt, at specialisterne er pædagoger med den rette efteruddannelse. Men specialisterne findes allerede, pointerer Audiologopædisk Forening.
Reformkommissionen anbefaler i sin seneste rapport en række
tiltag, som skal sikre, at børn tilegner sig gode sproglige kompetencer. En af dem
er, at der udvikles et forskningsbaseret modul i børns tidlige sproglige
udvikling pædagoguddannelsen.
Det kan Sahra Mengal, forperson i Audiologopædisk Forening,
kun bakke op om. Men kæden knækker, når kommissionen videre skriver, at ”der
skal specialister til at skabe et stimulerende sprogmiljø til særlig gavn for
de børn, der vurderes at have sproglige udfordringer – og det ville være
naturligt, at disse specialister var pædagoger med den rette efteruddannelse”.
”Kommissionen har ret i, at det kræver specialiseret viden
at skabe stimulerende sprogmiljøer til børn med sproglige udfordringer, men det
er bemærkelsesværdigt, at de ikke nævner den faggruppe, som netop er uddannet
til at skabe disse stimulerende sprogmiljøer – nemlig audiologopæder og
logopæder”, skriver Sarah Mengal i et åbent brev til Folketingets børne- og
undervisningsudvalg.
Hun opfordrer regeringen og folketingspolitikerne til at
inddrage audiologopæder og logopæder i den videre proces med kommissionens
anbefalinger.
Obligatorisk sprogscreening vil ikke fange alle
I dag er kommunerne kun forpligtet til at foretage en
sprogvurdering af børn i dagtilbud, hvis der er en formodning om, at barnet har
sproglige udfordringer. Reformkommissionen anbefaler, at alle treårige skal
sprogscreenes.
Der er imidlertid intet forskningsmæssigt belæg for, at en obligatorisk
sprogscreening vil bidrage til at forbedre børnenes sproglige kompetencer,
fremhæver Sarah Mengal i det åbne brev.
”PPR-audiologopæder og -logopæder beretter om flere
problemer med Børne- og Undervisningsministeriets sprogvurderingsværktøj, blandt
andet at det ikke fanger alle børn med sprogvanskeligheder, samtidig med at
mange børn uden sprogvanskeligheder bliver fejlagtigt udpeget”, skriver hun og
fortsætter:
”Det betyder, at der bruges resurser på indsatser til børn, som
ikke har behov for det, samtidig med at børn med behov for en specialiseret
indsats ikke får det. Det kræver nemlig specialiseret viden og erfaring at
anvende et sprogvurderingsværktøj”.
Vi drukner i inspirationsmaterialer
Sarah Mengal går også i rette med kommissionens anbefaling
om, at der nationalt udarbejdes et inspirationsmateriale til arbejdet med børns
sproglige udvikling i dagtilbud.
”Der har gennem tiderne været et hav af nationale tiltag med
fokus på inspirationsmaterialer til sprogarbejdet i dagtilbuddene, for eksempel
sprogpakken. Det er altid godt med inspiration, men behovet for flere resurser
til dagtilbud og PPR-audiologopæder og -logopæder overgår behovet for mere
inspiration”.
Reformkommissionen anbefaler, at der afsættes 150 millioner
kroner årligt til at understøtte alment forebyggende indsatser i PPR. Det
svarer i runde tal til i gennemsnit omkring to ekstra PPR-medarbejdere i hver
kommune, som kan understøtte en hurtigere og tidligere indsats til børn og
unge. Det er Sarah Mengal positivt stemt overfor.
”En opnormering af audiologopæder og logopæder i PPR vil
styrke den tidlige og forebyggende indsats omkring børn med sproglige
udfordringer betydeligt inden for kort tid”, fremhæver hun.
Nødvendigt med fortsat fokus i skolen
Reformkommissionen har fokus på børns tidlige sprogudvikling,
men Sarah Mengal gør opmærksom på, at sprogvanskeligheder ikke bare forsvinder
af sig selv, når børn fylder seks år.
Det er heller ikke alle børn med sprogvanskeligheder, som
bliver identificeret i børnehavealderen. ”En gruppe børn viser først tegn på
sprogvanskeligheder, efter de er begyndt i skole, og nogle børn først på
mellemtrinnet, hvor de faglige og sproglige krav bliver større. Derfor er det
uhyre vigtigt, at fokus på børn og unge med sproglige udfordringer fortsætter i
skolen”, lyder det fra forpersonen for Audiologopædisk Forening.